بلاتکلیفی 10 ساله

شرکت لاستیک سازی لرستان در سال 93 کلنگ زنی شد و پس از گذشت 6 سال هنوز به بهره‌برداری نرسیده است

بلاتکلیفی 10 ساله

در یک دهه گذشته کلنگ چندین پروژه در استان لرستان بر زمین زده شد. در آن زمان مسؤولان و فعالان اقتصادی بر این باور بودند که اگر این پروژه‌ها در زمان مقرر خود به اتمام و بهره‌برداری برسند و مشمول مدیریت زمان و افزایش هزینه‌ها نشوند، می‌توانند فرصت‌های شغلی زیادی را همراه با توسعه، رونق اقتصادی و درآمدزایی برای استان به‌وجود بیاورند. یکی از این پروژه‌ها ساخت کارخانه لاستیک‌سازی خرم‌آباد است که سال93 یکی از مصوبات سفر ریاست‌جمهوری به استان بود و با حضور معاون اجرایی وقت رئیس‌جمهوری(محمد شریعتمداری) که این روزها وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی است در محل شهرک صنعتی شماره 3 کلنگ‌زنی و مقرر شد طی 36 ماه به بهره‌برداری برسد اما بعد از گذشت بیش از شش سال نه‌تنها این پروژه به بهره‌برداری نرسیده بلکه پیشرفت چندانی هم نداشته‌است. اما با توجه به مشکلاتی که کماکان در روند اجرای این پروژه وجود دارد، به‌دلیل صرف هزینه بالا توسط سرمایه‌گذار و ... ایده جدیدی در دستور کار قرار گرفته‌ تا بتوان حداقل فاز اول آن را اجرایی کرد.

طرح لاستیک‌سازی خرم‌آباد از مصوبات سفر رئیس‌جمهوری به استان است که با اجرای آن لرستان به قطب لاستیک‌سازی کشور تبدیل می‌شود. این طرح گرچه در ادوار گذشته (در سال‌های 93-92) کلنگ‌زنی شد و قرار بود در 36 ماه به بهره‌برداری برسد اما عملیات اجرایی آن از سال 96 شروع شده‌است.
حسین جناب، رئیس دفتر جذب سرمایه‌گذاری استانداری لرستان درباره طولانی شدن این پروژه به خبرنگار جام‌جم در استان لرستان گفت: مهم‌ترین موانع موجود، مشکلات زیرساختی شامل هزینه‌های بالای انتقال برق از پست کمالوند به سایت انتقال آب از تصفیه‌خانه به آنجا، نبود قرارداد برای انشعابات آب و لزوم اجرای پروژه جمع‌آوری آب‌های سطحی در محدوده شهرک صنعتی بود که تمامی زیرساخت‌ها برای اجرای این پروژه فراهم شده و مشکل برق آن نیز توسط شرکت برق باختر در دست رفع است.
جناب به جزئیات سهام این کارخانه اشاره کرد و افزود: طرح لاستیک‌سازی خرم آباد با مشارکت و سرمایه‌گذاری لاستیک نیکروگسترش با سهم 81 درصد و شرکت ایدرو (شرکت توسعه وزارت صنعت) با مشارکت 19 درصد در شهرک صنعتی شماره3 خرم آباد در زمینی به مساحت 60 هکتار اجرایی شده‌است. وی بیان کرد: پیش‌بینی شده بود تا در فاز اول این طرح، 650 هزار تن لاستیک سبک در سال تولید شود و در فاز دوم آن نیز تولید لاستیک‌های سنگین و رینگ آغاز شود.
جناب به اعتبار مصوب شده برای اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: از محل منابع صندوق توسعه ملی، مجوز اعطای ۲۰۷ میلیون دلار تسهیلات برای خرید تجهیزات و تکنولوژی این پروژه صادر شد اما به‌دلیل شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، نوسانات قیمت‌ها، گرانی، تحریم‌ها و ... موجب شد تا این منبع پولی برای این پروژه تامین نشود و طرح نتواند به سرانجام برسد.
رئیس دفتر جذب سرمایه‌گذاری استانداری لرستان تصریح کرد: بعد از تحویل زمین به سرمایه‌گذار متوجه شدیم عرض زمین برای احداث کارخانه مناسب نیست و بعد از آن نیز 15 تا 16 هکتار از زمین‌های اراضی کنار شهرک صنعتی به این پروژه اضافه شد که برای تملک این مقدار زمین نیز مجبور به اعمال ماده 9 برابر طرح‌های ملی شدیم تا کشاورزان مجبور به فروش زمین با قیمت کارشناسی به شهرک شوند.
 وی به تغییر اجرای پروژه در فاز اول اشاره‌کرد و گفت: با اعمال این شرایط و بلاتکلیفی این پروژه، با برنامه‌ریزی و تغییر شیوه اجرا و کار، تصمیم گرفته شد طرح اولیه پروژه کماکان تا تعیین منابع از سوی صندوق‌توسعه‌ملی بر قوت خود باقی بماند؛ زیرا سرمایه‌گذار، سرمایه هنگفت و وقت زیادی را برای پروژه هزینه کرده‌است؛ لذا با تغییراتی در شیوه اجرای این طرح، تصمیم بر این شد سرمایه‌گذار فاز اول طرح را با ۶۵۰هزار حلقه‌لاستیک سبک آغاز کند. به گونه‌ای که حلقه‌های لاستیک نیمه‌آماده به این کارخانه منتقل و بعد از اعمال یکسری اقدامات و پخت؛ به لاستیک آماده تبدیل و به بازار عرضه شوند.
 نیاز 200میلیاردتومانی برای ایده جدید
رئیس‌دفتر جذب سرمایه‌گذاری استانداری لرستان بیان کرد: برای اجرای این طرح سبک، به سرمایه‌ای بالغ بر ۲۰۰میلیاردتومان نیاز است که قطعا در مدت اجرا مشمول افزایش یا کاهش می‌شود. حدود۷۰ تا ۸۰ میلیاردتومان آن توسط سرمایه‌گذار تامین می‌شود و بقیه آن توسط بانک پاسارگاد برای خرید تجهیزات پرداخت خواهدشد.
 امید برای خروج از بلاتکلیفی
یک کارشناس اقتصادی در این خصوص عنوان کرد: لرستان سرزمین پروژه‌های نیمه‌تمام و بلاتکلیف و کلنگ‌زنی شده‌ای است که تنها کلنگ را بر زمین می‌زنند اما دیگر اهتمام و جدیتی برای اجرا و اتمام آنها وجود ندارد.
امیر حسینی افزود: یکی از پروژه‌های بزرگ و چشمگیری که توسط محمد شریعتمداری معاون وقت اجرایی رئیس‌جمهوری کلنگ‌زنی شد امیدبخش رهایی جوانان تحصیلکرده و بیکار این دیار از دامن بیکاری بود اما متاسفانه با گذشت بیش از شش سال این پروژه نه تنها به اتمام نرسیده بلکه پیشرفت قابل‌قبولی نیز نداشته‌است. در صورتی که اگر این پروژه در همان سال‌ها اعتبار لازم را دریافت می‌کرد، بنا به صحبت‌های بختیار رازانی مدیرعامل وقت شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان می‌توانست با سرمایه‌ای حدود ۱۱۰۰میلیارد تومان به صورت ارزی و ریالی و اشتغال حداقل هزار نفر به صورت مستقیم و 3000نفر به صورت غیرمستقیم را داشته‌باشد.
حسینی عنوان کرد: متاسفانه ازآنجاکه این پروژه مشمول زمان شده‌است، بر اثر نوساناتی که در بازار حاکم شده، تحریم‌ها و ... نتوانست در زمان مقرر تامین اعتبار شود. این پروژه تنها با صرف هزینه‌ای هنگفت از سوی سرمایه‌گذار تا حدودی پیش رفته‌است؛ اما با توجه به حجم سرمایه‌گذاری صورت گرفته، اقداماتی در جهت رفع مشکلات زیرساختی و... نمی‌توان از این پروژه مهم چشم‌پوشی کرده و همانند پروژه‌های دیگر به حال خود رها کرد.
این کارشناس اقتصادی بیان کرد: به همین منظور با برنامه‌ریزی صورت‌گرفته و ایده جدیدی که در دستور کار قرار گرفته شاید هنوز این بارقه امید وجود داشته‌باشد که فعلا فاز اول این پروژه ولو با اقدامات و فعالیت‌های کم و نیمه آغاز شود و منتظر بمانیم تا با مطلوب‌شدن وضعیت اقتصادی و تامین اعتبار از سوی صندوق‌توسعه‌ملی، طرح اولیه اجرایی شده و این استان به قطب تولید لاستیک در کشور تبدیل شود و از خروج ارز بالا از کشور جلوگیری به عمل آید.