جولان فرشته مرگ بر فراز جاده‌ها

‌گزارش «جام‌جم» از تصادفات مرگبار نوروز 1403

جولان فرشته مرگ بر فراز جاده‌ها

آماده‌باش 80هزار نفر در طرح نوروزی، برخورد با تخلفات حادثه‌ساز و خبر افزایش جریمه‌های رانندگی هم نتوانست مانع جولان فرشته مرگ در جاده‌های کشور شود و براساس اعلام پلیس راهور،از24اسفند تا بامداد13 فروردین بیش از 740 نفر در تصادفات رانندگی نوروزی جان خود را از دست دادند.

به گفته سردار تیمور حسینی، رئیس راهور فراجا در این مدت، حدود ۱۹هزار و ۳۲۵ نفر نیز مصدوم شده‌اند. این درحالی‌است که آمار اعلامی پلیس براساس فوتی‌های صحنه تصادف است و فوت 43درصد قربانیان تصادفات در بیمارستان را باید به این آمار اضافه کرد. سردار حسن مومنی، رئیس پلیس‌راه کشور با بیان این‌که گاهی مردم به هشدارهای پلیس دقت نکرده و با سرعت غیرمجاز رانندگی می‌کنند، گفت: یکی از حوادث تلخ امسال در استان فارس رخ داد؛ خودروی راننده‌ای که با سرعت ۱۷۰ کیلومتر در ساعت حرکت می‌کرد توسط همکارانم توقیف شد. راننده خودروی توقیفی ساعتی بعد از فردی خودروی دیگری را گرفت و به دل جاده زد اما همراه چهار نفر از اعضای خانواده‌اش در تصادف کشته شد.
مرگبارترین تصادف نوروز، صبح روز نهم فروردین در جاده جندق استان سمنان رخ داد. این حادثه به علت انحراف به چپ خودروی هیوندای سونوتا رخ داد و با خودروی پژو ۴۰۵ برخورد کرد و بلافاصله دو خودرو دچار آتش‌سوزی شدند. با حضور نیروهای امدادی و پلیس مشخص شد در این تصادف چهار سرنشین پژو و پنج سرنشین سوناتا زنده در آتش سوخته و فقط پسربچه پنج‌ساله سرنشین سوناتا زنده مانده و از چند ناحیه دچار شکستگی شده است که به بیمارستان منتقل شد. رئیس پلیس‌راه سمنان علت این حادثه را خواب‌آلودگی راننده سوناتا اعلام کرد. 
مرگبارترین تصادف ناوگان حمل‌ونقل عمومی صبح روز چهارم فروردین در جاده مرودشت به سعادت‌شهر رخ‌داد. اتوبوس حامل گردشگران تهرانی که از بوشهر به سمت تهران در حرکت بود در حوالی قوام‌آباد واژگون شد. براثر این حادثه که به علت خواب‌آلودگی راننده رخ‌داد، قبل از رسیدن نیروهای امدادی پنج نفر کشته و ۲۴ نفر مجروح شدند. 
سوخت‌برهای قاچاق که به بمب‌های متحرک جاده‌های سیستان‌وبلوچستان معروف هستند، درنوروز هم تصادفات مرگباری رادر جاده‌های این استان رقم‌زدند. روز۱۱فروردین‌ماه دو خودروی سوخت‌بردرجاده بمپور به ایرانشهر با دو خودروی پژو برخورد کردند که در جریان این تصادف یک کودک کشته وپنج نفر مجروح شدند.روز۱۲فروردین هم دو خودروی سوخت‌بر درجاده دشتیاری به چابهار با یکدیگر برخورد کردند ودچار آتش‌سوزی شدند. دراین حادثه سه سوخت‌بر کشته و یک نفر دیگر مجروح شد.
بامداد روز دوم فروردین تصادف مرگباری جان اعضای یک خانواده را در جاده نیشابور به مشهد گرفت. در این تصادف خودروی پژو به علت خستگی و خواب‌آلودگی راننده مقابل پلیس‌راه نیشابور با پشت یک تریلی که در محل امن پارک کرده بود برخورد کرد. شدت حادثه به حدی بود که پنج سرنشین پژو داخل خودرو گرفتار شدند. بعد از خارج کردن یک مرد و چهار زن از داخل خودرو مشخص شد همه آنها جان خود را از دست داده‌اند. 
در دومین روز نوروز جاده‌های استان فارس هم شاهد تصادفات شدید و مرگبار بود. در جاده ایزدخواست به شیراز دو خودروی پژو پارس و پژو ۴۰۵ با یکدیگر برخورد کردند. با حضور پلیس مشخص شد از ۱۰سرنشین دو خودرو چهار نفر در دم جان‌باخته و شش نفر به‌شدت مجروح و به بیمارستان منتقل شدند. 
تصادف زنجیره‌ای مرگبار سال جدید هم روز دوازدهم فروردین در جاده جیرفت به سربیژن در استان کرمان رخ‌داد. در این حادثه چهار خودرو  با یکدیگر برخورد کردند که سه نفر در صحنه تصادف کشته و ۱۵ نفر به‌شدت مجروح شدند.

​​​​​​​مجید غمخوار - گروه حوادث