گوش شنوای وزیر برای موسیقی پاپ

گزارشی از دیدار خوانندگان و تهیه‌کنندگان موسیقی با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

گوش شنوای وزیر برای موسیقی پاپ

در سال‌های منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی، موسیقی سنتی رونق داشت؛ رونقی تعیین‌کننده و تاثیرگذار چنان که هنوز برخی قطعات تولید شده در آن دوره از بهترین‌ها و ماندگارترین‌های موسیقی سنتی ایران است.  بعد از آن چند سالی سرودهای ملی میهنی، بلندترین صداهای فضای موسیقی ایران را تشکیل می‌دادند که حالا به خاطره جمعی و نوستالژی این روزهای ما بدل شده‌‌اند اما بیشتر از یک دهه به طول انجامید تا موسیقی پاپ به بازار موسیقی ایران راه پیدا کند. موسیقی پاپ دیرهنگام اما به سرعت جایگاهش را به دست آورد و خیلی زود مهمترین مصرف موسیقایی جامعه شد. این بروز دیر هنگام، سایه نازکی از ابهام و تردید درباره موسیقی پاپ را پدید آورده در حالی که این گونه موسیقایی در سه دهه اخیر رشد قابل اعتنایی داشته و در بزنگاه‌های متعدد، قدرتش را به نمایش گذاشته است. حالا محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، میزبان خوانندگان و تهیه‌کنندگان موسیقی به ویژه پاپ شده و حرف‌ها و خواسته‌های آنها را شنیده و مصمم است فضا را برای هنرمندان این عرصه مهیا و مسیر فعالیت هنرمندان پاپ را هموار کند.    وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ظهر دوشنبه در سالن اجتماعات وزارت ارشاد میزبان خوانندگان و تهیه‌کنندگان موسیقی کشور بود و در فضایی صمیمی، پای صحبت این قشر از هنرمندان نشست تا اولین میزبانی یک وزیر از هنرمندان عرصه موسیقی رقم بخورد.

 یک مهمانی به‌خصوص
 دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با خوانندگان و تهیه‌کنندگان موسیقی برگزار شد تا این گروه از فعالان عرصه هنر، بی‌واسطه و مستقیم از مشکلات و دغدغه‌هایشان بگویند.
سالار عقیلی، محمد علیزاده، بابک جهانبخش، اشوان، محسن ابراهیم‌زاده، مهدی دارابی، رضا بهرام، علی رهبری، گرشا رضایی، مهدی احمدوند و هادی زینتی خوانندگان حاضر در این جلسه بودند و از صنف تهیه‌کنندگان محمد حسین توتونچیان، محمد حاتم‌پور، مهدی کرد، مجید عبدی، مجتبی امینی و حامد کولیوند حضور داشتند. همچنین آرین بهاری به عنوان تنظیم‌کننده نیز در این جلسه حضور داشت. مهمان‌ها با وزیر از دغدغه‌ها و مشکلاتشان صحبت کردند و مسائل و موانع را به سمع وزیر رساندند.
محمدمهدی اسماعیلی پس از شنیدن دغدغه‌ها و پیشنهادهای مطرح شده از سوی حاضران در این جلسه، برگزاری این نشست را مثبت ارزیابی کرد و گفت: مهمترین دستاورد این نشست شنیدن مسائل و مشکلات این قشر هنری بدون واسطه و به صورت مستقیم از زبان هنرمندان این بخش است. وزیر ارشاد  با اشاره به این‌که در سفرهای استانی برای شنیدن مسائل و دغدغه‌های هنرمندان به دورترین روستاهای کشور سفر می‌کند، افزود: من به واسطه مسؤولیتم باید گوش شنوای مشکلات و دغدغه‌های شما باشم و حرف‌های‌تان را راحت‌تر و بی‌واسطه بشنوم.
وی درپایان اظهار امیدواری کرد برگزاری این جلسات ادامه یابد.
 نماینده تمام هنرمندان بودیم
سالار عقیلی، دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را مثبت ارزیابی کرد و با اشاره به این‌که این اولین بار بود یک وزیر پای صحبت هنرمندان موسیقی پاپ می‌نشست، به خبرنگار جام‌جم گفت: ما جمع حاضر در این دیدار، نماینده خواننده‌‌ها و موزیسین‌های کشور بودیم و سعی همه ما بر این بود که به همکارانمان در عرضه موسیقی پاپ 
کمک شود. عقیلی تاکید کرد که این دیدار با هدف طرح مسائل همه گروه‌های فعال در عرضه موسیقی پاپ بوده و توضیح داد: تا حد زیادی توانستیم خواسته‌ها و مسائل هنرمندان مختلف عرصه موسیقی پاپ را مطرح کنیم و بسیار امیدواریم که وزیر به این مشکلات 
رسیدگی کنند. از نگاه سالار عقیلی این نشست فرصت مغتنمی بود تا دغدغه‌ها و مشکلات فعالان موسیقی پاپ از جمله ترانه‌سرایان، آهنگسازان، نوازندگان، تنظیم‌کنندگان و تهیه‌کنندگان به اطلاع وزیر ارشاد برسد.
او همچنین امیدوار است که این دیدار در نهایت برای تمام فعالان موسیقی پاپ کشور 
مفید باشد.
 این جلسات تداوم خواهد داشت
محمدحسین توتونچیان از تهیه‌کنندگان مطرح موسیقی، دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را دیداری بسیار دوستانه بر‌شمرد و توضیح داد: برخی خوانندگان و تهیه‌کنندگان در دیدار با وزیر حضور داشتند اما از دغدغه‌ها و مشکلات همه فعالان موسیقی پاپ کشور صحبت کردند. به همه حضار فرصت داده شد که صحبت کنند و آقای وزیر همه حرف‌ها را شنیدند، یادداشت برداشتند و قول رسیدگی به مشکلات را دادند.
توتونچیان اضافه کرد: قرار است این جلسات ادامه‌دار و دائمی باشد. آقای وزیر قول دادند در جلسات آتی ما را از روند رسیدگی به مشکلات آگاه کنند.
این تهیه‌کننده موسیقی همچنین تاکید دارد که هیچ کسی در این دیدار، درباره مسائل شخصی صحبت نکرد و همه حاضران درباره مشکلات موجود صحبت کردند، تقاضا و خواسته‌های اصناف مختلف موسیقی را شرح دادند و از همه موارد و موانعی که وزیر می‌توانست برای رفع آنها قدم بردارد، صحبت کردند تا این دیدار به نفع همه فعالان و اصناف مختلف موسیقی پاپ باشد.
برگزاری این نشست صمیمانه از نگاه توتونچیان نیز اتفاقی قابل اعتناست چرا که در حوزه‌های دیگر فرهنگ و هنر از جمله سینما نمونه چنین نشست‌هایی را شاهد بودیم اما در زمینه موسیقی پاپ این اولین دیدار بوده است که اولا با رویکرد به موسیقی و در درجه دوم با رویکرد به موسیقی پاپ برگزار شده است. به اعتقاد این تهیه‌کننده موسیقی، جلسه مثبت و قابل اعتماد بود. توتونچیان در این باره گفت: اگر آقای وزیر بنا بر حل مشکلات نداشتند، ضرورتی نمی‌دیدند ملاقات حضوری برگزار شود.  توتونچیان با اشاره به این‌که در دیدار با وزیر نکات زیادی مطرح شد که شرح آنها در یک گفت‌وگوی کوتاه نمی‌گنجد، تشریح کرد: همه مهمانان در این دیدار صحبت کردند، همه آنها از مشکلات و دغدغه‌های صنفی گفتند و همه آنها موضوعات مهمی را مطرح کردند که نمی‌توان فقط به چند مورد از آنها اشاره کرد. فقط می‌توانم بگویم هر آنچه در این دیدار مطرح شد، دغدغه‌های صنفی اهالی موسیقی بود و همه در جهت بهبود صنعت موسیقی و رشد و ارتقای کیفی و بهره‌وری آن.
 دیدار با وزیر فرصتی ارزشمند بود
در دیدار وزیر با اهالی موسیقی پاپ محمد حاتم‌پور، تهیه‌کننده موسیقی نیز حضور داشت. او در گفت‌وگو با مهر ضمن تشریح برخی نکات مطرح شده در نشست با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: به همت مجتبی امینی از تهیه‌کنندگان حوزه سینما و تلویزیون که مدتی است در حوزه موسیقی نیز به فعالیت مشغول است، جلسه‌ای با حضور اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و برخی از تهیه‌کنندگان و خوانندگان موسیقی پاپ برگزار شد.
 این تهیه‌کننده موسیقی هم به اولین دیدار یک وزیر طی 4دهه گذشته با هنرمندان موسیقی پاپ اشاره و تشریح کرد: آقای وزیر تلاش کرد گوش شنوایی برای اهالی موسیقی باشد و  دیدگاه‌ها و دغدغه‌هایشان را بشنود تا در استمرار چنین برنامه‌هایی، مسائل و مشکلات پیش روی این حوزه از موسیقی مرتفع شود.
 حاتم‌پور ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این نشست، توضیح داد: این برای ما بسیار ارزشمند بود که در جلسه یاد شده تهیه‌کنندگان و اهالی موسیقی می‌توانستند به صورت مستقیم مباحث و مشکلاتی را که با آن دست و پنجه نرم می‌کنند را با یک مقام عالی در میان بگذارند. چرا که در سال‌های پیش فقط تعداد محدودی از تهیه‌کنندگان و دست‌اندرکاران موسیقی چنین امکانی را داشتند که بتوانند با وزیر دیدار داشته باشند. دیداری که آن هم برای بیان مسائل شخصی بود و عموما هم جنبه صنفی نداشت. خوشبختانه این فرصت خوبی بود که ما بتوانیم بسیاری از مشکلات و مسائل موسیقی پاپ را با آقای وزیر در میان بگذاریم. البته این را هم بگویم جناب اسماعیلی در این جلسه تلاش کرد تا گوش شنوای این جمع باشد تا در جلسات آینده فضای دقیق‌تری برای حل مشکلات به وجود آید.
حاتم‌پور ضمن تصدیق این نکته که قرار است این گونه نشست‌ها تداوم داشته باشد، توضیح داد: در این جلسه نماینده‌ای از سوی وزیر ارشاد معرفی و مقرر شد این نماینده مسائل مطرح شده را پیگیری کند.