تغذیه؛ اصل مهم سبک زندگی سالم

تغذیه؛ اصل مهم سبک زندگی سالم

همه ما به فکر داشتن زندگی سالم هستیم و با مراقبت از سلامت و تغذیه خود احساس بهتری داریم. سبک زندگی سالم باعث می‌شود احساس بهتری نسبت به خود داشته باشیم و حتی در مخارج خود صرفه‌جویی کنیم، چون خوردن غذاهای ناسالم، سیگار کشیدن و خوردن نوشیدنی‌های پرکالری معمولا عادت‌های پرهزینه‌ای هستند.

از سوی دیگر با پیروی از عادات و سبک زندگی سالم خطر ابتلا به بیماری‌ها را کاهش می‌دهیم. سبک زندگی سالم فقط رژیم غذایی  و  ورزش  نیست. حتما موافق هستید که  که فردی با سبک زندگی سالم سیگار نمی‌کشد، وزن مناسب و رژیم غذایی سالم و  متعادلی دارد، مثبت فکر می‌کند، احساس آرامش دارد، به‌طور منظم ورزش می‌کند، دارای روابط خوبی است و از تعادل زندگی خوب بهره می‌برد.  سازمان جهانی بهداشت در سال 1946/ 1365 سلامت  را به عنوان «وضعیت کامل رفاه روانی، جسمی و اجتماعی و نه صرفا بیمار نبودن» تعریف کرد. تعریف واقعی زندگی سالم  گام‌ها، اقدامات و استراتژی‌هایی است که فرد برای دستیابی به سلامت مطلوب انجام می‌دهد. زندگی سالم یعنی مسئولیت تصمیمات خود را بپذیرید و انتخاب‌های بهداشتی هوشمندانه‌ای برای امروز و آینده داشته باشید.

به حفظ سلامت عادت کنیم
تغییر عادت‌های غلط قدیمی ممکن است دشوار باشد. پس اولین گام آن است که این عادات ناسالم را شناسایی و آنها را با عادات مثبت جایگزین کنیم. در واقع بسیار مهم است که «حفظ سلامت» را به بخشی از عادات زندگی روزمره خود تبدیل کنیم. سلامت شما به کاری که در طول روز و هر روز انجام می‌دهید، بستگی دارد. داشتن سبک زندگی سالم کاملا حیاتی است؛ یک راه‌حل ساده و واقعی برای ایجاد آن این است که به آرامی سبک زندگی خود را به‌روشی گام به گام بهبود دهید. به عنوان مثال، اگر هر دو ماه یک گام جدید سلامتی بردارید، دو تا سه سال دیگر جزو 10درصد سالم‌ترین مردم جهان خواهید بود.  از مهم‌ترین اقداماتی که می‌توانیم در خصوص بهبود و سلامت خود انجام دهیم، خوردن غذاهای سالم و وعده‌های غذایی متعادل است. همه ما هرروز غذا مصرف می‌کنیم و سالم و مضر بودن آن روی سلامت ما تاثیرگذار است. بسیاری از عادات غذایی روزمره ما ممکن است ناسالم باشد مانند سرخ کردن مواد غذایی به مدت طولانی یا اضافه کردن نمک زیاد به غذا که خطراتی از جمله بروز چاقی، اضافه وزن، سرطان یا فشار خون بالا را به همراه دارد. به همین جهت شاید اصلی‌ترین گام برای ایجاد سبک زندگی سالم، توجه کافی به نوع سبد غذایی خانوار باشد.

مریم بهشتی‌زواره - کارشناس مسئول واحد تغذیه مرکز بهداشت شمال تهران