شب سوپرجـام اروپا

از ال‌کلاسیکو در ریاض تا دربی ایتالیا در سن‌سیرو

شب سوپرجـام اروپا

طی یک دهه اخیر هر بار به زمان بازی رئال مادرید و بارسلونا یا همان ال‌کلاسیکو نزدیک می‌شدیم، طرفداران دو تیم برای سوت شروع بازی لحظه‌‌شماری می‌کردند. راستش برای داشتن چنین حس و حالی کاملا حق داشتند. قرار بود یک دو‌جین ستاره در عرض 90 دقیقه زیباترین لحظات فوتبالی را رقم بزنند اما حالا اوضاع کاملا فرق کرده است. دیگر نه از آن همه ستاره خبری هست و نه تیم‌ها در شرایط مشابه و یکسانی قرار دارند. طبق برنامه اعلام شده رئال و بارسا قرار است اولین بازی مرحله نیمه‌نهایی سوپرجام اسپانیا را امشب در ورزشگاه ملک فهد ریاض برگزار کنند. دیگر بازی این مرحله نیز فردا شب بین اتلتیکو مادرید و اتلتیک بیلبائو برگزار می‌شود تا برنده این دو بازی یکشنبه فینال را برگزار کنند.

حس و حالی که طرفداران این دو تیم برای بازی امشب دارند، کاملا با هم متفاوت است. در حالی که رئالی‌ها از روزهای خوب تیم‌شان سرخوش هستند و دوست دارند یک برد دیگر را در ال‌کلاسیکو ببینند، بارسایی‌ها دوست دارند این بازی در زمانی دیگر برگزار می‌شد تا تیم نوپای ژاوی فرصت بیشتری برای احیا شدن داشته باشد. با تمام این اوصاف ال‌کلاسیکو در هر شرایطی جذابیت‌ها و حساسیت‌های مخصوص به خودش را دارد و می‌تواند 90 یا شاید هم 120 دقیقه فوتبال‌دوستان را پای تلویزیون بنشاند.    
این دو تیم هفته متفاوتی را پشت سر گذاشته‌اند. بارسا در خانه گرانادا و در حالی که 10 نفره بود، بازی یک بر صفر برده را با تساوی در دقایق پایانی عوض کرد تا برای هوادارانش مشخص شود که مهمترین دستاورد این تیم در فصل جاری لالیگا می‌تواند کسب سهمیه فصل بعد لیگ قهرمانان باشد. در مقابل، رئال در خانه با چهار گل والنسیا را در هم کوبید تا فاصله‌اش در صدر جدول را با دیگر تیم‌ها بیشتر کند. 
بارسا با 13 قهرمانی پرافتخارترین تیم اسپانیا در سوپرجام این کشور به حساب می‌آید. البته این تیم تجربه تلخی از دو حضور آخرش در این جام دارد. کاتالان‌ها فصل گذشته و در بازی مقابل اتلتیک بیلبائو در حالی با نتیجه 
3 بر 2 شکست خوردند که لیونل مسی با دریافت کارت قرمز از بازی اخراج شد. سال قبل از آن هم مقابل شاگردان دیگو سیمئونه شکست خوردند. شاگردان ژاوی در حالی پا به این بازی می‌گذارند که در شش بازی قبلی‌شان در تمام رقابت‌ها شکست نخورده‌اند. البته یک نکته منفی در تمام این هفته‌ها دنبال این تیم و‌جود دارد و آن این که در 9 بازی قبلی‌شان در تمام رقابت‌ها فقط توانسته‌اند یک بار دروازه‌شان را بسته نگه دارند.
با خط حمله و بازیکنان هجومی که رئال 
این فصل در اختیار دارد، به نظر می‌رسد ثبت کلین‌شیت در بازی امشب چیزی شبیه به یک آرزوی محال برای هواداران بارسا باشد. در بازی شنبه شب مقابل والنسیا، کریم بنزما سیصدمین گل خود را برای رئال به ثمر رساند تا از این حیث پشت سر آلفردو دی‌استفانو، رائول و کریس رونالدو قرار بگیرد. در کنار بنزما، وینیسیوس جونیور این فصل زیر نظر 
کارلو آنچلوتی  پیشرفت زیادی کرده و سهم بسزایی در ماشین گلزنی مادریدی‌ها داشته است. رئالی‌ها خیلی دوست دارند در اولین روزهای سال جدید میلادی دوازدهمین قهرمانی‌شان را در سوپرجام اسپانیا  جشن بگیرند. 
وقتی به سابقه تقابل‌های اخیر دو تیم هم نگاهی می‌اندازیم، باز کفه رئال به مراتب سنگین‌تر است. این تیم در چهار بازی اخیر خود توانسته بارسا را شکست دهد که آخرین آن هم پیروزی 2 بر یک آنها در نیوکمپ و در ماه نوامبر بود. آخرین تقابل این دو تیم در سوپرجام هم به فصل 18-2017 بر می‌گردد که مادریدی‌ها در دو بازی رفت و برگشت به برتری 5 بر یک رسیدند.
بارسا از لحاظ تعداد مصدومان هم قافیه را به حریفش باخته است. اریک گارسیا چند روز پیش به مدت 5 هفته خانه‌نشین شد تا در کنار سرخیو روبرتو و برایتویت بازی را از خانه تماشا کند. نام آنسو فاتی، آرائوخو و فرانکی دی‌یونگ در فهرست بازیکنان بارسا برای این بازی قرار گرفته اما بعید است در فهرست ابتدایی تیم ژاوی باشند. در طرف مقابل، نه تنها بازیکن شاخصی مصدوم نیست بلکه دنی کارواخال هم شرایط بازی کردن 
پیدا کرده است.

​​​​​​​اینتر - یووه، بازی‌ای به وسعت ایتالیا
همه‌مان می‌دانیم که دربی یا شهرآورد به بازی دو تیم مهم از یک شهر گفته می‌شود، اما گاهی اتفاق می‌افتد که اطلاق این عنوان به یک بازی به دلیل اهمیت بالای آن هم باشد. بازی اینتر و یووه آنقدر جذاب و حساس است که فوتبالی‌ها لقب « دربی ایتالیا » را به آن داده‌اند. حالا در شبی که چشم هواداران فوتبال به ال‌کلاسیکو دوخته شده،
 دربی ایتالیا امشب در ورزشگاه سن‌سیرو شهر میلان برگزار می‌شود.
امشب قهرمان فصل گذشته سری A و قهرمان فصل گذشته جام حذفی یا همان 
کوپا ایتالیا در حالی مقابل هم قرار می‌گیرند که رویارویی این دو تیم در سوپرجام ایتالیا برای دومین‌بار طی 17 سال گذشته است. اینتر برای دهمین‌بار پا به این مسابقه می‌گذارد. آخرین حضور آنها در این بازی به فصل رویایی 2011 بر می‌گردد که توانستند با ژوزه مورینیو سه گانه را کسب کنند. در 9 حضور قبلی آنها، نراتزوری در سال‌های 1989، 2005، 2006، 2008 و 2011 به قهرمانی رسیده است.
اینتر این روزها و با بازی‌هایی که انجام می‌دهد، هوادارانش را امیدوار کرده که برای دومین سال متوالی به اسکودتو برسند. شاگردان سیمونه اینزاگی هشت بازی قبلی خود را با پیروزی پشت سر گذاشته‌اند و با روحیه‌ای خوب به مصاف رقیب یا بهتر بگوییم دشمن دیرینه‌شان می‌روند. این تیم در خط دفاعی هم بسیاری خوب عمل کرده و در هفت بازی آخرش، توانسته در 6 بازی دروازه‌اش را بسته نگه دارد. از طرف دیگر، این تیم در 26 بازی قبلی‌اش در ورزشگاه خانگی هرگز طعم شکست را نچشیده است.
در طرف مقابل، یووه با مکس آلگری گرچه فصل را خوب شروع نکرد و نتیجه‌اش فاصله 11 امتیازی این تیم با اینتر صدرنشین است، اما طی دو ماه اخیر روند رو به رشدی داشته است. بیانکونری در 8 بازی قبلی‌اش در لیگ، 6 بازی را با پیروزی پشت سر گذاشته و آخرین شکست این تیم هم به ماه نوامبر بر می‌گردد. آن چیزی که این فصل یووه را اذیت کرده، آمار پایین گلزنی مهاجمانش است به طوری در بین 8 تیم بالای جدول سری A، کمترین گل زده را دارد.