تابستان1369

تابستان1369

برای اهل کتاب معرفی مرتضی سرهنگی کاری عبث به‌نظر می‌رسد اما آنها که کمتر در این وادی نفس کشیده‌اند باید بدانند او روزنامه‌نگار و پژوهشگر ادبیات پایداری است. راه‌اندازی و فعالیت در دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری، کار روی خاطرات اسارت و اسرای عراقی و نیز سردبیری هفته‌نامه کمان با انتشار 200شماره در هشت سال را در کارنامه پربار کاری‌اش دارد و اینها جز نوشته‌های خواندنی او در این حوزه هستند.

تازه‌ترین اثر او اما دیروز با عنوان «تابستان 1369» توسط سوره مهر منتشر شده است. تازه‌ترین اثر مرتضی سرهنگی شامل ۴۰خاطره است که او طی سه سال، در میان انبوهی از خاطرات اسارت انتخاب کرده است. 
خودش می‌گوید ادبیات اسارت از سوغاتی‌هایی است که اسیران جنگ همراه خودشان آوردند و هزینه آن جوانی و سلامتی‌شان بوده است. به گفته او، ۱۰میلیون نامه میان اسیران ایرانی و خانواده‌هایشان رد و بدل شده است که در حوزه هنری توانسته‌ایم ۱۲هزار نامه را گردآوری کنیم. اکثر نامه‌ها با حال نویسنده مطابقت ندارد چرا که بسیاری در نامه به خانواده می‌گویند: حالمان خوب است اما این‌طور نیست و فقط می‌خواستند به خانواده‌ها امید بدهند. ما علیه فراموشی می‌نویسیم و سعی می‌کنیم در موضوعات دیگری چون بازجویی‌ها که در مواقعی به کمدی هم تبدیل می‌شود البته در جایی که خنده ممنوع بود آثاری را تولید کنیم.