روزشمار

روزشمار

28 جولای 1928
افتتاحیه المپیک آمستردام
نهمین دوره از بازی‌های المپیک در چنین روزی در شهر آمستردام هلند شروع شد. این شهر هلندی پیشتر و در سال‌های 1920 و 1924 هم نامزد میزبانی این بازی‌ها شده بود اما قافیه را به شهر آنتورپ و پاریس باخت. در نهایت و در سومین تلاش، آمستردام در حالی که فقط شهر لس‌آنجلس رقیبش بود، به میزبانی این رقابت‌ها رسید. بنا به گزارش‌های رسمی، هزینه برگزاری آن المپیک 1.183 میلیون دلار شد. 

28 جولای 1952
لکوموتیو چک
امیل زاتوپک که با عنوان « لکوموتیو چک» شناخته می‌شد، در تاریخ مسابقات دو‌و‌میدانی بازی‌های المپیک به رکوردی رسیده که تا به امروز ورزشکاری قادر به شکستن آن نشده است. او در المپیک‌۱۹۵۲ هلسینکی توانست در سه مسابقه دوی ۵‌هزار متر، ۱۰‌هزار متر و ماراتن مدال‌طلا کسب کند. نکته جالب اینجاست که او در آن مسابقات برای اولین‌بار در دوی ماراتن شرکت کرد و علاوه بر کسب مدال‌طلا، توانست رکورد دو ساعت و ۳۳دقیقه را از خودش به جا بگذارد.

28 جولای 1975 
تولد یک گلر گلزن 
هر وقت صحبت از گلزنی دروازه‌بان‌های فوتبال به میان می‌آید، ناخودآگاه ذهن فوتبال‌دوستان به سمت خوزه لوئیز چیلاورت می‌رود؛ گلر پاراگوئه‌ای که امروز 57 ‌ساله می‌شود. یکی از جذابیت‌های بازی چیلاورت، مهارت او در زدن ضربات آزاد یا پنالتی برای تیمش بود. او به قدری در این زمینه مهارت داشت که در طول دوران بازی حرفه‌ای‌اش موفق به زدن ۶۷‌گل شد و بعد از روجریو سِنی، دومین گلر گلزن تاریخ فوتبال به‌حساب می‌آید. 

28 جولای 2002 
توردو ‌فرانس بی قهرمان 
هشتاد و نهمین دوره مسابقات دوچرخه سواری توردو فرانس در فصل 2002 در چنین روزی به پایان رسید. در آن روزها برای اهالی ورزش اصلا جای تعجبی نداشت که لانس آرمسترانگ آمریکایی به عنوان قهرمانی برسد تا تعداد قهرمانی‌هایش به چهار برسد. اما در تاریخ این مسابقات، توردو فرانس 2002 بدون قهرمان ثبت شده است زیرا در سال 2012 آژانس ضد دوپینگ آمریکا اعلام کرد که تمام عناوین قهرمانی آرمسترانگ به دلیل استفاده از مواد ممنوعه از او گرفته  شده است.