تعلل سوال‌برانگیز وزارت ورزش

تعلل سوال‌برانگیز وزارت ورزش

کمتر از یک ماه دیگر، حمید سجادی به پایان اولین سال حضور خود در وزارت ورزش و جوانان می‌رسد. روزی که سجادی به عنوان اولین چهره ورزشی، وزیر این وزارتخانه شد، امیدواری زیادی بین اهالی ورزش کشور به وجود آمد که قرار است شرایطی متفاوت‌تر از گذشته برای این عرصه رقم بخورد. حداقل‌ترین مطالبه خانواده ورزش این بود که وزیر فعلی، بر خلاف وزرای قبلی، تصمیماتی ورزشی بگیرد و تیم کاری‌اش را از درون همین خانواده انتخاب کند. دونده اسبق دوهای استقامت ایران اما از بدو ورودش در وزارت ورزش و جوانان دست به اقداماتی زده که تعجب بسیاری را برانگیخت. از اظهارات بی‌موقع او علیه اسرائیل گرفته تا انتصاب معاونان سیاسی و حضور نمایشی در مراسم‌های غیرضروری. از همه اینها که گذرکنیم مهمترین نقدی که ورزشی‌ها طی این بازه یک ساله به سجادی داشته‌اند، تعلل در برگزاری انتخابات ریاست فدراسیون‌هاست. موضوعی چالش برانگیز که ورزش ایران همیشه با آن دست به گریبان بوده است. کمتر زمانی بوده که انتخاباتی برگزار شود و شائبه مهندسی آن یا تلاش برای ورود افراد خاص در این مجامع به میان نیاید. متاسفانه این رویه در دوره وزارت حمید سجادی نیز در حال وقوع است، طوری که می‌توان گفت به اوج خود هم رسیده است. همه به خوبی می‌دانند که فدراسیون‌های ورزشی بازوان اصلی وزارت ورزش هستند و مهم‌ترین رخدادها و توفیقات ورزشی کشور را آنها رقم می‌زنند. اما در حال حاضر آمار پرتعدادی از همین فدراسیون‌های مهم هستند که در بلاتکلیفی به سر می‌برند و با وجود در پیش بودن رویداد‌های بزرگی چون بازی‌های آسیایی 2023 هانگژو و المپیک 2024 پاریس با سرپرست اداره می‌شوند. سرپرست‌هایی که عملا دست‌شان برای تصمیم‌گیری بسته است و فقط نقش یک مامور را دارند.

بلاتکلیفی فدراسیون ژیمناستیک یک ساله شد
داستان بلاتکلیفی دراز مدت فدراسیون ژیمناستیک به وزارت‌ورزش قبلی بر می‌گردد. رئیس این فدراسیون زهرا اینچه درگاهی بود. او تیر ماه پارسال دوره ریاستش تمام شد و برای دوره جدید انتخابات نام‌نویسی کرد، اما در اقدامی عجیب صلاحیتش از سوی کمیسیون تطبیق وزارت ورزش تایید نشد. رد صلاحیت اینچه درگاهی از آن دست ماجراهای ‌مبهمی بود که وزارتخانه وقت توضیحی درباره آن نداد. در این مورد گفته می‌شود خبر رد صلاحیت اینچه درگاهی از طریق برخی افراد نامشخص به اطلاع فدراسیون جهانی ژیمناستیک می‌رسد و این نهاد نیز در نامه‌نگاری با کمیته ملی المپیک ایران خواستار ارائه توضیح در این مورد شده است. در این نامه تاکید شده تا زمانی که پاسخ مشخصی به ابهامات داده نشود، انتخابات فدراسیون ژیمناستیک نباید برگزار شود. فدراسیون ژیمناستیک شش ماه بعد از پایان ریاست اینچه ‌درگاهی در بلاتکلیفی به سر برد.هرچند او با رای مجمع در این مدت سرپرست بود اما به دلیل این که وزارتی‌ها مخالف حضورش بودند، مجبور به استعفا شد تا این‌که در دی ۱۴۰۰ حمید احمدی به عنوان سرپرست این فدراسیون انتخاب شد. انتخاب احمدی از همان ابتدا به دلیل قانون بازنشستگی با مشکلات و اما و اگرهایی روبه‌رو بود اما او به کار خود در این فدراسیون ادامه داد تا این که وزارتخانه چند روز پیش با پایان دوره قانونی شش‌ماهه‌اش، حمید علوی را جایگزین کرد. سرپرستی علوی اما چند ساعتی بیشتر نبود و سجادی بلافاصله ابلاغ او را لغو کرد. شنیده می‌شود انتشار تصاویر حاشیه‌ای مربوط به علوی در شبکه‌های مجازی دلیل برکناری او بوده است. در حال حاضر زهره مرزوقی به عنوان سرپرست جدید معرفی شده است. جالب اینجاست که وزیرورزش اخیرا در سفری که به لوزان سوئیس داشت و از حل مشکل فدراسیون ژیمناستیک با روسای جهانی این رشته خبر داد اما مشخص نیست چرا همچنان تعلل می‌کند و زمینه انتخابات را مهیا نمی‌‌کند.

ابطال انتخابات فدراسیون دوچرخه‌سواری
دوچرخه‌سواری از دیگر فدراسیون‌های مساله‌دار است. محمود رشیدی خرداد ماه پارسال به عنوان رئیس این فدراسیون انتخاب شد اما انتخابات آن به تایید اتحادیه‌جهانی دوچرخه‌سواری نرسید. جنجال به وجود آمده در خصوص این فدراسیون به دخالت دولت مربوط بود. از جمله مواردی که اتحادیه جهانی به آن اشاره کرده، رای دادن معاون وزارت ورزش و انتخاب اعضای مجمع شامل نماینده ورزشکاران، مربیان و داوران از سوی معاون وزیر ورزش ایران است. 
معاون وزیر در این مجمع مهدی علی‌نژاد بود که به این تخلف آشکار متهم شده بود. با وجود اعلام کمیته ملی المپیک مبنی بر قانونی بودن مجمع اما اتحادیه جهانی در این باره قانع نشد و ریاست محمود رشیدی را قانونی ندانست. در پی این جریانات محمود رشیدی تصمیم گرفت برای مصلحت دوچرخه‌سواری از سمت خود کناره‌گیری کند. در این شرایط انتخابات غیرقانونی دوچرخه‌سواری باطل شد تا انتخابات مجددا برگزار شود.طبق قانونی که اتحادیه جهانی دوچرخه‌سواری برای فدراسیون‌های ملی تعریف کرده است، دولت‌ها حق رای دادن و هر گونه دخل و تصرفی را در انتخابات فدراسیون‌ها ندارند. موضوعی که متاسفانه در وزارت ورزش ایران برعکس است و به وضوح دیده می‌شود.آن طور که وزیر ورزش و رئیس کمیته ملی المپیک اعلام کرده‌اند در سفر اخیرشان به لوزان در مورد اساسنامه فدراسیون دوچرخه‌سواری رایزنی و با حذف بند مذکور (رای ندادن نماینده وزارت ورزش در انتخابات) موافقت کرده‌اند. اما ماجرا چیست که از سوی وزارتخانه هیچ اقدامی برای برگزاری انتخابات صورت نمی‌گیرد. این فدراسیون نیز 11 ماه است با سرپرستی هاشم کندی اداره می‌شود.

محافظه‌کاری در قبال فدراسیون وزنه‌برداری
داستان حضور غیرقانونی علی مرادی در فدراسیون وزنه‌برداری یکی از چالش‌های ورزش کشور در سه سال اخیر بوده است. انتخابات ریاست این فدراسیون در شرایطی با پیروزی مرادی به پایان رسید که چند روز بعد از برگزاری این مجمع عده‌ای از اهالی این رشته مدعی شدند‌ شمارش آرا خلاف آیین‌نامه صورت گرفته و تخلف شده است. بعد از آن هم که بحث بازنشستگی این مدیر پرحاشیه به میان آمد و با این وجود، او روی صندلی ریاستش نشست. سجادی به رغم این که نامه‌های زیادی از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور در خصوص منع حضور بازنشسته‌ها از جمله مرادی دریافت می‌کرد اما سیاست محافظه‌کارانه‌ای را در قبال او به خرج داد تا مقابل وی قرار نگیرد. در نهایت دیوان عدالت اداری با رای قاطع ابطال انتخابات به دلیل تخلف‌های انجام شده، کاری کرد تا او از این فدراسیون برود. در این شرایط سجاد انوشیروانی از تیرماه گذشته به عنوان سرپرست انتخاب شده و روند امور را به دست گرفته است. با توجه به اراده ضعیفی که وزارت ورزش در مورد برگزاری انتخابات‌ها از خود نشان داده بعید به نظر می‌رسد در خوش‌بینانه‌ترین حالت انتخابات این فدراسیون مدال‌آور و المپیکی هم تا پایان سال برگزار شود.

بدمینتون و شمشیربازی هم بدون رئیس
دو فدراسیون المپیکی شمشیربازی و بدمینتون به تازگی به جمع فدراسیون‌های بدون رئیس اضافه شدند. باقرزاد که سه دوره متوالی ریاست فدراسیون شمشیربازی را به عهده داشته دوره ریاستش اردیبهشت ماه گذشته به پایان رسید. به رغم این که از بهمن ماه پارسال نام‌نویسی از کاندیداهای این فدراسیون انجام شده بود اما وزارت ورزش بدون هیچ توضیحی انتخابات را برگزار نکرد و برای باقرزاده حکم سرپرستی زد. محمدرضا پوریا نیز سه دوره است ریاست فدراسیون بدمینتون را به عهده دارد. نام‌نویسی از متقاضیان ریاست فدراسیون بدمینتون فروردین ماه گذشته انجام شد و طبیعتا بعد از گذشت چهارماه روند بررسی پرونده آنها در کمیسیون تطبیق وزارت ورزش و نهادهای ذی‌صلاح به اتمام رسیده با این حال برای تعیین زمان انتخابات و تشکیل مجمع قدم از قدم برداشته نشده است.

انتخابات مستقل سوارکاری
وزارت ورزش از ابتدای سال تا الان تنها انتخابات دو فدراسیون را برگزار کرده که یکی از آنها سوارکاری بوده است. انتخاباتی جنجالی اما در عین حال مستقل. روال قانونی برگزاری این مجمع طی شده بود تا این که وزارت ورزش شب قبل از انتخابات و زمانی که نمایندگان استان‌ها همه به تهران آمده بودند، اعلام کرد انتخابات باید به تعویق بیفتد. دلیل این تصمیم بررسی شکایات دو کاندیدای احراز پست ریاست عنوان شد. در حالی که به نظر رسید یک بار دیگر انتخابات با تصمیم وزارت به تعویق بیفتد این بار اما اعضای مجمع فدراسیون سوارکاری با اتکا بر قانون و اساسنامه جدید فدراسیون‌های ورزشی، انتخابات را در موعد مقرر خودش برگزار کردند. طبق این اساسنامه تعیین یا تغییر زمان انتخابات، جزو وظایف هیأت رئیسه است و وزارت ورزش در عمل هیچ قدرت قانونی برای تعویق یا تغییر زمان انتخابات ندارد. این در حالی بود که نماینده وزارت ورزش در انتخابات حاضر نشد و بعد از آن در واکنش به این موضوع اعلام کرد که نتیجه این انتخابات را قانونی نمی‌داند. با این حال مسعود خلیلی در حالی برای سومین دوره متوالی با رای قاطع (45 رای) قانونا رئیس فدراسیون سوارکاری شد که بعد از گذشت یک ماه و نیم حمید سجادی هنوز حکم ریاست او را امضا نکرده است!

سارا گودرزی - گروه ورزش