روز مباهله در سایه عید غدیر گم شده است

دبیر جشنواره ادبی مباهله:

روز مباهله در سایه عید غدیر گم شده است

علی انسانی دبیر جشنواره، علی داوودی مدیر دفتر شعر حوزه هنری و محمود حبیبی کسبی، رئیس گروه ادبیات عاشورایی مرکز آفرینش‌های ادبی نشست خبری سومین جشنواره شعر مباهله، بر برگزاری مراسم ویژه و توجه به پاسداشت این روز بزرگ در فرهنگ اعتقادی شیعی تأکید کردند.

به گزارش جام‌جم ، در این نشست محمود حبیبی کسبی با اشاره به دوره‌های گذشته جشنواره ادبی مباهله و برگزاری یک دوره در زمان همه‌گیری و شیوع ویروس کرونا گفت: تقریبا 40تا45روز گذشته فراخوان دریافت آثار سومین دوره از جشنواره شعر مباهله منتشر شد و تا 15تیر ادامه خواهد داشت. در این مدت، بالغ بر 600 اثر از طریق پست الکترونیکی به دبیرخانه جشنواره رسید.
رئیس گروه ادبیات عاشورایی حوزه هنری درباره قالب آثار دریافتی از سوی هنرمندان ادبی افزود: به لحاظ قالب ادبی نیز این امکان در اختیار هنرمندان قرار گرفت که در قالب‌های مختلف شعر و نثر ادبی اعم از غزل، قصیده، مثنوی یا شعر سپید یا نیمایی درباره روز مباهله بنویسند. همچنین براین اساس آثار کلاسیک و کهن اعم از شعر و نثر ادبی نیز در سه بخش جداگانه داوری و در‌نهایت به نیت پنج تن آل عبا، پنج برگزیده معرفی خواهند شد. 
وی درباره انتشار آثار دریافت شده به دبیرخانه این جشنواره در قالب کتاب تصریح کرد: کتابی که اشعار اولین دوره از جشنواره شعر مباهله را در بر داشت دیگر تجدید چاپ نشد و تمام نسخه‌های چاپ اول آن نیز به فروش رسید. احتمال دارد پس از برگزاری سومین دوره، تمام اشعاری که به لحاظ کیفی در این سه دوره قابلیت چاپ دارند در یک مجموعه شعر مباهله جمع‌آوری و چاپ شوند.
 چرا جشنواره به‌صورت مستقل برگزار شد؟
حبیبی به این نکته اشاره کرد که درباره بسیاری از حوادث و وقایع تاریخی ــ مذهبی در طول تاریخ، شعر فارسی بسیار زیادی سروده شده است و آثار قابل توجهی در زمینه‌هایی مانند شعر عاشورایی، نبوی، رضوی و غدیرخم می‌توان مثال زد اما مباهله در میان مناسبت‌های مذهبی‌مان مغفول مانده و باید به آن پرداخته شود. همچنین دلیل مغفول ماندن مباهله نیز از تغزل شعرای ما قابل تأمل است.
او در پاسخ به پرسش خبرنگار جام‌جم، مبنی بر چرایی ادغام نکردن جشنواره ادبی روز مباهله با عیدغدیرخم تصریح کرد: روز مباهله در سایه عید غدیر و حتی عاشورا گم شده است و بهتر بود به‌طور جداگانه به روز مباهله پرداخته شود، چراکه شأن نزول آیه مباهله و روز مباهله کم از روز غدیر نیست و در این آیه به‌طور صریح مولایمان امیرالمؤمنین نفس و جان پیامبر خطاب شده است. از این روز سعی بر این است تا مردم و به‌ویژه شاعران ما و هنرمندان به روز مباهله هم مانند روز غدیر توجه کنند.
همچنین علی داوودی، مدیر دفتر شعر حوزه هنری عنوان کرد: این جشنواره مختص به شعر و ادبیات است اما روز مباهله ظرفیت پرداختن از سایر جنبه‌های هنری دیگر را نیز دارد و چه خوب است اگر هنرمندان سایر رشته‌های هنری دیگر ،سراغ پرداختن و تشریح روز مباهله هم بروند.