شکست از پلاستیک

در طول سالیان گذشته تلاش‌های بازیافت پلاستیک شکست بزرگی بوده است. تحقیقات قبلی نشان می‌دهد در حالی که میلیون‌ها نفر در سراسر جهان بطری‌های پلاستیکی خود را با وظیفه‌شناسی تفکیک می‌کنند، تنها 9 درصد از پلاستیک‌ها در سراسر جهان بازیافت می‌شوند و بیشتر آنها در محل‌های دفن زباله جمع می‌شوند. اما اکنون به‌نظر می‌رسد که فرآیند بازیافت ممکن است اوضاع را بدتر کند.

تیمی ازمهندسان محیط‌زیست دریافتند که تکنیک‌های بازیافت پلاستیک ممکن است به‌طور ناخواسته منجر به افزایش میکروپلاستیک‌های محیطی شود. این تیم تحقیقاتی مجوز آزمایش یک کارخانه بازیافت پلاستیک را دریافت و آب مورد استفاده برای تمیز کردن پلاستیک‌ها را آزمایش کردند تا دریابند آیا آلودگی پلاستیکی منتشر می‌شود یا خیر. نتایج این پژوهش در مجله «پیشرفت مواد خطرناک» منتشر شده است.  به گفته پژوهشگران، مشکل این است که برای بازیافت پلاستیک، آنها باید ابتدا تمیز شوند. این کار با چندین بار شستن آنها در آب انجام می‌شود. بقیه فرآیند شامل خرد کردن و ذوب شدن برای ایجاد توده‌های منسجم است. در این پژوهش جدید گروه محققان دریافتند که پلاستیک‌ها پیش از فرآیند بازیافت چهار بار شسته شده‌اند. آنها پساب‌های هر بار شست‌وشو را مورد آزمایش قرار دادند تا مشخص کنند چه مقدار پلاستیک (به شکل ذرات میکرون) در آب باقی مانده است. اما مشکل به اینجا ختم نمی‌شود. محققان فاش کردند در کارخانه‌ها یک سیستم فیلتراسیون نصب شده که تعداد ذرات پلاستیک را تا تقریبا 50درصد کاهش دهد. با این حال یک اخطار وجود داشت؛ این‌که محققان فقط برای پلاستیک‌های کمتر از 1.6میکرون آزمایش کردند. ذرات پلاستیک می‌تواند بسیار کوچک‌تر از این مقدار نیز باشد. تحقیقات قبلی نشان داده است که برخی از ذرات پلاستیک می‌توانند به اندازه‌ای کوچک باشند که به سلول‌های منفرد در بدن حیوانات نیز راه پیدا کنند.