صفر- صفر، تو بازنده‌ای!

تعداد بازی‌های بدون گل لیگ برتر به شکل عجیبی بالاست

صفر- صفر، تو بازنده‌ای!

کم گل، کم جان و کم اتفاق. اینها توصیفات بسیاری از بازی‌های این هفته و اغلب هفته‌های لیگ‌برتر فوتبال ایران است. نه گلی رد و بدل می‌شود و نه اشتیاقی برای حمله وجود دارد. همه سفت و سخت دروازه را چسبیده‌اند، غافل از این‌‌که همین حفاظت از دروازه را هم درست وحسابی بلد نیستند. خلاصه این‌که تا می‌توانند گل نمی‌زنند. بسیاری از گل‌ها هم کاملا ناشیانه، اتفاقی و ابتدایی است. روی یک سانتر، روی یک اتفاق یا روی یک اشتباه بازیکن حریف است که به گل می‌رسند.   «گل نزدن» اکنون مشکل اساسی لیگ‌برتر است. نگاه به این نکنید که گل‌گهر پنج گل به نفت مسجدسلیمان زد یا نساجی هفته هفتم نفت مسجدسلیمان را با 4گل به چهار میخ کشید. دیدارهایی از این دست اتفاقات نوبرانه و استثنایی لیگ برتر به شمار می‌رود. سایر بازی‌های لیگ چیزی جز تلاش برای گل نخوردن و گل نزدن نیست. و نکته مهم‌تر این‌که تا پایان هفته هشتم رقابت‌های لیگ‌برتر تعداد بازی‌های بدون گل مدام بیشتر می‌شود و تیم‌ها حال بازی کردن ندارند.

1- سراغ هفته اول که صفر-صفرها از همین جا شروع شد، می‌رویم. در هفته نخست دو دیدار با تساوی بدون گل تمام شد، یکی ذوب‌آهن و پرسپولیس و دیگری فولاد و صنعت نفت آبادان. سه تیم یعنی آلومینیوم اراک، ملوان و استقلال هم در بازی‌هایی شکست خوردند که اصلا گل نزدند. در این هفته 14 گل به ثمر رسید. 

2-هفته دوم باز هم دو بازی بدون گل دیگر ثبت شد؛ مس رفسنجان‌-گل‌گهرسیرجان و پرسپولیس-فولاد. دو تیم پیکان و صنعت نفت آبادان هم اصلا گل نزدند. اوضاع این هفته فقط کمی نسبت به هفته نخست بهتر بود، 15 گل به ثمر رسید. یعنی فقط یک گل بیشتر از هفته قبل. 

3-غائله صفر-صفر در هفته سوم با شدت کمتری ادامه پیدا کرد. در این هفته ذوب‌آهن و مس رفسنجان بدون گل مساوی کردند. مس کرمان، هوادار و آلومینیوم اراک نیز تیم‌هایی بودند که موفق نشدند دروازه حریفان را باز کنند و شکست خوردند. در این هفته 19 گل به ثمر رسید. 

4-هفته چهارم صفر-صفر شدت گرفت. چهار بازی بدون گل به اتمام رسید. پیکان و نساجی، نفت مسجدسلیمان و استقلال، تراکتور و هوادار، مس رفسنجان و آلومینیوم اراک بازی‌های بدون گل این هفته بودند. ضمن این‌که صنعت نفت و سپاهان موفق به گلزنی نشدند و شکست خوردند. این هفته اوضاع واقعا بد بود و سرجمع 9 گل به ثمر رسید. چهار مساوی بدون گل در این هفته واقعا نقطه تاریکی بود. 

5-هفته پنجم دو بازی صفر-صفر داشت؛ فولاد و مس رفسنجان و البته استقلال و پیکان. مس کرمان، آلومینیوم اراک و ملوان هم تیم‌های شکست خورده‌ای بودند که گل نزدند. در مجموع 14 گل در این هفته به ثمر رسید. 

6-هفته ششم باز هم صفر-صفرها ادامه داشت. ابتدا سپاهان-آلومینیوم و سپس مس کرمان و ذوب‌آهن. علاوه بر این بازی‌های بدون گل، تیم‌های صنعت نفت و پیکان نیز در دیدارهایی به میدان رفتند که گل نزدند و شکست خوردند. لیگ برتری‌ها در این هفته 12 گل زدند. 

7-اوضاع در هفته هفتم کمی بهتر شد. فقط دیدار فولاد و مس کرمان بدون گل تمام شد. البته در این هفته پرسپولیس، پیکان، ملوان و نفت مسجدسلیمان هم گل نزدند و مقابل حریفان‌شان شکست خوردند. در این هفته 15گل به ثمر رسید. 

8-هفته هشتم روز جمعه به پایان رسید. دو بازی نخست این هفته روز پنجشنبه 14 مهر یعنی دو دیدار نساجی- ذوب‌آهن و پیکان -آلومینیوم بدون گل به پایان رسید و متوجه شدیم باز هم هفته‌ای کم گل در پیش است. روز جمعه هم پرسپولیس و سپاهان بدون گل شدند. ضمن این‌که تیم‌های مس کرمان، تراکتور و نفت مسجدسلیمان در دیدارهایی که شکست خوردند گلی هم نزدند. در این هفته به لطف گل‌گهر  که پنج گل به نفت مسجدسلیمان زد شمار گل‌ها به عدد 12 رسید. 

امیر و صدر
گل‌گهر با پنج گل به صدر رسید. شاگردان امیر قلعه‌نویی با پنج گل نفت مسجدسلیمان را در هم کوبیدند تا نشان دهند آنچه در ابتدای فصل گفته شد کاملا صحت دارد؛ نماینده سیرجان این فصل قهرمانی می‌خواهد. این را حداقل از تعداد گل‌‌های سیرجانی‌ها می‌فهمیم. آنها تا این هفته 14 گل زده‌اند و بهترین رکورد را در این زمینه دارند. گل‌گهر واقعا می‌خواهد قهرمان شود؟ با وجود این رکورد درخشان و این وضعیت خوب حتی آنها هم تا اینجا یک مساوی بدون گل داشته‌اند. 

آمار گل نزن‌ها تا هفته هشتم
تعداد کل مساوی‌ها تا پایان هفته هشتم: 27
تعداد دیدارهای بدون گل: 17
رکوردداران دیدارهای بدون گل: ذوب‌آهن، فولاد و مس کرمان: 4

هیلدا حسینی‌خواه - گروه ورزش
ضمیمه قفسه کتاب