عدد خبر

عدد خبر

1.378 هزار تن
ظرفیت ذخیره روغن خام کشور 

احمد عبدلی، مدیرکل دفتر فنی و مهندسی شرکت بازرگانی دولتی ایران: با بیان این‌که اکنون ظرفیت ذخیره‌سازی روغن خام کشور در بخش خصوصی و دولتی بالغ بر یک میلیون و ۲۵۳‌هزار تن است، افزود: با اجرای طرح‌های در دست احداث در استان‌های تهران و البرز به ظرفیت ۱۰۰‌هزار تن و با احتساب افزایش ۲۵‌هزار تنی استان مازندران، میزان ظرفیت ذخیره‌سازی روغن خام کشور با ۱۰‌درصد افزایش به یک میلیون و ۳۷۸‌هزار تن خواهد رسید.ساخت انبار و مخازن جدید ذخیره‌سازی روغن خام در استان مازندران آغاز شده که با بهره‌برداری از آن، ۲۵‌هزار تن به ظرفیت ذخیره‌سازی این کالای استراتژیک در کشور افزوده خواهد شد.دولت برای بالا بردن ضریب امنیت غذایی کشور، اجرای طرح‌های ذخیره‌سازی کالاهای اساسی را در دستورکار دارد.

21 درصد
کاهش تولید مرغ

حبیب اسدا...‌نژاد، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی: کاهش ۴۵‌درصدی تولید گوشت مرغ از ابتدای سال تاکنون غیرواقعی است و طبق آمارهای موجود در شهریور ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۱‌درصد کاهش را نشان می‌دهد، البته به همان نسبت مصرف هم کاهش یافته است. در ماه‌های اخیر طبق گزارش‌های موجود، مصرف گوشت مرغ نیز کاهش یافته که عدم توان خرید مردم در کاهش تولید، اثرگذار است.به نظر می‌رسد در شهریورماه نزدیک به ۹۰میلیون قطعه جوجه‌ریزی انجام شود و تولید به میزان گذشته بازگردد. در پی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و اصلاح نظام یارانه‌ای قرار بود دولت ابتدای مهرماه قیمت برخی کالاها از جمله گوشت مرغ را به قیمت واقعی نزدیک کند تا تولیدکننده متضرر نشود.

40 میلیارد دلار
وام به بخش خصوصی 

مهدی غضنفری، رئیس هیأت‌عامل صندوق توسعه ملی: زمانی که مسئولیت صندوق را به‌عهده گرفتم، مطالبات معوق آن حدود 7.1میلیارد دلار بوده و از وقتی 5.3میلیارد دلار از آن تعیین‌تکلیف شده، 1.8میلیارد دلار آن باقی‌مانده است که قوی‌ترین و بدهکارترین آن شرکت ملی نفت و وزارت نفت بود. صندوق توسعه حدود 145میلیارد دلار ورودی داشته که حدود نیمی از آن در 10سال گذشته با مجوز‌های خاص دولت‌ها برداشته شده و حدود 40میلیارد دلار آن به بخش خصوصی و نهاد‌های غیردولتی وام داده شده است و مقداری نیز نزد بانک‌مرکزی ذخیره داریم که به دستور بانک مرکزی 9میلیارد دلار به ریال تبدیل شد و بابت این دستور هفت میلیارد دلار ضرر کردیم، بنابراین با این ضرر، نرخ بازده صندوق در 10سال گذشته صفر‌درصد شده است.