شب ظلمانی شاهنشاهی

شب ظلمانی شاهنشاهی

ثبت یک تحول اجتماعی فقط از راه تصاویر نیست که می‌ماند، گاه آنچه بیش از هر تصویری می‌تواند به اصل وجودی آن انقلاب نقب بزند، کلمات است؛ روایت مکتوب آنچه در یک برهه تاریخی اتفاق افتاده و رسالت آن این است که برای آیندگان بماند.

این موضوع آن‌قدر مهم است که حالا رویه بسیاری از دشمنان در تحریف انقلاب، ایجاد شبهه به این تحولات است. کتاب‌ها اما سد بزرگی برای این رویه بدخواهان است. از آغاز زندگی اجتماعی انسان‎ها تا به امروز، چگونگی نحوه اداره جامعه یکی از مهم‌ترین موضوعاتی بوده که ذهن انسان را به خود مشغول کرده است. اگر نگاهی گذرا به تاریخ جوامع بیندازیم به این نتیجه خواهیم رسید که غالب جوامع در جهان و همچنین ایران به‌صورت پادشاهی اداره می‌شدند. سلاطین مستبد قاجار و رژیم سفاک پهلوی آخرین بقایای نظام پادشاهی در ایران بودند که می‌توان به‌عنوان بی‌کفایت‌ترین نظام‌های پادشاهی نیز از آنان نام برد. به‌عنوان‌ مثال در دوران پهلوی دین‌ستیزی، مبارزه با فرهنگ ایرانی - ‌اسلامی، وابستگی کامل به بیگانگان، اشاعه فرهنگ بیگانه و... به اوج خود می‌رسد و بیش ‌از پیش ناکارآمدی نظام‌های پادشاهی را نشان می‌دهد. گذشت زمان و کمرنگ شدن حافظه عمومی نسبت به جنایات پادشاهان، منجر به این شده که موقعیتی برای دشمنان فراهم آید تا افراد پلیدی چون محمدرضا پهلوی را تطهیر کرده و واقعیت را تحریف کنند؛ بنابراین ضروری است تا با رجوع به کتاب‌های موجود در این‌باره، بیشتر با واقعیت و حقیقت نظام‌های پادشاهی آشنا شویم.
اصغر مددی با هدف جمع‌آوری بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره حکومت‌های پادشاهی ایران در کتاب «شب ظلمانی شاهنشاهی» تلاش کرده است تا هویت حکومت‌های پادشاهی را به مخاطبان نشان دهد. این کتاب که به همت انتشارات انقلاب اسلامی به چاپ رسیده، دارای پنج فصل است. فصل نخستین کتاب، به نظر اسلام درباره سلطنت و تفاوت آن با نظام ولایت در اسلام پرداخته است. مفاسد و زیان‌های عمومی دوران شاهنشاهی در ایران از ابتدا تا سال 57 موضوع فصل دوم و جنایات و خیانت‌های دوران قاجار موضوع فصل سوم است. فصل چهارم طرح مفاسد مشترک دوران قــاجار و پهلوی را دستور کار خود قرار داده و فصل پنجم به زیان‌های دوران پهلوی  اشاره دارد.