سفر نخواستنی‌ترین رئیس‌جمهور آمریکا به منطقه

سفر نخواستنی‌ترین رئیس‌جمهور آمریکا به منطقه

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا که این روزها در حال ثبت رکوردهای عجیب‌وغریبی در محبوبیت نداشتن است سفر به غرب‌آسیا را یکی از آخرین شانس‌های خود برای رهایی از شرایط اسفناک فعلی می‌داند و امیدوار است با توافقاتی که در این سفر انجام می‌شود حداقل برای مدتی از شدت افت محبوبیت خود بکاهد.

نتایج جدیدترین نظرسنجی‌ها در آمریکا که به‌صورت مشترک از سوی اعضای هیات‌علمی دانشگاه سینا (Siena) و روزنامه نیویورک‌تایمز انجام گرفته، جو بایدن را نامحبوب‌ترین رئیس‌جمهور ایالات‌متحده در ۷۶سال گذشته معرفی کرده است و برخی رسانه‌های آمریکایی ازجمله واشنگتن‌تایمز براساس این نتایج پیش‌بینی‌ کرده‌اند که حتی ممکن است دوران حضور او در کاخ‌سفید، پیش از موعد قانونی به پایان برسد.
براساس نتایج نظرسنجی تازه‌منتشرشده، میزان محبوبیت بایدن درحال‌حاضر 33درصد است و نزدیک به دوسوم دموکرات‌ها برای نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ به شخص دیگری غیر از جو بایدن می‌اندیشند. نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که ۹۴درصد دموکرات‌های رده سنی زیر ۳۰سال، نیازی به نامزدی مجدد بایدن احساس نمی‌کنند و تنها ۵درصد این گروه از حضور دوباره وی در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری حمایت کرده‌اند.
اگرچه سن‌وسال بالای جو بایدن و گاف‌های پی‌درپی او باعث شده که خیلی از آمریکایی‌ها او را قادر به ادامه ریاست‌جمهوری برای یک دوره دیگر ندانند اما بسیاری از کارشناسان، مهم‌ترین دلیل فعلی محبوبیت نداشتن بایدن را عمدتا ناشی از بحران سیاسی داخلی ایالات‌متحده می‌دانند که با مسأله اوکراین و قیمت نفت گره خورده است.
افزایش بهای جهانی انرژی باعث شده که آمریکایی‌ها شرایط اقتصادی بدی را تجربه کنند و جدیدترین گزارش نرخ تورم در آمریکا نشان می‌دهد که تورم ماه ژوئن (۱۱خرداد تا ۱۰تیر) به بالای8.6درصد رسیده که که در چهار دهه گذشته بی‌سابقه بوده است.
این وضعیت اقتصادی باعث شده جو بایدن با زیر پا گذاشتن تمام اصول اخلاقی و شعارهای حقوق بشری، خود را به جمع متحدان آمریکا در غرب‌آسیا برساند تا شاید با قانع کردن آنها به افزایش تولید نفت، خود را از معرکه بحران انرژی برهاند.

سعید سبحانی - گروه بین‌الملل