نقالان ایران آخر تیر در تهران

مباهله به جشنواره غدیر اضافه شد

نقالان ایران آخر تیر در تهران

در گام پنجم، رادیو فرهنگ و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در کنار حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی قرار گرفته‌اند که این دوره از جشنواره نقالی غدیر بعد از برگزاری به شیوه آنلاین در دوران کرونا، بار دیگر در شهر تهران، پیش روی علاقه‌مندان قرار بگیرد. در این دوره به استناد توضیحات مرشد میرزاعلی، شرکت‌کنندگانی از سنین مختلف حضور داشته‌اند و چند نقال اهل سنت هم به جشنواره نقالی غدیر اثر فرستاده‌اند؛ جشنواره‌ای که به منقبت امام اول شیعیان اختصاص دارد. جشنواره نقالی غدیر امسال از شرکت‌کنندگان درخواست کرده، روایت‌هایی با موضوع مباهله هم ارائه کنند چون به اعتقاد برگزارکنندگان این جشنواره به اندازه‌ لازم به مباهله در هنر نقالی و پرده‌خوانی پرداخته نشده است. این دوره از جشنواره نقالی غذیر ویژگی‌های دیگری هم دارد که در ادامه می‌خوانید:

در پنجمین دوره جشنواره پرده‌خوانی و نقالی غدیر ۲۱۰ اثر  به دبیرخانه ارائه شد که بر اساس توضیحات مرشد میرزاعلی دبیر این دوره از جشنواره، از میان آنها 50 اثر به مرحله نیمه‌نهایی راه پیدا کردند و در نهایت از این مجموعه 33 اثر برای رقابت نهایی انتخاب شده‌اند. این آثار به صورت رقابتی واقعه غدیر را روایت و نقالی می‌کنند. 
در میان این آثار روایت‌هایی از زندگی امام علی(ع)، غزوات و قضاوت‌های ایشان وجود دارد و داوری بخش بانوان و آقایان به صورت مجزا انجام می‌شود. دبیر جشنواره می‌گوید این تفکیک برای حفظ عدالت است چون نحوه اجرای بانوان و آقایان و نیز قدرت صدا و شیوه اجرای بانوان و آقایان با هم تفاوت دارد. 
پنجمین جشنواره نقالی و پرده‌خوانی غدیر از 24 تا 31 تیر از ساعت 19 در میدان امام حسین (ع) تهران برگزار می‌شود و در روزهای 28 و 29 تیر نیز اجرای میدانی اختصاصی در میدان ولیعصر (عج) به علاقه‌مندان ارائه خواهد شد. در اختتامیه بخش رادیویی که 26 تیر خواهد بود، سه نفر از بزرگان عرصه رسانه و روایت‌گری در این برنامه تقدیر می‌شوند.
 پدیده‌های جشنواره پنجم 
کودکان و نوجوانان پدیده‌های این دوره از جشنواره نقالی غدیر هستند. از میان 210 اثر رسیده به جشنواره، 10 اثر به کودکان تعلق دارد که به گفته دبیر جشنواره هم به لحاظ شعر و هم اجرا بی‌نظیر هستند. 
میرزاعلی می‌گوید: این کودکان بین 100 تا 200 شعر در منقبت امیرالمومنین(ع) از بر هستند. آنها در هر صورت برنده هستند و به همین دلیل بخش مربوط به کودکان به صورت رقابتی برگزار نمی‌شود.   
 دو میدان شعر میزبان نقالی 
جشنواره نقالی غدیر پخش تلویزیونی خواهد داشت، در طول برگزاری جشنواره رادیو فرهنگ به صورت پیوسته در کنار جشنواره خواهد بود و دو میدان اصلی شهر تهران برای اجرای نقالان و پرده‌خوانان این دوره از جشنوره در نظر گرفته شده است.  مرشد میرزاعلی می‌گوید: امسال جشنواره در دو بخش رادیویی و میدانی برگزار می‌شود. آثار بخش میدانی در میدان امام حسین‌(ع) و ایوان انتظار ایستگاه متروی میدان ولیعصر (عج) اجرا می‌شوند. 9 پرده خوان و نقال در میدان امام حسین(ع) اجرا خواهند داشت که دست‌کم یکی از اجراها به پیشکسوتان این حوزه اختصاص خواهد داشت. 
امیرحسن سمیعی، معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری معتقد است: غدیر قله عاطفی و حماسی ما شیعیان است و جایی که مسؤولیت هنرمندان مطرح شده، همیشه پرچمدار بوده‌اند. پاسداری از فرهنگ و تمدن اسلامی در این جشنواره نیز مورد توجه واقع شده و شاخصه مهمش این است که نهادهای فرهنگی در چنین رویدادهایی کنار هم می‌ایستند.
 مباهله، ارزش افزوده جشنواره 
جشنواره نقالی غدیر در دوره پنجم یک بخش ویژه دارد و آن هم مرتبط است به نقالی مباهله. مرشد میرزاعلی می‌گوید: در این زمینه روایت‌ به اندازه کافی نداشتیم بنابراین از شرکت‌کنندگان خواسته شده در کنار روایت‌های مختلفی که در نظر می‌گیرند، حتما یک روایت با موضوع مباهله هم ارائه دهند. بر اساس توضیحات دبیر جشنواره، امسال مبحث مباهله بسیار جدی بوده و برگزارکننده جشنواره 20 طومار در مین زمینه در اختیار نقالان  قرار داده است. 
 رادیو فرهنگ همراه جشنواره
رادیو فرهنگ که طی دو سه سال گذشته با دو برنامه «سفره‌خانه» و «پرده عشاق» به صورت مستمر به نقالی و پرده‌خوانی توجه دارد، امسال در کنار پنجمین جشنواره نقالی غدیر قرار گرفته است. علیرضا حبیبی مدیر این شبکه رادیویی ضمن تاکید بر این نکته که محتوا در کنار قالب می‌تواند هنر را به اوج برساند، درباره اهمیت پرده‌خوانی می‌گوید: نقالی چه از یک اثر دینی چه از آثار حماسی مانند شاهنامه می‌تواند از فرهنگ ایرانی - اسلامی پاسداری کند. غدیر خم از نگاه هنری یک اثر داستانی است که برای نسل کودک جذاب و برای نسل جوان به عنوان یک فرهنگ تعریف می‌شود؛ نقالی از غدیر خم باعث استمرار این فرهنگ در جامعه خواهد شد. رادیو فرهنگ به‌واسطه رسالت ذاتی خود که پاسدار هنر متعالی ایرانی - اسلامی است در این مسیر در کنار حوزه هنری ایستاده است.  قرار است در طول برگزاری جشنواره نقالی غدیر، رادیو فرهنگ هم در بخش رقابتی جشنواره مشارکت داشته باشد و هم برنامه‌های نقالی را پوشش بدهد و هم از سه چهره شاخص با نام و نشان فرهنگ یار ملی تجلیل کند. 

سلام مرا به آقای ضرغامی برسانید!
مرشد میرزاعلی بارها از کوروش زارعی به عنوان یک مدیر حامی یاد می‌کند و تاکید دارد که همچنان که از بی‌توجهی‌ها سخن گفته می‌شود باید حمایت‌ها و توجه‌ها را قدر دانست. میرزاعلی از بی‌توجهی مسؤولان به نقالان و هنر نقالی گلایه دارد و به وضوح می‌گوید: نقالی هنر دغدغه مدیران نیست. نهادها و وزارتخانه‌های مختلف همچون فرهنگ و ارشاد و میراث و گردشگری و... توجهی به هنر نقالی ندارند. در حالی که امروز کشورهای غربی و شرقی با فرهنگشان روی جوانان ما تاثیر گذاشتند؛ چرا در میان نوجوانان و جوانان ما علاقه‌مند به شاهنامه، عطار و روایت‌گری نداریم، چرا فرزندان ما نباید تفکر ایرانی - اسلامی داشته باشند؟ فقط جایی که ویترین بخواهیم از نقالی استفاده می‌کنیم. در برگزاری این جشنواره که به پاسداشت میراث ملی و مذهبی کشورمان برگزار می‌شود، هیچ خبری از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نبود. مدیران این سازمان هیچ سراغی از ما نگرفته‌اند شما اگر می‌توانید سلام مرا به آقای ضرغامی برسانید. 

آذر مهاجر - گروه فرهنگ و هنر