روایت یک آیت‌ا...

روایت یک آیت‌ا...

«آن زمستان» مستند پرتره‌ای از مرحوم آیت‌ا... محمدتقی مصباح‌یزدی(ره) است که تولید آن توسط سازمان هنری - رسانه‌ای اوج بوده و احمد شریف‌زاده کارگردانی و تهیه‌کنندگی این مستند را به عهده داشته است. در آستانه سالگرد این عالم وارسته اکران‌های عمومی ‌‌این مستند در سایتammaryar.ir   آغاز شده و مجموعه‌های مختلف می‌‌توانند با رجوع به این سایت درخواست اکران نمایند. سوژه این مستند پرتره، عالمی ‌‌است که در یازدهم بهمن‌ماه 1313 در خانواده‌ای مذهبی در یزد دیده به جهان گشود و پس از عمری مجاهدت علمی ‌‌و مبارزاتی علیه رژیم پهلوی و تربیت شاگردانی بسیار دوازدهم دی ۱۳۹۹ در ۸۵سالگی دیده از جهان فروبست. این مستند فصلی از زندگی مرحوم آیت‌ا... محمدتقی مصباح‌یزدی در زمستان سال ۱۳۹۴ تا بهار 1395 را روایت می‌‌کند که ایام انتخابات مجلس دهم و خبرگان پنجم است و در آن مقاطعی از کنشگری سیاسی این عضو جامعه مدرسین و رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام‌خمینی(ره) در آن تاریخ را در کنار زندگی شخصی‌اش به تصویر می‌‌کشد. فردی که به‌طور قطع یکی از افراد شاخص در طول تاریخ انقلاب اسلامی‌‌ است. در یکی از اکران‌های مردمی،‌‌ این مستند را دیدم و یاد چهارشنبه‌شب‌هایی افتادم که در شهر قم به دفتر رهبر معظم انقلاب می‌‌رفتیم و پای جلسه درس اخلاق مرحوم آیت‌ا... مصباح می‌نشستیم. آیت‌اللهی که دوستان و دشمنان در جفای به شخصیت او همدست بودند. آن چیزی که در مستند پرتره آن زمستان روایت شده است، روایتی بی‌واسطه و بدون موضعگیری از مردی است که تلاش‌های علمی، فعالیت‌های اجتماعی و از همه مهم‌تر وجوه عرفانی و اخلاقی شخصیت او پشت چهره‌ای که رسانه‌های موافق و مخالف در مسائل سیاسی از او ساختند، پنهان ماند. شخصیتی که گاه اندیشمندان و چهره‌های مذهبی غیرایرانی بهتر از ما پی به ارزش وجودی آنها می‌‌برند.
 لبخند در عین استقامت
در این مستند لحظات زندگی مردی مشاهده می‌‌شود که در عین آن‌که بر اعتقادات دینی و دیدگاه‌های سیاسی خود مستحکم ایستاده است اما در صحبت‌هایش ترشرویی نمی‌‌کند و در برخود با دیگران، خانواده و شاگردان خنده بر لبش جاری است و درنهایت در زاویه دید این فیلسوف و مفسر قرآن‌کریم نمایان می‌‌شود که همه امور را به خداوند تفویض کرده و بر بندگی آن حقیقت بی‌انتها تاکید دارد.
گمانم بر این است که این مستند را حتی اگر مخالفان سیاسی آیت‌ا... مصباح‌یزدی نیز ببینند، منش اخلاقی ایشان را تصدیق می‌‌کنند و این‌که ایشان نیز مانند خیلی از علمای شیعه وجوه ناشناخته‌ای داشت که با خود به عالم باقی برد. باید خدا قوت گفت به احمد شریف‌زاده، کارگردان این مستند که همت می‌‌کند خاطرات ما از علمای مهذب شیعه صاف و صیقل بدون روتوش رسانه‌ها که افکار عمومی ‌‌را به سمتی که خودشان می‌‌خواهند اقناع کنند، بماند. از مبارزات شیخ عیسی قاسم برای ما می‌‌گوید، صفا و صمیمیت آیت‌ا... حائری را به ما نشان می‌‌دهد و بندگی و اخلاق مهذبانه آیت‌ا... بهجت و شاگردش آیت‌ا... مصباح‌یزدی را نمایان می‌‌سازد.