آمارهای تکان‌دهنده رئیس پلیس راهور از تصادفات

آمارهای تکان‌دهنده رئیس پلیس راهور از تصادفات

«انگار در خودروهای تولید داخل تی‌ان‌تی (TNT) کار گذاشته‌اند»، «چرا کاهش 31درصدی تلفات تصادفات محقق نشد؟»،«۵۱درصد فوتی‌های ما در لحظه اولیه، ۶درصد در حین انتقال و ۴۳درصد در بیمارستان‌ها اتفاق می‌افتد»، «۳۴درصد تصادفات در جاده‌ها رخ می‌دهد اما ۷۰ درصد فوتی‌های ما در این تصادفات است» و «در کل ۳۰۰هزار نقطه حادثه‌خیز داریم که ۳۲۰۰نقطه آن مربوط به وزارت راه است و ۵۰۰نقطه تاکنون اصلاح شده است» این هشدارهایی است که رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور در هر نشست و همایشی روی آن تاکید دارد، اما به نظر می‌رسد گوش شنوایی برای شنیدن هشدارهایش نیست؛ هشدارهایی که بی‌توجهی به آن باعث شد سال گذشته شمار قربانیان تصادفات با افزایشی 9درصدی به 16هزار و 778نفر برسد. با یک حساب سرانگشتی، در روز 45نفر در کشور قربانی تصادف شدند. سال گذشته 317هزار نفر هم مصدوم شدند.

رئیس پلیس راهور فراجا دیروز در اولین نشست تخصصی روسای پلیس راه راهور فراجا و مدیران کل راهداری سراسر کشور دوباره به کم کاری دستگاه‌ها و نقش آنها در افزایش آمار قربانیان اشاره کرد و گفت: « در موضوع تصادفات، مدیریت اولین عامل است. در برنامه ششم توسعه ۳۱درصد کاهش جانباختگان تصادفات پیش‌بینی شده است، اما باید بررسی شود چرا به این شاخص نرسیدیم. در ماده ۱۰۸ قانون به صراحت گفته شده دولت‌ها مسئول تأمین ایمنی مردم در راستای کاهش تصادف هستند.»
هادیانفر به محل فوت قربانیان تصادفات اشاره کرد و گفت: «امروز ۵۱درصد فوتی‌های ما در لحظه اولیه، ۶درصد در حین انتقال و ۴۳درصد در بیمارستان‌ها اتفاق می‌افتد. این ۴۳ درصد از ۱۷هزار جانباخته که در بیمارستان‌ها هستند باید با ایجاد امکانات، کاهش پیدا کنند. در ۵۱درصدی که پلیس نیز مسئول آن است، ۳۲دستگاه سهیم هستند و باید در پیشگیری، حین و بعد از تصادف نقش خود را ایفا کنند. باید در این اعداد، شاخصی تعیین کنیم و آن را کاهش دهیم. وزارت بهداشت باید امکانات انتقال هوایی ایجاد کند تا مصدومان سریع به بیمارستان‌ها برسند و بیمارستان‌ها باید بخش تروما داشته باشند.»
وی با اشاره به این‌که باید بپذیریم هنوز نقاط حادثه‌خیز و پرخطر داریم، گفت: «امروز بودجه‌ای که برای کاهش جانباختگان در کشور هزینه می‌شود، اتلاف هزینه نیست و سرمایه‌گذاری است. برخی از نقاط حادثه‌خیز غیرثابت هستند. همچنین در برخی موارد بر اساس تحلیل یک ساله یا دوساله تازه برخی نقاط حادثه‌خیز که زیربنای آن در گذشته احداث شده شناسایی می‌شوند. ما در کل ۳۰۰هزار نقطه حادثه‌خیز داریم که ۳۲۰۰ نقطه آن مربوط به وزارت راه است و ۵۰۰ نقطه تاکنون اصلاح شده است.‌»
رئیس پلیس راهور کشور همچنین با انتقاد از وضعیت خودروهای تولید داخل گفت: «کمپانی‌های بزرگ خودروساز بر چهار عامل زیبایی، ایمنی، کیفیت و ارزانی رقابت می‌کنند و خودروسازهای ایرانی به این مسائل اهمیت نمی‌دهند و در تصادفات، خودرو چنان آتش می‌گیرد که انگار در آن خودرو تی‌ان‌تی کار گذاشته‌‌اند.»

محمد غمخوار - دبیر گروه حوادث