مرگ دلخراش یاسین کوچولو

سه کودک در سه روز گذشته قربانی سگ‌های ولگرد شدند

مرگ دلخراش یاسین کوچولو

حمله سگ‌های ولگرد به کودکان این روزها به خطری جدی در شهر و روستاها تبدیل شده است. مرگ پسربچه 5/4 ساله در بیرجند، زخمی شدن دختربچه‌ای در بهشهر و جراحت پسربچه‌ای دیگر در هندیجان بر اثر حمله سگ، به نگرانی جدی این روزهای خانواده‌ها تبدیل شده است. سگ‌های بی‌صاحب یا همان ولگرد، این روزها حتی در محلات پایتخت هم جولان می‌دهند و به نظر می‌رسد عزم جدی برای زنده‌گیری‌شان از سوی دستگاه‌های مسؤول به‌خصوص شهرداری‌ها وجود ندارد.

دو روزی است همه در روستای امیرآباد بیرجند از ماجرای تلخی می‌گویند که جان یاسین 5/4 ساله را گرفت. اهالی برای تسلیت و دلداری در خانه آنها جمع شده‌اند. عکس یاسین در حالی که روبان مشکی در گوشه آن چسبیده، در آغوش مادر است. او با این‌که شاهد مرگ تلخ پسربچه‌اش بود، هنوز مرگ او را باور نکرده و بی‌تابش است.
ساعت 11 صبح سه‌شنبه بود که مادر با نگاهش او را تا مقابل در همراهی کرد. فکرش را نمی‌کرد این آخرین بار است که صورت پسرش را خندان می‌بیند. یاسین با بچه‌های محل مشغول بازی شدند و صدای قهقهه‌شان محله را پر کرده بود. اما ناگهان ترس و اضطراب در چهره‌شان نشست. سگی وارد کوچه شد و به سمت آنها حمله کرد. هرکدام از بچه‌ها به سمتی دویدند اما یاسین نتوانست خود را از حمله مرگبار سگ نجات دهد و زیر دست و پای او گرفتار شد. تقلاهایش بی‌فایده بود و دندان‌های تیز سگ در گلویش فرورفت. سگ قصد جانش را کرده بود و با آن حال، پیکر پسربچه را چند متری روی زمین کشاند.
یکی از سربازان پاسگاه امیرآباد بیرجند که شاهد این صحنه بود، به کمک پسربچه رفت و با فراری دادن سگ، گلوی یاسین را از دهان او بیرون کشید.
پدر یاسین درباره حادثه می‌گوید: «پسرم مقابل خانه‌مان در حال بازی بود که سگ‌های وحشی به او حمله کردند. شاهدان خیلی زود خودشان را به یاسین رساندند اما به دلیل این‌که سگ گلویش را گاز گرفته بود پس از انتقال او به بیمارستان، پزشکان نتوانستند پسرم را نجات دهند».
یکی از اهالی روستا به جام‌جم می‌گوید: «ماجرای حمله سگ به یاسین، خیلی زود در روستا پیچید و همه خود را به آنجا رساندند. مادر یاسین بی‌تابی می‌کرد و پسربچه وضعیت وخیمی داشت. سگ گلوی او را گاز گرفته بود و توان حرف زدن هم نداشت. سریع او را به بیمارستان امام رضا(ع) رساندیم اما گفتند پسربچه جانش را از دست داده است.»
او از بی‌توجهی مسؤولان به حضور سگ‌های ولگرد در این روستا گلایه دارد و ادامه می‌دهد: «نمی‌توانیم بچه‌های‌مان را در خانه زندانی کنیم. آنها برای بازی بیرون می‌آیند. مادر یاسین همیشه مراقب بازی فرزندش در کوچه بود اما حمله سگ در عرض چند ثانیه رخ داد و او نتوانست برای نجات جان فرزندش کاری کند. هنگام حمله سگ، بچه‌ها که حدود چهار پنج نفر بودند، به سمت خانه‌های‌شان می‌دوند اما سگ خود را به یاسین رسانده و او را می‌گیرد. بارها هشدار داده بودیم باید فکری به حال سگ‌های ولگرد کرد اما انگار هیچ اراده‌ای برای این موضوع نیست. اگر ما به سگ‌ها تیراندازی کنیم، مدعیان حقوق حیوانات جنجال به‌پا می‌کنند اما حالا که بچه‌ای قربانی شده، سکوت کرده‌اند.»



حمله سگ به 2 کودک در شمال و جنوب
در حالی که یاسین در این حادثه تلخ جانش را از دست داد اما بخت با دختربچه اهل بهشهر و پسربچه هندیجانی یار بود که در حمله سگ‌های ولگرد زنده ماندند. دختر شش‌ساله اهل روستای یکه‌توت در بخش مرکزی شهرستان بهشهر، ظهر روز شنبه در حال برگشت از پیش‌دبستانی به خانه بود که با شنیدن صدای دو سگ ولگرد در پشت‌سرش، دچار وحشت شد و فرار کرد. سگ‌ها به او حمله کرده و با پنجه به صورت دختربچه ضربه زدند. یکی از اهالی با شنیدن صدای کمک‌خواهی دختربچه به کمکش رفت و او را نجات داد. دختربچه را ابتدا به خانه بهداشت روستا بردند اما به دلیل شدت جراحات بالا مجبور شدند او را به بیمارستان ببرند که پس از پانسمان صورتش، مرخص شد. ساعتی بعد از ترخیص دختربچه، کودک دیگری این بار در هندیجان خوزستان، قربانی حمله سگ‌های ولگرد شد. پدر این پسربچه هشت‌ساله درباره حادثه می‌گوید: «شب پسرم بیرون از منزل در حال بازی بود که ناگهان صدا جیغ و فریاد وی به دلیل حمله سگ‌های ولگرد در خیابان پیچید. حمله سگ‌ها باعث زخمی شدن پیشانی پسرم شد و در حالی که چهره‌اش خون‌آلود بود، به‌سرعت وی را به بیمارستان رساندیم.» شکاری افزود: «به دلیل این اتفاق پیشانی پسرم چندین بخیه خورده است و وحشت حاصل از این حادثه، وی را آزار می‌دهد.»
 دومین حادثه در روستا
رحیمی، سرپرست اورژانس بیمارستان امام رضا(ع) بیرجند نیز درباره شرایط پسربچه پس از انتقال به بیمارستان گفت: «روز سه‌شنبه این کودک از طریق پاسگاه امیرآباد تحویل عوامل اورژانس شد و سپس به بیمارستان انتقال داده شد اما هیچ‌گونه علائم حیاتی‌ نداشت و تلاش ۴۵ دقیقه‌ای عوامل اورژانس برای احیای او
بی‌نتیجه ماند.»
سرپرست اورژانس بیمارستان امام رضا(ع) بیرجند بیان کرد: «در سه ماه گذشته، این دومین حادثه حمله سگ‌های ولگرد به کودکان در منطقه امیرآباد بیرجند است. در مهرماه سگ‌های ولگرد به دختربچه شش ساله‌ای حمله کردند که با اقدام به‌موقع، این کودک زنده ماند.»