سیاست نگاه به شرق، موضع ایران را دربرابر غرب تقویت می‌کند

سفیر پیشین ایران در قزاقستان در گفت‌وگو با «جام‌جم»:

سیاست نگاه به شرق، موضع ایران را دربرابر غرب تقویت می‌کند

رامین مهمان پرست، کارشناس ارشد حوزه روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با جام‌جم درباره اهمیت تشکیل دومین مجمع اقتصادی کشورهای حوزه دریای خزر (ایران، روسیه، قزاقستان، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان) در مسکو خاطرنشان کرد: یکی از مزایای هر کشوری برای توسعه روابط اقتصادی موقعیت جغرافیایی، شرایط همسایگان و همچنین دسترسی به آب‌های آزاد است.

وی با بیان این‌که کشور ما از ویژگی‌های مختلف جغرافیایی و ژئوپلتیکی برخوردار است، گفت: یکی از مهم‌ترین امتیازات ایران قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی خاص در مسیر اقتصادی و کریدورهای شمال به جنوب و شرق به غرب است و این موقعیت می‌تواند برای کشور ما شرایط اقتصادی بسیار جذابی را فراهم کند.
سخنگوی پیشین وزارت خارجه با اشاره به همسایگی ایران با 15کشور تاکید کرد: ما از طریق مرزهای آبی و خاکی با کشورهای زیادی همسایگی داریم و این تنوع همسایگی ایران را در فهرست سه کشور مهم دنیا به جهت همجواری با کشورهای مختلف قرار داده است. 
مهمان‌پرست دسترسی به آب از طریق شمال و جنوب کشور را فرصت استثنایی برای جمهوری اسلامی دانست و گفت: کشورهایی که در حوزه دریای خزر هستند، دسترسی به آب‌های آزاد ندارند و از طریق ایران می‌توانند کوتاه‌ترین و اقتصادی‌ترین مسیر را برای حمل و نقل کالا انتخاب کنند. این کارشناس حوزه روابط بین‌الملل با بیان این‌که در نوع تعاملات با کشورهای حاشیه دریای خزر، مهم‌ترین اقدام این است که همسایگان و کشورهای همجوار چگونه می‌توانند همدیگر را تکمیل کنند، تصریح کرد: کشورهایی که در شمال ایران هستند از منابع عظیم انرژی در حوزه نفت و گاز برخوردارند و ایران می‌تواند همکاری‌های خوبی با این کشورها داشته باشد. یکی از این همکاری‌ها موضوع ترانزیت کالا از طریق ایران است و موقعیت دیگر برای افزایش تعامل بحث سوآپ گاز است. به هر صورت احتمال دارد ما در ایام خاصی با کمبود گاز مواجه شویم و این مشکل را می‌توان از طریق کشورهایی مثل ترکمنستان تامین کرد و متقابلا گاز تولیدی را به کشورهایی مثل ترکیه و دیگر کشورهای اطراف صادر کنیم و همچنین در بحث نفت هم این امکان وجود دارد که این محصول از کشورهای حاشیه خزر وارد پالایشگاه‌های کشور شود و معادل آن هم نفت تولیدی ایران را به مشتریان این کشورها در جنوب عرضه کنیم. وی با بیان این‌که کشورهای حاشیه‌ای دریای خزر از تولید‌کنندگان بزرگ غلات و دانه‌های دامی و روغنی هستند، تاکید کرد: ما هم می‌توانیم این محصولات را برای نیازهای داخلی کشور دریافت کنیم و از طریق ترانزیت و همچنین سوآپ این کالاها را به مشتریان کشورهای حاشیه‌‌ای دریای خزر در جنوب تحویل دهیم.