تراس، نخست‌وزیر انگلیس شد

تراس، نخست‌وزیر انگلیس شد

لیز تراس، وزیر خارجه دولت بوریس جانسون، بعدازظهر دیروز با دریافت ۸۱هزار رأی هم‌حزبی‌هایش به عنوان نخست‌وزیر جدید انگلیس انتخاب شد.

تراس ۴۷ ساله که مدت‌ها قبل از استعفای جانسون از نخست‌وزیری، به‌عنوان جایگزین بالقوه او مطرح می‌شد، چهارمین نخست‌وزیر این کشور از حزب محافظه‌کار از زمان انتخابات سال۲۰۱۵ است. براساس قانون بریتانیا، لیز تراس امروز به اسکاتلند می‌رود تا با «الیزابت دوم» ملکه انگلیس دیدار و توسط او مأمور تشکیل دولت شود. 
به گزارش گاردین، لیز تراس با دریافت 57.4درصد آرای هم‌حزبی‌هایش، در میان چهار نخست‌وزیری که به این شیوه انتخاب شده‌اند، کمترین رأی را کسب کرده و تنها نخست‌وزیری است که با کمتر از ۶۰درصد آرای محافظه‌کاران به این مقام می‌رسد.  
سوناک که در این انتخابات درون‌حزبی کمی بیش از ۶۰هزار رأی کسب کرده (42.6درصد) از جمله اولین وزرایی بود که در اعتراض به عملکرد جانسون از مقام خود کناره‌گیری کرد و در سمت مقابل، لیز تراس از حامیان جانسون بود.  لیز تراس در طول تصدی وزارت خارجه انگلیس از جمله اولین سیاستمداران غربی بود که برای «شکست روسیه» در جنگ اوکراین تلاش کرد. وزیر خارجه سابق و نخست‌وزیر فعلی انگلیس مواضع تندی نیز علیه جمهوری اسلامی ایران دارد. او وعده داده با توجه به بحران عمیق انرژی ناشی از جنگ اوکراین، امسال با سرد شدن هوا در انگلیس، قبوض انرژی برای شهروندان صادر نخواهد شد.