اغتشاش و تحریم، دو روی یک سکه‌‌اند

رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی:

اغتشاش و تحریم، دو روی یک سکه‌‌اند

رئیس جمهور شامگاه چهارشنبه در هفتمین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم با تاکید بر این‌که امروز ما تحریم و آشوب‌ را دو روی یک سکه می‌دانیم، تصریح کرد: کسی آشوب در کشور را نمی‌پذیرد، اغتشاش خط قرمز ماست.

به گزارش «جام جم»،‌ حجت‌الاسلام رئیسی در این گفت‌وگو به دستاوردهای دو سفر اخیر به سمرقند برای شرکت در اجلاس شانگهای و سفر به نیویورک برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل پرداخت و اظهار کرد: عضویت ایران در سازمان شانگهای مسأله و رویداد مهمی است.
وی با بیان این‌که با عضویت کشورمان در سازمان شانگهای از نظر اقتصادی ایران به زیرساخت‌های اقتصادی آسیا متصل شد، تاکید کرد: اعضای سازمان شانگهای بخش قابل توجهی از جمعیت جهان و بخش مهمی از اقتصاد جهان را در اختیار دارند. طبیعتا ارتباط اقتصادی و تجاری ایران با این کشورها و با این زیرساخت‌ها حتما می‌تواند به توسعه تجارت و توسعه اقتصادی کشورمان کمک شایانی داشته باشد.رئیس‌جمهور ادامه داد: علاوه بر شرکت در اجلاس عمومی سازمان شانگهای که سران کشورها حضور داشتند و عضویت رسمی ایران به طور رسمی اعلام شد، با رئیس‌جمهور چین هم دیدار داشتم که در این دیدار تصمیم و اراده دوکشور برای اجرای برنامه ۲۵ساله بین دو کشور مورد تاکید قرار گرفت.
رئیسی در ادامه به توسعه همکاری‌های دوجانبه با روسیه نیز اشاره کرد و افزود: از زمان سفرم به مسکو تا اجلاس اخیر شانگهای، روابط تجاری ما با روسیه ۸۰درصد افزایش پیدا کرده است.
وی با اشاره به حضور خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد ادامه داد: در این سفر که اولین سفر بعد از شهادت حاج قاسم سلیمانی بود باید مواضع به حق ملت ایران و مواضع به حق آنان می‌بودم و صدای ملت می‌شدم. آنچه در سخنرانی انجام شد این بود که مواضع به حق جمهوری اسلامی در مسائل هسته‌ای و مظلومیت ملت ایران و نیز اجتناب از استانداردهای دوگانه در مسائل حقوق بشری و دیگر موارد مطرح شود.
رئیس دولت سیزدهم در ادامه با بیان این‌که ما به توافق خوب و عادلانه کاملاً باور داریم و در دیدار با آقای مکرون این امر را مطرح کردیم که باید تضمین‌هایی به جمهوری اسلامی داده شود تا ما مثل گذشته شاهد بدعهدی نباشیم، یادآور شد: من در این دیدار به آقای مکرون گفتم که چرا با سابقه تاریخی که دارید و این سابقه از آمریکا بسیار بیشتر است از این کشور پیروی می‌کنید؟ که ایشان می‌گفت ما موضع مستقل داریم اما به هرحال به نکاتی در این زمینه اشاره کردیم و همچنین درباره روابط دو کشور و افزایش ابعاد آن نیز اشاره شد.
رئیسی با بیان این‌که جمهوری اسلامی در آخرین متنی که برای مذاکرات ارائه کرده بر تضمین اعتمادآور تاکید داشته، اظهار کرد: همچنین بر موضوع پادمان هم اشاره داشته‌ایم تا آژانس انرژی اتمی از مسائل سیاسی فاصله بگیرد که آقای مکرون می‌گفت پادمان برای این بود که بگوید آژانس تحت تأثیر مسائل سیاسی نیست که من در پاسخ موارد متعددی را از نقض این امر به ایشان یادآوری کردم.
وی با اشاره به نشان دادن تصویر شهید سلیمانی در مجمع عمومی سازمان ملل، اظهار کرد: این پیامی برای مظلومیت جمهوری اسلامی و ملت ایران و خواست ایران برای محاکمه عاملان تروریسم دولتی بوده است. اگر عوامل این ترور مجازات نشوند هرکس در دنیا می‌تواند هرکار تروریستی را صورت دهد.
حجت‌الاسلام رئیسی در ادامه درباره نشست‌هایی که در نیویورک با خبرنگاران و اندیشمندان سیاسی این کشور داشت، گفت: در این جلسات متذکر شدم با این‌که محدودیت‌ها و تحریم‌ها، فشار زیادی وارد کرده است اما امروز ملت ایران می‌تواند با عزت اعلام کند که فشار حداکثری آمریکایی‌ها را شکست داده است.
رئیس جمهور با تاکید بر این‌که امروز کسی منکر پیشرفت‌های جمهوری اسلامی نیست، تاکید کرد: دلیل این‌که علیه ما توطئه می‌کنند این است که می‌بینند با وجود تحریم‌ها توانستیم در حوزه‌های اقتصادی دچار توقف و ایستایی نشویم و یک حرکت مقتدرانه داشته باشیم. تحریم‌ها به هیچ‌وجه ما را متوقف نخواهد کرد و زندگی مردم را به این قرارداد (برجام) بند نمی‌کنیم بلکه در مذاکرات شرکت کردیم و توافق عزتمندانه و توافق خوب و عادلانه را پیگیری می‌کنیم.
وی افزود: توطئه‌هایی که علیه کشور می‌شود دقیقاً برای این است که می‌خواهند کشور را متوقف کنند چون شاهد هستند در این پیشرفت‌ها توانستیم گام‌های بلند را برداریم.
حجت‌الاسلام رئیسی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره حادثه رخ داده برای خانم مهسا امینی با بیان این‌که پس از فوت خانم امینی با خانواده ایشان تماس گرفتم و با آنان همدردی کردم، افزود: به خانواده ایشان گفتم که این خبر نه برای من، برای هر ایرانی به دلیل این‌که ایران ما خانواده‌محور است و عاطفه در بین خانواده‌های ایرانی و مردم ما امر محوری است، متاثر کننده است.
رئیس جمهور با بیان این نکته که همه از این‌که یک خانمی این‌گونه فوت شده است، متاثر می‌شوند و این نقطه مشترک همه است، افزود: به خانواده ایشان گفتم که من این موضوع را حتماً دنبال می‌کنم؛ اگر قصوری و تقصیری در این قضیه شده باشد بدانید مورد پیگیری قرار می‌گیرد.وی با تاکید بر این‌که موضوع فوت خانم امینی در بخش‌های مختلف دولت و مجلس در دست بررسی است و پزشکی قانونی نیز کار را دنبال کرده است، تاکید کرد: همان‌طور که به خانواده خانم امینی گفتم اصل ما در این قضیه شفافیت و اجرای عدالت است. 
رئیس جمهور، پزشکی قانونی را یک سازمان حرفه‌ای دانست و افزود: ما منتظر می‌مانیم تا این سازمان نظر قطعی خود را اعلام کند.
رئیسی همچنین اظهار کرد: وقتی نسبت به روش اجرای قانون، پیشنهادها و انتقاداتی مطرح است؛ نظرم این است که ما نسبت به روش اجرای قانون یا نحوه اجرای یک تصمیم، نگاه‌ها و نظرات و دیدگاه‌های مختلف، چه موافق و چه مخالف را بشنویم که هیچ‌گونه اشکالی هم ندارد و نباید از آن وحشت داشت. رئیس دولت سیزدهم با بیان این‌که باید حدفاصل بین اعتراض و اغتشاش مشخص شود، تصریح کرد: یک وقت اعتراض، نقد و سخن مخالفی وجود دارد که هیچ اشکالی ندارد و باید شنیده شود و شنیدن آن به اصلاح امور کمک می‌کند اما اغتشاش و به‌هم ریختن امنیت کشور و تعدی به مال و جان مردم به هیچ عنوان در هیچ کجای دنیا قابل قبول نیست.
وی با بیان این‌که خط قرمز جمهوری اسلامی امنیت جان و مال مردم است، یادآور شد: به هیچ عنوان نمی‌شود به جان و مال مردم اجازه تعدی کرد که افرادی با اغتشاش امنیت جامعه را مختل کنند و هیچ کدام از آحاد ملت چنین اجازه‌ای نمی‌دهد. رییسی با طرح این پرسش که چه کسانی امروز به این اغتشاش دامن می‌زنند، گفت: کشوری که خودش کودکان بومی آن کشور را زنده به گور کرده است امروز می‌شود مدافع حقوق بشر و افرادی را دعوت می‌کند که به خیابان بیایند و ایجاد اغتشاش کنند. 
رئیس جمهور تأکید کرد: رسانه‌های آنان رسماً ایجاد ناامنی و ساخت مواد منفجره را تعلیم می‌دهند. کجای دنیا این را می‌پذیرد؟ آنچه  امروز مهم است این است که دشمنان چهل‌ساله جمهوری اسلامی که از ابتدا می‌گفتند تا شش ماه دیگر ولی ۸۰یا ۹۰شش‌ماهه گذشت و جمهوری اسلامی همچنان هست و ببینید دشمنان آن کجا هستند؟
رئیسی با تاکید بر این‌که امروز ما تحریم و آشوب‌ را دو روی یک سکه می‌دانیم، تصریح کرد: کسی آشوب در کشور را نمی‌پذیرد. اغتشاش خط قرمز ماست اما حقیقتا مردم، ضدانقلاب و معاندان را که می‌خواستند در کشور بلوا درست کنند ناکام گذاشتند. مثل فتنه‌هایی که قبلاً هم با بهانه‌هایی همچون انتخابات می‌خواستند راه بیندازند.