خاطره‌نگاری مسیری که به حسین (ع) می‌رسد

گفت‌وگوی «جام‌جم» با محمدحسام مدنی

خاطره‌نگاری مسیری که به حسین (ع) می‌رسد

«موکب مردم‌نگار» مجموعه‌ای10 قسمتی است از گروه اجتماعی شبکه دو به تهیه‌کنندگی محمدحسام مدنی، کارگردانی میثم ملکی‌پور و اجرای فاطمه افشاریان که شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۸ از شبکه دو روانه آنتن می‌شود.

محمدحسام مدنی، تهیه‌کننده «موکب مردم‌نگار» که این روزها مشغول تولید موکب مردم‌نگار با موضوع گفت‌وگو با اقشار مختلف جامعه به قصد نقل خاطراتی از پرچمداری مردم در  پیاده‌روی اربعین است از 1392 تا به حال، هر سال به پیاده‌روی اربعین و زیارت ضریح حسین(ع) مشرف شده است و امسال نیز قصد انجام این کار را دارد. آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل گفت‌وگوی جام‌جم با اوست.

 اولویت، مردم‌اند

افشاریان، مجری موکب مردم‌نگار در همان قسمت که ذکرش رفت این‌طور ادامه می‌دهد: «زیر خیمه حضرت امام حسین(ع)، کوچک و بزرگ، پیر و جوان و زن و مرد فرقی نمی‌کند. اصلا مهم نیست که شما کاری کوچک انجام می‌دهید یا کاری بزرگ، مهم این است که اینجا، همه با هم در حال رقابت‌اند تا بتوانند مدال نوکری و خادمی حضرت اباعبدا...الحسین(ع) را به دست بیاورند و مهمانان عزیز من در این قسمت از موکب مردم‌نگار از این جنس هستند. عزیزانی که توانسته‌اند به واسطه شغل شریفی که در آن قرار گرفته‌اند، مدال خادمی امام حسین(ع) را از آن خود کنند. جناب حاج آقای عزیزی گرانقدر که خیمه‌دوزی انجام می‌دهند و جناب آقای اردستانی عزیز که راننده کامیون هستند.»

از مدنی می‌پرسیم اساسا چه شد که به فکر تولید برنامه‌ای با عنوان «مردم‌نگار» افتاد و او چنین می‌گوید: «ما کارمان را از سوم خرداد و به مناسبت آزادسازی خرمشهر آغاز کردیم و اساس کارمان پیش‌رفتن براساس خاطرات مردم از یک رویداد تاریخی بود و از مخاطبان‌مان درخواست کردیم در فضای مجازی به ارسال خاطرات خود برایمان بپردازند. استقبال مردمی از آن برنامه موجب شد تصمیم به ادامه‌دادنش بگیریم و این‌طور شد که مردم‌نگار براساس تمرکز بر خاطرات مردم از رویدادهای تاریخی شکل گرفت و از آنتن شبکه دو روی آنتن رفت.»

او ادامه می‌دهد: «سری بعدی این برنامه پس از آزادسازی خرمشهر، به مناسبت 14 خرداد، رحلت امام‌خمینی(ره) تولید شد و حدودا می‌توانم بگویم بیش از 5000 قطعه عکس از آن رویداد به دست‌مان رسید و بعد سراغ 31 خرداد، بازی خاطره‌انگیز و حماسه‌ساز ایران و آمریکا رفتیم که باز هم مخاطبان‌مان به ارسال خاطرات خود در آن مورد برایمان پرداختند و در حال حاضر نیز با مبحث پیاده‌روی بزرگ اربعین در خدمت مخاطبان‌مان هستیم و در گفت‌وگو با اقشار مختلف جامعه خاطراتی را از پرچمداری مردم در  این پیاده‌روی نقل می‌کنیم. تعداد قسمت‌های روی آنتن رفته برای هر کدام از این مناسبت‌ها، متفاوت با دیگری بود و به عنوان مثال به مناسبت رحلت امام‌خمینی(ره) هفت قسمت تولید کردیم و در مجموع تا به حال 16 قسمت از برنامه مردم‌نگار را به صورت زنده روی آنتن فرستاده‌ایم اما موکب مردم‌نگار چون مهمانان‌مان در حال عزیمت به کربلا بودند ضبطی است و زنده نیست.»

مدنی در مورد مهمانان موکب مردم‌نگار نیز چنین می‌گوید: «مهمانان ما در این برنامه همان مردمی هستند که پیشتر خاطراتشان را برایمان ارسال کرده‌اند و حالا با حضور در استودیوی مردم‌نگار به بیان همان نکات می‌پردازند و ما در هیچ کدام از سری برنامه‌های مردم‌نگار به سمت دعوت از چهره‌های شناخته‌شده نرفته‌ایم و قصد انجام این کار را هم نداریم. اتاق فکر مردم‌نگار متشکل از افراد گوناگون است و نتیجه‌گیری کلی ما این‌گونه بود که کاری مردمی بسازیم که تهیه‌کنندگی‌اش بر عهده من قرار گرفت. مردم‌نگار در کنار این که برنامه‌ای خاطره‌محور است، آیتم‌های دیگری را نیز شامل می‌شود که از جمله آنها می‌توان به گزارش مردمی اشاره کرد و حاصل آن گفت‌وگو با شهروندان شهرهای گوناگون در مورد یک موضوع می‌شود. خاطرات ارسالی مردم برای ما در قالب صوت و عکس است که تبدیل به تیزر و با اسم ارسال‌کننده محتوا در برنامه پخش می‌شود.»

 خاطرات خادمین خادمان حسین(ع)

محمدعلی اردستانی، راننده کامیون و غلامرضا عزیزی خیمه‌دوز، دو مهمان یکی از قسمت‌های موکب مردم‌نگار بودند که خود را خادم خادمین حضرت اباعبدا... الحسین(ع) معرفی کردند. از مدنی می‌پرسیم دیگر مهمانان این برنامه چطور انتخاب شدند و او چنین می‌گوید: «محققان ما از میان انبوه خاطراتی که پیش از تولید موکب مردم‌نگار به دستمان رسید به انتخاب 200 سوژه و تحقیق و پژوهش در مورد پیشینه‌ها و دعوت‌شان به برنامه پرداختند که از جمله آنها می‌توانیم به شاغلان در اصناف و صاحبان حِرَف مختلف با تجربه حضور در مراسم پیاده‌روی اربعین و به عنوان مثال کادر درمان، عکاسان، مستندسازان، اصناف فعال در حوزه حمل‌ونقل، گروه‌های جهادی، خانواده‌های شرکت‌کننده در مراسم و... اشاره کنیم و این‌گونه شد که موکب مردم‌نگار با حضور 20 نفر از آن 200 نفر در 10 قسمت تولید شد و در هر قسمت شاهد حضور دو نفر از عزیزانی هستیم که به ذکر خاطرات خود از پیاده‌روی بزرگ اربعین می‌پردازند.»

او در مورد مهم‌‌ترین ویژگی برنامه موکب مردم‌نگار می‌افزاید: «پیاده‌روی بزرگ اربعین اساسا از میان مردم برآمده و حائز چهره‌ای مردمی است و هدف ما نیز این بود که مردم را محور برنامه‌مان قرار دهیم و از زبان آنها بشنویم که چه خاطراتی از این رویداد بزرگ در ذهن‌شان ثبت و ضبط شده است. این نکته از نظر من مهم‌ترین ویژگی مردم‌نگار به شکل کلی و موکب مردم‌نگار به شکل مشخص است و ما این مساله را شکل‌دهنده هویت برنامه‌مان می‌دانیم.»

مدنی در مورد دیگر آیتم‌های این برنامه هم می‌افزاید: «گفت‌وگو با مردم راهی‌شده و جامانده از پیاده‌روی اربعین و گزارش‌های مردمی از سطح شهر از دیگر بخش‌های موکب مردم‌نگار است که در تشریح جزئیات آن مثلا می‌توانم به سوالاتی که در این آیتم‌ها از مردم پرسیده‌ایم اشاره کنم.»

حاضرید جوراب‌های مهمان غریبه را بشورید؟

محمدحسام مدنی، تهیه‌کننده موکب مردم‌نگار با اشاره به سوالاتی که در گزارش‌های مردمی این برنامه از مصاحبه‌شوندگان پرسیده می‌شود به جام‌جم چنین می‌گوید: «نخستین سوال ما از مردم این بود که «شما مهمان‌نوازید؟» و سوال بعدی این که اگر این مهمان غریبه و کسی باشد که نمی‌شناسیدش چطور؟ و سوال سوم این که آیا به عنوان مثال حاضرید جوراب این مهمان غریبه را بشورید؟! اتفاقی که ما در پیاده‌روی‌های بزرگ اربعین بارها شاهدش بوده و دیده‌ایم که میزبانان عراقی‌مان بی آن‌که ما را بشناسند با اصرار به خانه‌شان می‌برندمان و بعد با اصرار به رسیدگی به ما و از‌جمله شستن جوراب‌هایمان می‌پردازند.»

نرگس کیانی - گروه رسانه