مرور و عبور

مرور و عبور

نظر رهبر معظم انقلاب درباره آزادی بیان
رهبر معظم انقلاب روز گذشته در جمع دانشجویان دانشگاه امیرکبیر بر لزوم نواندیشی علمی و مبارزه با تحجر علمی در محیط‌های دانشگاهی تاکید کردند.
ایشان قدرت و جرات علمی را عامل اساسی و دو شرط لازم برای نواندیشی علمی ارزیابی کرده و خاطرنشان کردند: تقویت بنیه علمی کشور ازجمله فرایض نسل جوان، دانشجویان و استادان دانشگاه‌هاست.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای با تاکید بر لزوم هشیاری جوانان دانشجو در قبال تئوری‌های وارداتی غربی افزودند: دشمن با توجه به روش‌های شکست‌خورده خود به جنگ فرهنگی متوسل شده و متاسفانه در داخل نیز عده‌ای یا تلاش می‌کنند صورت مساله را در افکار عمومی پاک کنند یا به تئوری‌ و حرف‌های دشمنان ملت شکل بومی می‌دهند که همه باید مراقب این جریان باشند.
ایشان درباره سوءاستفاده از آزادی نیز فرمودند: برخی از آزادی به گونه‌ای استفاده می‌کنند که جامعه خواهان یک فرد مستبد شود تا اوضاع را سامان دهد. نباید با آزادی بازی کرد و کسانی که نام آزادی را می‌برند اما به فرهنگ آزادی معتقد نیستند به آزادی ضربه می‌زنند. آزادی نباید دستاویزی برای قانون‌شکنی در نظام اسلامی شود. جمهوری اسلامی در برابر کسانی که این‌گونه برخورد کردند تاکنون به هر دلیل نرمش نشان داده اما مسؤولان بعد از این نه حق دارند و نه تصمیم دارند با کسانی که می‌خواهند با شعار آزادی به اسم آزادی با منابع و سرنوشت ملت بازی ‌کنند، نرمش نشان دهند.
ایشان درباره آزادی مطبوعات گفتند: من مطبوعات را یک پدیده ضروری، لازم و اجتناب‌ناپذیر برای جامعه خودمان می‌دانم... معتقدیم آزادی قلم و بیان حق مسلم مردم است اما در کنار این آزادی ارزش‌های دیگری هم هست که باید حفظ شود. (صفحه2)


هیچ‌کس از کیفیت نان راضی نیست
محمد معمارزاده، رئیس سازمان غله کشور اعلام کرد: ساختار آرد، نان و گندم کشور از دو عامل انحصار و غیرهدفمند بودن یارانه رنج می‌برد.
وی گفت: دولت 140 میلیارد تومان به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این بخش هزینه می‌کند اما متاسفانه هیچ‌کس از وضعیت گندم، آرد و نان راضی نیست و انتقادها هم بجاست. تا زمانی ‌که یارانه به این شکل پرداخت شود این مشکل همچنان باقی خواهد ماند. برخلاف تصورات ایجادشده هدف دولت قطع یارانه نان نیست بلکه باید تحولاتی در این زمینه ایجاد شود تا بتوان از راه‌های دیگر به افراد کم‌بضاعت و آسیب‌پذیر کمک کرد. (صفحه4)




تکرار اتهامات بیهوده آمریکا
حمیدرضا آصفی، سخنگوی وزارت  خارجه دیروز گزارش سالانه وضعیت حقوق بشر وزارت خارجه آمریکا در قبال ایران را مجموعه‌‌ای از اتهامات و ادعاهای بی‌اساس و تکراری و یک‌سویه و دخالت در امور داخلی ایران دانست و آنها را رد کرد. وی با محکوم کردن مداخله آمریکا در امور داخلی دیگر کشورها و رد ادعاها و اتهامات مطرح‌شده افزود: انتشار گزارش در حالی صورت می‌گیرد که جامعه آمریکا خود کماکان از نقض فاحش و مستمر حقوق بشر ازجمله نژادپرستی، تبعیض‌نژادی، نابردباری و شکنجه زندانیان در رنج است. (صفحه13)



نسخه جدید «و اینک آخرالزمان» در راه کن
فرانسیس فورد کاپولا نسخه تازه‌ای از فیلم «و اینک آخرالزمان» را در جشنواره فیلم کن به نمایش می‌گذارد. نسخه جدید سه ساعت و 17 دقیقه طول می‌کشد و بخشی از صحنه‌های اضافی را که در نسحه اول حذف شده بود نیز در خود دارد. کاپولا می‌گوید: فیلم جدید 53دقیقه طولانی‌تر از نسحه اصلی است. فکر می‌کنم نسخه فعلی رمانتیک، بانمک و پیچیده‌تر است. نسخه اول فیلم
سال 1979 اکران شد. فیلم در هشت رشته نامزد دریافت جایزه اسکار شد و نخل طلای جشنواره کن را گرفت. مضمون اصلی فیلم در خصوص
جنگ ویتنام و وحشت ناشی از آن است. مارلون براندو و مارتین شین و رابرت دووال نقش‌های اصلی فیلم را بازی می‌کنند. (صفحه3)