سومین روز  اکران‌های جشنواره دوازدهم عمار

سومین روز اکران‌های جشنواره دوازدهم عمار

 روز گذشته در سومین روز از اکران‌های دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار، بیش از ۳۰ اثر در قالب‌های مستند، داستانی و نماآهنگی در سینما فلسطین به نمایش درآمدند.
در سالن یک این سینما، مستند‌های «نائب الامام؛ اسطوره‌ای‌ از یادرفته» اثر محمدعلی یزدانی با موضوعات حافظه ملی و تاریخ سیاسی روایتگر زندگی سراسر مبارزه‌ آخرین اسطوره‌ مشروطه‌‌مشروعه، آیت‌ا... سیدنورالدین حسینی‌الهاشمی شیرازی به نمایش درآمد. شکل‌دهی بزرگ‌ترین حزب سیاسی ـ دینی در دوران پهلوی، تقابل با برنامه‌های استبدادی و استعماری دوران پهلوی و حضور فعال در میادین سیاسی، اجتماعی و دینی، از او چهره‌ای متمایز ساخت. همچنین از دیگر مستندهای اکران شده در این سالن «سلبریتیسم؛ باشگاه شهرت» بود. این فیلم مستند بلند به‌کارگردانی سیدمهدی خیام‌الحسینی در بخش جنگ نرم است و در معرفی آن آمده‌است: علاقه به شهرت و سلبریتی‌شدن به‌سرعت در جوامع مختلف در حال رشد است و به یک ارزش تبدیل شده‌است. آنها امروزه با غرق شدن در شهرت، نقشی‌ به‌سزا در الگوگیری به‌ویژه برای قشر نوجوان و جوان ایفا می‌کنند. این شهرت توسط سرمایه‌داری ساخته می‌شود، سازماندهی شده و در جهت اهداف این نظام سلطه استفاده می‌شوند.
در سالن دیگر سینما فلسطین نیز «پسرطلایی؛ پرشی طلایی» اثر عباس وهاج به نمایش درآمد. موضوع این مستند تاریخ سیاسی، روایت زندگی، تحول تا شهادت سیمین‌پور (علی اکبر وهاج) شهید انقلاب اسلامی است.
داستان مستند درباره سیمین‌پور (به معنی پسر نقره‌ای) پسر خوشتیپ و خوشگذران و بسیار بااستعداد در رشته‌های متعدد ورزشی و هنری است که به شدت علاقه‌مند شاه و به‌دور از فعالیت‌های مبارزاتی بوده که با اتفاقی ناگهانی به مسیر امام‌خمینی (ره) روی آورده‌است و رهبری چند گروه مبارزاتی را به دست می‌گیرد.
فیلم دیگر اکران شده در سالن دوم سینما فلسطین فیلم سینمایی «پسرم رسول» بود. این فیلم آخرین ساخته‌ نبی قلی‌زاده با موضوع ملت قهرمان ایران ‌است. در معرفی این مستند آمده‌است: حال پدر نامساعد است. رسول می‌داند عمر پدر به این دنیا نیست. او هر طور شده باید برای امری مهم خود را به حاج قاسم برساند اما در میانه‌ راه رازی بزرگ برای او برملا می‌شود.
«کوچه‌های خراسان» نیز یکی دیگر از مستندهای اکران شده در سالن دوم سینما فلسطین بود. کوچه‌های خراسان نام فیلم نیمه‌بلند داستانی سجاد انتظاری با موضوع تاریخ فرهنگی، اجتماعی است. در معرفی این فیلم آمده‌است: قیصر امین‌پور مجموعه شعری آماده چاپ دارد و مدتی است حال روحی مناسبی ندارد و احساس می‌کند مجموعه شعر جدیدش یک شعر کم دارد برای همین اجازه‌ چاپ آن را نداده‌است.تا این‌که او راهی مشهد می‌شود…
«پروژه a.r.r؛ یک رؤیای حقیقی» نیز در سالن دوم سینما فلسطین به نمایش درآمد. این مستند نیمه‌بلند را محمد محمدزاده ساخته‌است. موضوع این مستند درباره دو دوست قدیمی به نام محمدرضا هاتف و رضا جهانی است که از دوران نوجوانی به کامپیوتر و الکترونیک علاقه‌مند می‌شوند وسایل الکتریکی را تعمیر یا راه‌اندازی می‌کنند. با قبولی در دانشگاه پروژه‌های مشترکی با نیروگاه مشهد پیدا می‌کنند و پس از مدتی شرکت آهار را به ثبت می‌رسانند.
معرفی نامزدهای 2 بخش
دبیرخانه دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار نیز نامزدهای بخش‌های مستند و داستانی را اعلام کرد. برگزیدگان این بخش‌ها در اختتامیه این جشنواره، معرفی و تقدیر می‌شوند.
نامزدهای هر بخش به ترتیب زیر هستند:
مستند - «تاریخ فرهنگی، اجتماعی و دفاع مقدس»: کد۰۲۴ (عبدالرضا رحمانی‌نسب)، زنان جبهه‌شمالی(محمد مجیدپور)، آورتین(حسن وزیرزاده)، شهرک دارخوین (سیدمجتبی خیام الحسینی)، وتن(مصطفی امامی) و بر فراز چارزبر(سمیه ذاکری خطیر)
مستند - «جنگ اقتصادی» و «رویای ایرانی»: اکس نیهیل، یک تراژدی اقتصادی(محمدرضا نیرومند)، یکی از ما (بی بی)- (امیراطهر سهیلی)، گنج پنهان(مظفر حسینخانی هزاوه)، طلای بیابان-ثریا(سعید فروزانمهر) و رقابت هایتک(هاشم مسعودی و محمدصادق رمضانی مقدم)
مستند- «جنگ نرم و جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی»:  روزگار گل آقایی(محمدحسن یادگاری)، عملیات المپیک(حسین الهام)، سلبریتیسم (سیدمهدی خیام الحسینی)، کودتای لیتیومی (سجاد رضا زاده)، قیچی تیز(علیرضا باغشنی) و آقامرتضی(سید محمد محمدی سرشت)
مستند- «حافظه ملی تاریخ سیاسی»: جست‌وجوگر(محمدمهدی ابراهیمی‌نصر)، نائب‌الامام(محمدعلی یزدانی)، به‌نام‌خلق‌کرد(مهرداد یوسفی)، از ایفل تا آزادی (محمدمهدی کتراچی)، آن زمستان(احمدشریف زاده)، عقلا(سیدمحمدمهدی دزفولی) و پسر طلایی(عباس وهاج)
مستند- «ملت قهرمان»: عبدا...(مصطفی دالایی)، اباشه(میثم جهان‌بین)، به رنگ مریم(عبدالحمید اکبرپور)، قصه این است(عبدالعلی دهقانی)، اوس اکبر(روح‌ا... توکلی) و گم‌شاد(اعظم رمضان‌پور)
مستند- «نقد درون گفتمانی»: نان گزیده‌ها ۲(محمدرضا حاج محمدحسینی)، غرب دور شرق نزدیک(عبدالرضا هادی‌زاده نایینی)، آدرس غلط- ثریا(محمد هادی اینالو) و بلوار اتحاد(صادق زارع)
مستند- «نهضت‌جهانی مستضعفین و مدافعان حرم»: داستان‌های فوتبال: رقصنده با گرگ‌ها(مهدی افضل‌زاده)، محاصره ۳۶۰ درجه(حامد هادیان)، ژنرال(مهرداد یوسفی)، آقای اصغر اکبر من(احمد عبدالرحیمی)، سلام مهربون(فرشاد یحیایی)، چند قدم آن طرف‌تر(محمدفرج صالحی)، باغ خاطرات تلخ(مهدی نقویان)، تولدت مبارک بامیلا(محمدفرج صالحی) و در نگاه او(فرزاد حقوقی)
بخش «داستانی» - تیزر فرهنگی: سرباز(محمد پایدار)، صاحب‌خانه‌خوب(محمدحسین امانی)، عملیات محله(سیدمهدی حسینی)، روضه خانگی (سیدمجتبی طباطبایی) ، تقاطع(احمد حیدریان)، کلاس آنلاین(محمدحسین امانی)، مجموعه‌ای برای ایران(سیدمحمدصالح مسلمی عقیلی) و هم دم(علی طادی-مهدی فکریان)
داستانی کوتاه: اتاق عقد(حسن حبیب‌زاده)، مرزهای عاشقی- هم‌قسم(حمید بیات)، نگین سلیمان(محمدامین امامی)، شهیدانه زیستن(امیرحسین نوروزی)، کوچه‌های خراسان(سجاد انتظاری و امیر شبیری) و بابا(سجاد معارفی)
داستانی بلند: دختر ایران(سیدجلال اشکذری)، تروا (محمد علیزاده‌فرد)، سویپر(امین شجاعی) و چندقطره آبان(محمد اسماعیلی و جواد اسماعیلی)
مراسم اختتامیه این دوره از جشنواره مردمی عمار فردا برگزار می‌شود و برگزیدگان از بین نامزدهای بخش‌های مختلف معرفی 
خواهندشد.