پراکندگی گروه‌های خونی در سراسر جهان

پراکندگی گروه‌های خونی در سراسر جهان

محققان در پژوهش‌هایی به‌دنبال ارتباط بین گروه خونی و استعداد ابتلا به کووید بوده‌اند و یافته‌های اولیه حاکی از آن بود که احتمالا افراد با گروه خونیO نسبت به افراد دارای گروهA مقاومت بهتری در برابر این بیماری دارند.

البته هنوز ناشناخته‌های زیادی در مورد این بیماری وجود دارد و احتمالا عوامل دیگری مانند سبک زندگی، میزان دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی و فردی نیز نقش مهمی‌ در ابتلا به این بیماری ایفا می‌کند. اما موضوع جالبی که در زمینه گروه‌های خونی مطرح است، این که کدام گروه خونی در چه مناطقی بیشترین پراکندگی را دارد. همان‌طور که می‌دانید چهار نوع گروه‌خونی وجود دارد: A، B، O وAB.  بسته به این‌که پروتئینی به نام «فاکتورRh» در گلبول‌های قرمز وجود داشته باشد، هر یک از اینها می‌تواند مثبت یا منفی باشد. براساس نمودار، رایج‌ترین گروه در جهان Oمثبت است. البته این موضوع در اروپا کمی متفاوت است و بیشتر جمعیت کشورها دارای گروه‌خونی A مثبت هستند. تنها دو کشور در آمارهای جمعیت جهانی بیشترین سهم گروه خونی‌شان متعلق به Bمثبت است؛ پاکستان و بنگلادش.
در حالی که این نمودار برای دریافت نمایی کلی از الگوهای پراکندگی منطقه‌ای مفید است اما برخی از جزئیات ریزتر مانند سهم هر گروه خونی در کشورها در آن مشخص نشده است. برای مثال در چین و هند، سهم نسبتا بالایی از جمعیت، دارای خون Bمثبت هستند. در همین حال در اروپا بسیاری از کشورها تقریبا سهم برابری از Oمثبت و Aمثبت دارند. در ایران نیز بیشترین سهم پراکندگی گروه‌های خونی مربوط به Oمثبت و Aمثبت است که به ترتیب 33.5 و27درصد جمعیت را در بر می‌گیرند. کشورهایی که با اختلاف، بیشترین سهم گروه‌های خونی را یک گروه‌خونی خاص دارد، آن گروه قطعا Oمثبت است که از جمله آنها می‌توان به 75درصد جمعیت اکوادور، پس از آن 70درصد جمعیت پرو و 63.3 درصد جمعیت زیمبابوه اشاره کرد.

منبع: Statista
مهدی یکه‌سادات - گروه دانش و سلامت