قهرمانان جنگ در میدان

قهرمانان جنگ در میدان

مجموعه انیمیشن «سلام بر ابراهیم» کاری از گروه نوجوان مرکز پویانمایی صباست که به تهیه‌کنندگی اسدا... دیانتی و کارگردانی اسماعیل یوسفی در چهار فصل تولید و پخش می‌شود. سازندگان این مجموعه انیمیشن، نقطه آغاز این مجموعه را به دوران کودکی و نوجوانی ابراهیم هادی اختصاص داده‌اند تا مخاطبان با شکل‌گیری شخصیت فرهنگی و مذهبی این شهید و تحولاتی که از نظر شخصیتی برایش رخ داده بود، آشنا شوند. به همین دلیل برای شروع سراغ این دوران رفتند. در ادامه سازندگان انیمیشن سلام بر ابراهیم، تصویرگر ابراهیم هادی در جبهه غرب و فعالیتش در منطقه و بعد جبهه جنوب و شرکت در دو عملیات فتح المبین و والفجر هستند و در انتها، قصه این انیمیشن اختصاص به اتفاقات پنج روز آخر حیات این شهید در کانال کمیل دارد که منجر به شهادت او می‌شود.

اگر بخواهیم نگاهی اجمالی به این انیمیشن داشته باشیم، متوجه خواهیم شد سازندگان سلام بر ابراهیم، تلاش کردند سراغ چهره‌ای از جنگ بروند که مخاطبان شناخت کافی از آنها ندارند. البته تعداد این چهره‌ها در سال‌های جنگ زیاد است که با رشادت‌های‌شان حافظ میهن بودند و باز هم جای کار دارد و دیگر سازندگان انیمیشن می‌توانند دست به کار شوند و انیمیشن‌هایی با محوریت قهرمانان جنگ بسازند.
قهرمانانی که زندگی هر یک از آنها سراسر از حرف‌های ناگفته است، حرف‌هایی که می‌تواند الگوی مناسبی برای جوانان و نوجوانان امروز باشد که شناخت‌‌شان نسبت به آن دوران کم است. بنابراین تماشای برشی از زندگی دلاورمردهای دفاع‌مقدس نه‌تنها خالی از لطف نیست، بلکه باعث می‌شود به اطلاعات و آگاهی نسل جوان هم افزوده شود.
ضمن این‌که ناگفته‌هایی از زندگی این شهید وجود دارد که هم‌اکنون در قاب تصویر به نمایش درآمده و به پویانمایی سلام بر ابراهیم، رنگ و بوی خاصی داده است. پیش از این کتاب سلام بر ابراهیم در یک میلیون نسخه منتشر شده که جزو آثار پرطرفدار کتاب‌های جنگ و دفاع‌مقدس است.
سازندگان این انیمیشن سعی کرده‌اند بخش‌هایی از محتوای این کتاب و موضوعاتی را که دارد در سریال سلام بر ابراهیم استفاده کنند. آنها در واقع بخش‌هایی را که می‌توانستند به شکل تصویری برای کودکان و نوجوانان جذاب‌تر باشد و  بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند، استفاده کردند.
در مجموع تولید این انیمیشن در مرکز صبا را باید به فال نیک گرفت که بدون حمایت این مرکز و به گفته سازندگانش، ساخت آن امکان‌پذیر نبود و اگر بخواهیم الگوهای مناسب را به جوانان ارائه بدهیم، نیاز است باز هم سراغ فرماندهان و قهرمانان بی‌نام و نشان برویم تا نسل امروز با زندگی آنها آشنا شوند؛ قهرمانانی که تعدادشان در تاریخ معاصر کم نیست. البته باید سازندگان انیمیشن به این نکته توجه کنند که به لحاظ کیفیت چیزی کم نگذارند، زیرا عصر امروز مساوی است با رقابت زیاد که با توجه به تکنیک‌های به‌روز در انیمیشن‌سازی استفاده می‌شود.
بنابراین انتظار می‌رود سازندگان وطنی هم به‌دنبال ساخت پویانمایی‌های با کیفیت همراه با استانداردهای روز دنیا باشند. انیمیشن سلام بر ابراهیم، یکی از آثار ارزشمند و دیدنی است که سازندگان آن از جدیدترین روش‌های ساخت انیمیشن بهره برده‌اند.

فاطمه عودباشی - گروه رسانه