پرسه

پرسه

ترکیه، رکورد دار گرانی موادغذایی
 قیمت مواد غذایی در ترکیه بالا رفته و میلیون‌ها خانوار با مشکل روبه‌رو هستند. روزنامه‌های ترکیه در مورد گرانی از دوران جدیدی به نام خرید دانه‌ای میوه نوشتند. اواخر سال2021 قیمت دلار آمریکا از 20لیره گذشت و همه چیز در ترکیه گران‌تر شد. اما رکوردشکنی واقعی گرانی و تورم در سال2022 شکسته شد. فراز و نشیب ارزی و بی‌ثباتی مالی از مهم‌ترین دلایل گرانی مواد غذایی بود. واردات انرژی نقطه ضعف اقتصاد ترکیه است. هزینه بالای سوخت در قیمت نهایی اثر می‌گذارد. تنها کشور زیمبابوه در تورم مواد غذایی توانسته از ترکیه سبقت بگیرد. دولت ترکیه بر اساس یک پیش‌بینی رسمی اعلام کرد که انتظار دارد میزان تورم کل سال جاری میلادی در این کشور به ۶۵ درصد برسد. این پیش‌بینی نشانه آن است که آهنگ تند افزایش قیمت‌ها در ترکیه همچنان به صورت یک مشکل باقی می‌‌ماند. نرخ تورم ترکیه در ماه جولای به حدود ۸۰ درصد افزایش یافته بود.

تیم فوتبال مردان چاق
یکی از محاسن ورزش همواره تناسب اندام عنوان می‌شده و خب بدیهی است که با تحرک با برنامه و قابل توجه این اتفاق قابل پیش‌بینی است اما این موضوع به معنای آن نیست افرادی که دارای اضافه وزن هستند ورزش نکنند چرا که فارغ از جنبه‌های سلامتی،  ورزش یکی از پرطرفدارترین فراغت‌های کنونی در جهان است. همین است که افراد با وزن بالا هم از این موضوع استقبال بسیار می‌کنند. در دنیای امروز چاقی برای برخی مایه شرمساری است و به معضل و مانعی در تحقق آرزوها و خواسته‌هایشان بدل شده است اما تیم پسران درشت که متشکل از مردان چاق و میانسال است با عبور از این مانع و با شور و اشتیاق خواسته‌‌شان را که بازی فوتبال است، دنبال می‌کنند.

تایوان روی ویبره
تماشای تایوان بعد از زلزله، درست مثل خود لحظات وقوع آن هولناک است. خانه‌هایی که ویران‌شده از زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 7.2ریشتر روز یکشنبه است که منطقه‌ای کم‌جمعیت در جنوب شرقی تایوان را به لرزه درآورد. بر اثر این زمین‌لرزه، یک فروشگاه زنجیره‌ای ویران و گروهی از مردم در کوه‌های منطقه زلزله‌زده گرفتار شده‌ و تعداد زیادی قطار نیز از ریل خارج شده است. کانون این زلزله منطقه «تایتونگ» تایوان بوده که روز گذشته نیز با زمین‌لرزه‌ای 6.4ریشتری مواجه شده است. تایوان روی کمربند زلزله قرار دارد اما زمین‌لرزه‌ها معمولا خسارات جانی و مالی عمده‌ای به‌همراه ندارند هر چند در طول تاریخ زلزله‌های سهمگین و مرگبار هم در این جزیره در جنوب چین بارها روی داده است. سال۲۰۱۸ وقوع یک‌زمین لرزه 6.5ریشتری در یکی از مناطق توریستی آن، مرگ ۱۷نفر و زخمی شدن حدود ۳۰۰نفر را موجب شد.