نسخه‌جادویی برای عبور از غول

مصاف والیبال ایران و برزیل در یک‌هشتم نهایی جهانی

نسخه‌جادویی برای عبور از غول

یکی از آن بازی‎های توفانی و حماسی را می‌خواهیم؛ از همان‌هایی که دفاع روی تور ایران حمله حریف را به امتیاز تبدیل می‌کند و سرویس‌های ایران مستقیم تبدیل به «ایس» می‌شود. از آن دیدارهایی می‌خواهیم که ایران بی‌وقفه امتیاز بگیرد و رالی‌ها را به نفع خودش به پایان ببرد یا این‌که بازیکنان ایران یکی پس از دیگری توپ‌ها را در زمین حریف بخوابانند. تنها در این صورت است که از سد عظیم تیم‌ملی برزیل می‌گذریم و می‌رسیم به یک هشتم نهایی بزرگ و رویایی. پیروزی مقابل برزیل همیشه مدعی واقعا کاری بزرگ و حماسی است و اگر چنین اتفاقی بیفتد می‌رود صاف می‌نشیند در دل تاریخ.

جاده یکطرفه
تیم‌های ایران و برزیل تا به حال 19 مرتبه مقابل هم قرار گرفته‌اند. آمار حاکی از برتری بیش از چهار برابری برزیل مقابل ایران است. 16بار آنها برده‌اند و سه بار ما. یک جاده یکطرفه بین والیبال ایران و برزیل وجود دارد. برای همین است که می‌گوییم حتما باید فراتر از همه دیدارهای گذشته باشیم، توفانی و بی‌نقص. البته برد مقابل برزیل که مدعی قهرمانی در تمامی تورنمنت‌های والیبالی دنیاست یک نسخه جادویی می‌خواهد. ما برای این‌که به این مرحله برسیم در مرحله گروهی بعد از هلند در رتبه دوم قرار گرفتیم. اکنون هم برای این‌که به یک چهارم برسیم باید برزیل را ببریم تا با برنده دیدار صربستان با آرژانتین بازی کنیم. برزیل ناامیدانه ما را حذف می‌کند یا این‌که با خلق حماسه‌ای بزرگ راهی یک چهارم نهایی می‌شویم. 
آقای سخت‌گیر
تمرینات تیم‌ملی والیبال ایران این روزها با جدیت بسیار پیگیری می‌شود. عطایی آنقدر جدی است که گاهی اوقات اینطور به نظر می‌رسد که با عصبانیت صحبت می‌کند.  یکی دیگر از نکات تیم‌ملی والیبال ایران محمدجواد معنوی‌نژاد است، بازیکنی که در مرحله گروهی فرصت چندانی برای بازی نداشت و عطایی بیشتر از امیرحسین اسفندیار و مرتضی شریفی در کنار میلاد عبادی‌پور استفاده کرد اما آمادگی بالای اخیر او در تمرینات حتی باعث تعجب بهروز عطایی شده است. شاید او را در دیدار با برزیل بیشتر ببینیم. استفاده از محمد‌جواد معنوی‌نژاد می‌تواند سورپرایز ایران برای برزیل باشد چرا که این تیم آنالیزی از بازیکن یاد شده ندارد.
نقاط ضعف و قوت ایران
یک-وای به حال تیمی که مقابل ایران در سرویس زدن مشکل داشته باشد. ایران مقابل چنین تیم‌هایی نهایت استفاده را می‌برد و امتیاز می‌گیرد. اما سوال مهم این است که به برزیلی‌ها می‌آید مقابل ما بد سرویس بزنند؟ به هر حال گفته می‌شود در 10سال اخیر تیم‌ملی والیبال ایران هرگز تا این اندازه در سرویس زدن خوب نبوده است. دو-دفاع روی تور ایران ضعف‌های خودش را دردیدار با هلند بیشتر نشان داد. شاگردان بهروز عطایی در آخرین دیدار مرحله گروهی رقابت‌های قهرمانی جهان بابت این ضعف امتیازهای زیادی دادند. حتی اگر تمام سرویس‌های ایران مستقیم تبدیل به امتیاز شود اگر دفاع خوبی نداشته باشیم همه نقشه‌ها نقش بر آب می‌شود. 
برگ برنده ‌های 2 تیم
میلاد عبادی‌پور تا الان نه تنها کاپیتان ما که برگ برنده ما بوده است. او در هر سه بازی مرحله گروهی مقابل آرژانتین، مصر و هلند امتیازآورترین بازیکن ایران بود و حالا حتی قبل از آغاز دیدار با برزیل برگ برنده ماست. میلاد در تمرینات اخیر تیم‌ملی نیز بسیار پرانگیزه، خوشحال و آماده ظاهر شده است. لیال قدرتی‌زن کوبایی‌الاصل برزیلی‌ها یکی از چند بازیکن خوب برزیلی‌هاست. البته واقعیت را بخواهید برزیل بیشتر از ما برگ برنده دارد ولی این لیال خیلی مورد توجه است چرا که در دیدارهای گذشته عملکرد بسیار خوبی برای تیم‌ملی کشورش داشت. البته برخی کارشناسان می‌گویند میلاد ما بهتر از لیال آنهاست.
 
آمار و ارقام تاریخچه دیدار ایران و برزیل
نخستین دیدار: جام‌جهانی 1991 (3 بر صفر به سود برزیل)
تعداد دیدارها در لیگ ملت‌ها: 5
نتیجه آخرین دیدار: 3 بر صفر به سود برزیل در لیگ ملت‌های 2022 
​​​​​​​
برنامه دیدارهای امروز
سه‌شنبه 15 شهریور؛ سالن آرنا گلیویس در شهر گلیویتسه لهستان  
ساعت 20؛ صربستان- آرژانتین
ساعت 23:30؛ برزیل - ایران