ارزشمند مثل کار و تلاش و فعال‌بودن

ارزشمند مثل کار و تلاش و فعال‌بودن

خداوند صاحبان حرفه‌ها و مشاغل را دوست دارد. حتما این حدیث نبوی را شما هم شنیده اید؛ پیامبری که می‌فرمودند: «دست کارگر را می‌بوسم»

. در اسلام، کار کردن یک ارزش است که به انسان‌ها نیز ارزش می‌دهد. حتی پیامبر اسلام(ص) کار کردن و کوشا بودن را از پایه‌های ایمان می‌دانند و می‌گویند: «ایمان در 10چیز است: شناخت، فرمانبرداری از خدا، علم، عمل، پاکدامنی، سختکوشی، شکیبایی، یقین، خشنودی و تسلیم در برابر خدا که هر یک از این 10رکن کم شود، رشته ایمان از هم می‌پاشد.» بنابراین ارزش کار و سختکوشی در سنت عملی نبوی چیزی کمتر از تسلیم در برابر خداوند یا پاکدامنی نیست. امام علی(ع) نیز همین نگاه را به کار داشتند و می‌فرمودند: «کار کنید و آن را به پایانش رسانید و در آن پایداری کنید؛ آن گاه شکیبایی ورزید و پارسا باشید.» و امام صادق(ع) نیز خطاب به مردم توصیه می‌فرمودند که «شما را به تقوای الهی و پارسایی و کوشش سفارش می‌کنم و بدانید کوششی که در آن پارسایی نباشد، سودی نمی‌دهد.»
نکته مهم در این سخنان این است که کار گرچه ارزشمند است ولی ارزش آن زمانی تضمین می‌شود که با پارسایی و پاکدامنی همراه باشد؛ همان وضعیتی که صاحب حرفه‌ بودن را به یک ارزش انسانی تبدیل می‌کند.