بازی دو سر باخت!

بازی دو سر باخت!

حواشی حذف استقلال و پرسپولیس و بعد گل‌گهر از رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا ادامه دارد. از همان ابتدا مشخص بود این اتفاق، جنجال بزرگی راه می‌اندازد و مسؤولان فوتبال به جان هم می‌افتند. در حال حاضر مدیران استقلال و پرسپولیس، اعضای کمیته بدوی و همینطور استیناف مجوز حرفه‌ای را عامل حذف دو باشگاه از آسیا می‌دانند. 
دوشنبه شب گذشته درگیری لفظی شدیدی روی آنتن شبکه سه بین کاظم اولیایی عضو کمیته استنیاف و سیدمجید صدری سرپرست باشگاه پرسپولیس پیش‌ آمد. این درگیری لفظی تا بامداد سه‌شنبه ادامه داشت. صدری می‌گفت کمیته بدوی عامل حذف پرسپولیس بوده و تاکید داشت چرا مسؤولان این کمیته ابتدا به آنها اعلام کردند مجوز حضور در آسیا را گرفته‌اند؟ اولیایی هم گفت قصد نداشتند به کنفدراسیون دروغ بگویند. او همچنین توپ را به زمین شرکت آلمانی انداخت که کار بررسی وضعیت باشگاه‌ها را دارد. 
حالا اما روزنامه جام‌جم به اطلاعات تازه‌ای در این زمینه دست پیدا کرده که می‌تواند موضوع را بازتر کند. ماجرا از این قرار است که کمیته صدور مجوز حرفه‌ای به ادعای کاظم اولیایی در روز دهم آبان‌ماه 1400 در شبکه سه، مسؤول مستقیم تائید یا رد باشگاه‌ها برای حضور در لیگ قهرمانان است. اولیایی در مصاحبه‌ای که آن روز با برنامه سلام صبح بخیر شبکه سه داشت، گفت: «حتی حذف عربستانی‌ها از 
لیگ قهرمانان، کار صدور مجوز همان کشور بوده. بنابراین مسؤولیت تائید باشگاه‌ها با ماست نه کنفدراسیون فوتبال آسیا.» 
او البته در آن گفت‌و‌گو تاکید کرد شاید کنفدراسیون بعضی مدارک را راستی‌آزمایی کند. درباره استقلال، پرسپولیس و گل‌گهر چه اتفاقی رخ داد؟ یک منبع موثق خبری در سازمان لیگ فاش کرد علت حساسیت AFC و بررسی یکباره مدارک سه باشگاه ایرانی، اقدام عجیب کمیته صدور مجوز حرفه‌ای بود. بر این اساس، مسؤولان این کمیته ابتدا به کنفدراسیون اعلام کردند مدارک دو باشگاه مورد تائیدشان نیست. بعد از مدت کوتاهی اما نظر خود را برگردانده و به کنفدراسیون گفتند مدارک مورد تائید ماست و دو باشگاه می‌توانند مجوز حرفه‌ای بگیرند. AFC که از این موضوع تعجب کرده بود، با این ادله که «مگر می‌شود ایرادات فراوان در عرض چند روز حل شود» کار را به شرکت آلمانی سپرد تا آنها مدارک باشگاه‌های ایرانی را بررسی کنند. آن مقام آگاه در این باره می‌گوید: «بعضی دوستان دچار اشتباه محاسباتی شدند. آنها مطلع نبودند که اگر در فاصله کوتاهی رای خود را عوض کنند، کنفدراسیون حساس شده و کار راستی آزمایی مدارک را آغاز می‌ کند. اصل موضوع را به شما بگویم. می‌خواستند خودشان را قهرمان قصه کنند. ابتدا گفتند باشگاه‌ها تائید نشده‌اند. بعد خواستند با تائید باشگاه‌ها، قهرمان شوند و به همه بگویند ما باعث صدور مجوز بوده‌ایم. حتی یکی از مسؤولان بلندپایه فدراسیون به دوستان گفته بود سخت بگیرید، سخت بگیرید آخر سر که مجوز صادر شد، خودمان می‌دانیم چه حرف‌هایی بزنیم. همین اشتباه باعث شد تا کنفدراسیون که مشکلی با صدور مجوز نداشت به ناگهان مدارک را به صورت جزئی بررسی کند. وقتی هم مدارک را چک کردند متوجه نقص‌ها و کمبودها شدند. بعضی از صفحات به فارسی و به انگلیسی ترجمه نکرده بودند. قراردادها را هم به فارسی فرستادند. بعضی از آیتم‌ها را بی‌جواب گذاشتند. این بود که کنفدراسیون آنها را محروم کرد. اگر قهرمان بازی‌ها نبود محرومیتی هم در کار نبود.» 

​​​​​​​محرومیت در راه است!
خبر داغ‌تر این‌که محرومیت‌های تازه‌ در راه است. به احتمال فراوان تعدادی از اعضای کمیته بدوی و کمیته استیناف فدراسیون فوتبال از سوی کنفدراسیون محروم خواهند شد. چرا؟ چون AFC بعد از بررسی مدارک متوجه شد تائیدیه کمیته صدور مجوز برای حضور استقلال و پرسپولیس در آسیا، درست نبوده است. اقدامات صورت گرفته نه تنها باعث حذف سرخابی‌ها از آسیا شد بلکه محرومیت‌های دیگری را هم در پی خواهد داشت.