لحظات بیم و امید در میان آوار

آواربرداری در مناطق زلزله‌زده سوریه و ترکیه ادامه دارد

لحظات بیم و امید در میان آوار

با گذشت دو روز از وقوع زلزله ویرانگر 7.8ریشتری در جنوب ترکیه و شمال‌غربی سوریه و لرزش بخش‌های زیادی از منطقه غرب آسیا و شرق مدیترانه، لحظه به لحظه بر آمار جانباختگان و مصدومان این حادثه مرگبار اضافه می‌شود.

تا شامگاه دوشنبه و بر اساس آخرین آمارها، تعداد جانباختگان در دو کشور ترکیه و سوریه، حدود 3000 نفر بود که با ادامه آواربرداری توسط امدادگران به بیش از 6000 نفر افزایش پیدا کرده است. حالا با توجه به سرمای زمستانی و آواربرداری از مناطق مسکونی، سازمان جهانی بهداشت می‌گوید ممکن است تعداد تلفات به هشت برابر رقم فعلی هم برسد.  تلاش‌ها برای یافتن سه عضو تیم ملی فوتبال نیز که زیر آوار هتل گرفتار شده‌اند، ادامه دارد. سرمربی تیم در مقابل هتل حضور دارد و امیدوار است بازیکنان تیمش زنده از یر آوار خارج شوند.

اوضاع در ترکیه و سوریه همچنان به شدت بحرانی است و مردم در بیم و امید دست و پا می‌زنند. در ترکیه، مسیرها با حجم زیادی از تخریب مواجه است و مردم با معضل کمبود سوخت دست و پنجه نرم می‌کنند. آتش‎سوزی بزرگی که از روز دوشنبه و پس از وقوع زلزله به جان بندر اسکندرون در جنوب شرقی ترکیه افتاده بود، همچنان ادامه دارد و علت آن هم هنوز توسط کارشناسان مشخص نشده است. حجم تخریب بناها بسیار بالاست و برخی از شدیدترین خرابی‌ها در نزدیکی مرکز زمین لرزه یعنی بین قهرمان مرعش و غازی آنتپ رخ داده و تقریبا تمام ساختمان‌های شهر ویران شده است. سرمای سوزناک زمستان و بارش باران و برف از یک طرف و وقوع بیش از 250 پس لرزه هم کار امدادرسانی را با مشکلاتی مواجه کرده است، اما امدادگران با همین شرایط به فعالیت خود ادامه داده و به گفته فؤاد اوکتای، معاون رئیس‌جمهور ترکیه امدادگران موفق شده‌اند 7840 نفر را از زیر آوارهای زلزله جنوب این کشور زنده بیرون بکشند. چهار نفر از شهروندان ترکیه‌ای هم در حالی‌که 28 ساعت تمام زیر آوار گرفتار بودند، جزو همین نجات یافته‌ها بودند. یک پسر نوجوان سوری هم به طور معجزه‌آسایی نجات پیدا کرد. امدادگران او را در شرایطی پیدا کردند که بدن پسر نوجوان میان سقف و بدنه خانه گیر کرده و هر لحظه ممکن بود از ارتفاع بالایی سقوط کند و جانش را از دست بدهد. پدر او مستاصل و درمانده پایین ساختمان ایستاده بود و با لحنی بغض‌آلود و چشمانی نگران، منتظر سقوط او بود، اما با حضور امدادگران ورق برگشت و پسر نوجوان با حفظ نکات ایمنی به پایین منتقل شد. در آدیامن هم یک نوجوان 12ساله پس از تحمل 21 ساعت فشار ناشی از آوار زنده بیرون کشیده شد. در دیاربکر و شانلی اورفه هم چند نفر پس از گذشت تقریبا یک روز و تحمل سرمای زیر صفر، زنده از زیر آوار خارج شدند. یک کودک شش ماهه همراه مادرش در استان هاتای ترکیه از زیر آوار خارج شدند.
در سوریه هم پس لرزه‌ها همچنان ادامه دارد و صبح روز سه‌شنبه پس لرزه‌ای با قدرت 4.7ریشتر در شهر‌های حلب و لاذقیه احساس شد. به دلیل حجم بالای تخریب، افراد زیادی همچنان زیر آوارها هستند. امداد و نجات در مناطق زلزله زده به علت مساحت زیاد مناطق آسیب‌دیده به کندی انجام می‌شود. این کشور روز دوشنبه از کشور‌های عضو سازمان ملل متحد و همچنین سازمان‌های بین‌المللی درخواست کمک کرد تا عملیات امداد و نجات آسیب دیدگان زلزله سریع‌تر انجام شود. 
اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه به مدت سه ماه در مناطق زلزله‌زده این کشور وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد.
یک نماینده مجلس حزب عدالت و توسعه که در زلزله استان آدیامان زیر آوار بود، جان خود را از دست داد.
سازمان ملل اعلام کرد امدادرسانی به مناطق تحت تاثیر زمین لرزه در شمال غربی سوریه به دلیل خرابی راه و مشکل تدارکات به دلیل ویرانی‌های زلزله، موقت متوقف شده است.در حال حاضر فقط یک راه زمینی به مناطقی که در کنترل دولت سوریه نیست، باز است در حالی‌که این مناطق دچار کمبود بیمارستان فعال و امکانات پزشکی هستند.
     
کمک‌های ایران و بین‌المللی به زلزله‌زدگان
 از روز دوشنبه که زلزله مهیب ترکیه، خاورمیانه را درنوردید، کمک‌های بین‌المللی بسیاری از 65 کشور دنیا به مناطق زلزله‌زده سرازیر شد. ایران هم جزو کشورهای ارسال‌کننده کمک‌های بشردوستانه بود و شب دوشنبه، تیم پزشکی و امدادی از هلال‌احمر ایران به ترکیه اعزام شد. در سوریه هم همین روند امدادرسانی وجود دارد و بنا بر اعلام مهدی سبحانی، سفیر ایران در سوریه، اولین محموله امدادی ایران در قالب 45 تن شامل پتو، چادر، دارو، مواد غذایی و دیگر نیازمندی‌های زلزله‌زدگان سوریه وارد فرودگاه حلب شده است که به سرعت تخلیه و بین زلزله‌زدگان توزیع می‌شود. 
سردار سلامی، فرمانده کل سپاه با ابراز تأسف از وقوع زمین لرزه در ترکیه و سوریه و عرض تسلیت به مردم و دولت‌های این دو کشور، برای اعزام همه امکانات امدادی سپاه به مناطق زلزله زده ترکیه و سوریه اعلام آمادگی کرد.

در جست‌وجوی 3 عضو تیم ملی زیر آوار هتل
حامد مطرودی، مهدی سعیداوی و محمدرضا میراحمدی، سه ملی‌پوش تیم فوتبال قطع عضو ایران هستند که پس از زلزله مرگبار ترکیه ناپدید شده‌اند و تلاش‌ها برای یافتن آنها بی‌نتیجه مانده است. این سه ورزشکار در هتلی در مالاتیا حضور داشتند که بر اثر زلزله تخریب شده و امدادگران با آواربرداری به‌دنبال ساکنان هتل هستند. آن‌طور که رئیس انجمن حمایت از فوتبال قطع عضو ایران روایت کرده، ترکیه از میان کشورهای عضو فدراسیون جهانی این رشته تنها کشوری است که لیگ دارد و به همین دلیل ورزشکاران به آنجا می‌روند، بر همین اساس سعیداوی و میراحمدی از چند سال قبل و مطرودی در یک‌سال اخیر فرصت حضور در لیگ فوتبال قطع عضو ترکیه را پیدا کردند و در آنجا بازی می‌کنند.براساس صحبت‌هایی که با مربی تیم ماتالیا داشتم، هتل محل اقامت این ورزشکاران که سایر اعضا و همچنین ورزشکاران دیگری نیز در آنجا حضور داشتند، در زلزله اول فرو ریخته است. در شرایطی که مسئولان محلی در حال آواربرداری هتل بودند، ساختمان کناری هم به‌روی آوار هتل فرو ریخته است، همین مسأله کار امدادرسانی را با مشکلات زیادی مواجه کرده است. خواهر محمدرضا میراحمدی نیز با اشاره به آخرین تماس برادرش با آنها گفت: «محمدرضا تا ساعت 2 و 30دقیقه بامداد دوشنبه با همسرش صحبت می‌کرد اما از صبح که خبر را شنیدیم، بار‌ها با او تماس گرفتیم. تلفن او زنگ می‌خورد اما جواب نمی‌دهد. او و دیگر هم‌تیمی‌هایش در هتل کیرک وال منطقه مالاتیا حضور داشتند. او با دو بازیکن ایرانی دیگر که یکی از آنها مهدی سعیداوی و دیگری اسمش حامد است، هم‌اتاقی بود و از هیچ‌کدام از آنها خبری نیست. با مربی‌اش که در آن هتل نبوده، تماس گرفتیم و او می‌گوید وضعیت شهر خیلی خراب است و هنوز آواربرداری نشده. جنازه دروازه‌بان تیم‌شان را هم از زیر آوار بیرون کشیده‌اند.»
ظهر دیروز با زنده پیدا شدن افرادی از زیر آوار هتل، امید به زنده ماندن سه عضو تیم ملی فوتبال نقص عضو ایران بیش از پیش شد. 

محمد غمخوار و لیلا حسین‌زاده - گروه حوادث