جذاب مثل همیشه

من‌سیتی - لیورپول در دور چهارم جام اتحادیه انگلیس، امشب 23 و 30 دقیقه در ورزشگاه اتحاد

جذاب مثل همیشه

یکی از خوبی‌های برگزاری جام‌جهانی 2022 قطر در وسط فصل فوتبالی این است که هنوز تب و هیجان این بازی‌ها فروکش نکرده حالا باید پای بازی‌های زیبای باشگاهی در اروپا نشست.

هیچ چیز نمی‌تواند برای یک فوتبال‌دوست بهتر از این باشد که بعد از آن فینال جذاب بین آرژانتین و فرانسه، بازی دو تیم منچسترسیتی و لیورپول را ببیند. شاگردان پپ و کلوپ قرار است امشب در دور چهارم جام اتحادیه در ورزشگاه اتحاد به مصاف هم بروند. با توجه به رقابت عجیبی که این دو تیم طی سال‌های اخیر با هم داشته‌اند، بازی امشب می‌تواند جذابیت‌های خاص خودش را داشته باشد.

آخرین باری که دو تیم به مصاف هم رفتند، قبل از شروع جام‌جهانی و در لیگ‌برتر بود که شاگردان کلوپ توانستند با یک گل سیتیزن‌ها را در آنفیلد شکست دهند. اوضاع این دو تیم بر خلاف سال‌های گذشته، در لیگ‌برتر اصلا قابل مقایسه با هم نیست. من‌سیتی با 22 امتیاز در رده دوم قرار دارد و اختلافی پنج امتیازی با آرسنال صدرنشین دارد. از آن طرف، لیورپول با کسب 22 امتیاز بعد از 14 بازی در رده ششم قرار دارد. دلیل اصلی افت امسال لیورپول را می‌توان تعداد بالای مصدومان آن دانست که هنوز هم با آن دسته و پنجه نرم می‌کند. دو تیم تاکنون 7 بار در جام اتحادیه به مصاف هم رفته‌اند که سهم سیتیزن‌ها یک و سهم قرمزهای شهر لیورپول 3 پیروزی بوده است.

انتشار نامه مصالحه
آخرین بازی آنها در لیگ‌برتر، با یک حاشیه همراه بود. پپ در پایان بازی ادعا کرد که از سوی گروهی از هواداران لیورپول به سمت او سکه پرتاب شده است. تصاویر دوربین‌ها نشان داد که این ادعا درست بوده است. حتی برخی طرفداران علیه او شعارهای تندی سر دادند. همین مساله باعث شد تا روز گذشته و پیش از رویارویی دو تیم در جام اتحادیه، نامه‌ای مشترک از طرف دو تیم منتشر شود. آنها در این نامه با درخواست از هواداران‌شان برای گزارش هرگونه اتفاق ناخوشایندی، نوشته‌اند: « شوق و هیجان که در بازی‌ها ما چه در اتحاد و در آنفیلد دیده می‌شود، بخش جدانشدنی از فوتبال است. ما همگی متعهد به ایجاد فضایی در ورزشگاه‌ها هستیم که هیچ فرد یا گروهی احساس ناخوشایند نداشته باشد.»
9
لیورپول با 9 قهرمانی در جام اتحادیه، پرافتخارترین تیم انگلیس در این بازی‌ها به حساب می‌آید. بعد از قرمز‌های آنفیلد، منچسترسیتی با 8 قهرمانی دومین تیم پرافتخار جام اتحادیه محسوب می‌شود.
4
دو تیم تا به امروز توانسته‌اند در چهار سال متوالی به قهرمانی در این جام برسند، یکی لیورپول در فاصله سال‌های 1981 تا 1984 و دیگری من‌سیتی بین سال‌های 2018 تا 2021.
13
لیورپول با 13 بار حضور در فینال جام اتحادیه، در بین تمام تیم‌های انگلیسی از این حیث رکورددار است. آنها با چهار با شکست در فینال و رسیدن به مقام دوم، در این مورد هم رکورددار محسوب می‌شوند.
6
دو بازیکن تاکنون توانسته‌اند با 6 بار قهرمانی در این جام، بهترین عملکرد را داشته باشند. آنها سرخیو آگوئرو و فرناندینیو هستند که هر دو  با پیراهن من‌سیتی صاحب چنین رکوردی شدند.
49
یان راش، مهاجم ولزی لیورپول با 49 گل، بهترین گلزن جام اتحادیه در تمام این سال‌ها محسوب می‌شود. راش چهار بار هم با لیورپول در سال‌های 1981، 1984، 1987 و 1995 قهرمان جام اتحادیه شد.