تداوم تخلفات در خانه سینما

با وجود اختلافات جدی، رئیس هیات‌مدیره انتخاب شد

تداوم تخلفات در خانه سینما

در حالی‌که روز پنجشنبه، سخنگوی هیأت‌مدیره خانه سینما از برگزاری انتخابات داخلی هیأت‌مدیره این تشکل پس از برگزاری مجمع عمومی ۹ شهریور، خبر داد؛ حواشی برگزاری این انتخابات پر‌حرف و حدیث همچنان ادامه دارد.

براساس اعلام سخنگوی خانه سینما، اعضای انتخاب شده برای هیأت‌مدیره‌، محمدمهدی عسگرپور را به‌عنوان رئیس هیأت‌مدیره دوره شانزدهم خانه سینما انتخاب کردند. همچنین علی لقمانی به‌عنوان نایب‌رئیس، رسول صدرعاملی به‌عنوان سخنگو و مسعود امینی‌تیرانی به‌عنوان دبیر هیأت‌مدیره برگزیده شدند. انتخاب مدیرعامل خانه سینما برنامه بعدی این هیات‌مدیره خواهد بود. انتخاب عسگرپور در حالی صورت می‌گیرد که او در دوره مدیریت خود بر خانه سینما، بزرگ‌ترین چالش تاریخ خانه سینما را با اصرار بر ایرادات قانونی آیین‌نامه تصویبی رقم زد. در آن زمان اختلاف میان وزارت ارشاد و خانه سینما و نظر معاونت حقوقی وزارت ارشاد مبنی بر ایراد در اساسنامه‌ این مجموعه صنفی، کار را به قوه قضاییه کشاند و در نهایت به تعطیلی چند‌ساله خانه سینما و پلمب دفتر آن انجامید.  انتخابات اخیر خانه سینما هم که به انتخاب عسگرپور _ که به طرز عجیبی همزمان  مدیرعامل خانه هنرمندان و دبیر انجمن صنفی نمایش‌های  ویدئویی آنلاین هم  هست- به‌عنوان رئیس هیات‌مدیره منجر شده است، در روندی پر از ایرادات قانونی برگزار شده که روزنامه جام‌جم در این‌باره چند گزارش منتشر کرد اما حواشی این انتخابات، یک‌ هفته بعد از برگزاری همچنان ادامه دارد و نه تنها به کاهش اختلافات منجر نشده بلکه باعث چنددستگی عجیبی شده که ادامه کار خانه سینما را با تردید رو‌به‌رو کرده است.
     فهرستی از تخلفات
انتخابات روز 9 شهریور‌ با حضور ناظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفت و وی صحت انتخابات و روند مجمع عمومی را تایید کرده است اما همچنان گروهی از اعضای خانه سینما، بر موضع خود مبنی بر غیرقانونی برگزار شدن انتخابات، اصرار دارد. این گروه در بیانیه‌ای با امضای «‌جمعی از سینماگران عضو خانه سینما» که نسخه‌ای از آن به دست گروه فرهنگی روزنامه جام‌جم رسیده است، مهم‌ترین تخلفات محرز هیأت‌مدیره و مدیرعامل خانه سینما و هیأت‌رئیسه مجمع عمومی را براساس اساسنامه خانه سینما فهرست کرده‌اند.
در این بیانیه با اشاره به این‌که مطابق ماده یک اساسنامه خانه سینما و تبصره ذیل آن، تنها تشکل‌هایی مجاز به عضویت در خانه و حضور در مجمع عمومی هستند که با مجوز وزارت ارشاد و برمبنای اساسنامه خانه سینما تشکیل ‌شده باشند، آمده است: برخلاف اساسنامه خانه؛ مجمع عمومی با حضور انجمن‌های صنفی کارگری و کارفرمایی تشکیل‌ شده که بر‌اساس قوانین وزارت کار تأسیس ‌شده‌اند، نه بر‌اساس قوانین وزارت ارشاد! همچنین مبنای هیأت‌مدیره برای حضور صنوف در مجمع به‌جای داشتن پروانه فعالیت از وزارت ارشاد، دارا بودن شناسه ملی از وزارت کار بوده است و هیأت‌مدیره و مدیرعامل خانه سینما برخلاف تکلیف قانونی مواد ۱۵؛ ۱ و ۵ اساسنامه، در‌حالی مبادرت به انتشار آگهی فراخوان مجمع عمومی‌ کرده‌‌اند که مطابق اساسنامه، هیچ تشکل سینمایی در وزارت ارشاد به ثبت قانونی نرسیده بوده به همین دلیل صنوف اساسا حائز شرایط قانونی برای حضور در مجمع‌عمومی نبوده‌اند. همچنین  هیأت‌رئیسه برخلاف مواد ۱، ۵، ۱۵، ۱۷، ۱۹ و ۲۰ به‌طور غیرقانونی با حضور تشکل‌های فاقدصلاحیت برای حضور در مجمع انجمن‌های کارگری و کارفرمایی وزارت کار مبادرت به اعلام رسمیت مجمع عمومی کرده است و بدون در‌نظر گرفتن وجود چهار صنف موازی تهیه‌کنندگی مطابق نظام‌نامه منتشر شده توسط سازمان سینمایی (و عضویت شورای عالی در خانه سینما) مجتمعا از چهار صنف تهیه‌کنندگی درخواست عضویت سه صنف از چهار صنف را به‌طور غیرقانونی به رأی‌گیری در مجمع گذاشته است.در این بیانیه با اشاره به حضور نمایندگان «اکت» در مجمع آمده است: آنها تا قبل از تأیید عضویت این صنف، اجازه حضور در مجمع نداشته‌اند. این تخلف محرز و فاحش درخصوص سه صنف دیگر متقاضی عضویت نیز رخ‌ داده است.
از سوی دیگر مستند به بند ۷ ماده ۱۹ اساسنامه، نامزدهای حضور در انتخابات هیأت‌مدیره موظفند پنج روز پیش از برگزاری مجمع، نامزدی خود را اعلام کنند لذا بر فرض محال مبنی بر صحت نحوه رأی‌گیری برای عضویت اکت و صنوف فوق‌الذکر، نامزدهای این صنوف نمی‌توانسته‌اند بلافاصله به‌عنوان نامزد هیأت‌مدیره مطرح و به رأی گذاشته شوند.
این بیانیه با اشاره به این‌که انجمن‌های صنفی کارگری و کارفرمایی مطابق اساسنامه خود و آیین‌نامه تشکیل انجمن‌ها، اساسا مجاز به شرکت در مجمع عمومی خانه سینما نبوده‌اند، آمده‌است: اجتماع مشترک صنفی کارگری و کارفرمایی آنها به‌دلیل تعارض و تضاد منافع، خلاف بین قانون وزارت کار قلمداد می‌‌شود.
در این بیانیه با توجه به مجموع اقدامات غیرقانونی هیأت‌مدیره، مدیرعامل و هیأت‌رئیسه در برگزاری مجمع عمومی خانه سینما و به‌منظور جلوگیری از تضییع حقوق صنوف سینمایی و بیش از 5000 عضو آن، از مقامات و نهادهای مسئول ناظر مجمع، سازمان سینمایی و وزارت ارشاد تقاضا شده است ضمن بررسی و رسیدگی دقیق تخلفات مذکور، حقوق اعضای خانه سینما استیفا شود.