۲۴ جرم گزارش شده از ایران در مرحله مشروط

رشد 6 برابری اجرام ثبت شده در مرحله مشروط پویش جست‌وجوی سیارک ایران

۲۴ جرم گزارش شده از ایران در مرحله مشروط



با اعلام «موسسه همکاری جست‌وجوی بین‌المللی نجوم» (IASC) فهرست تیم‌های ایرانی که سیارک‌های گزارش شده از سوی آنها در مرحله مشروط (Provisional) با موفقیت  ثبت شده است اعلام شد.به گزارش جام‌جم، در مجموع از بین ۸۲ تیم ایرانی شرکت‌کننده در پویش‌های دوازدهم و سیزدهم جست‌وجوی سیارک ایران که در تابستان ۱۴۰۰ برگزار شد، ۲۴ تیم موفق شده‌اند وارد این مرحله شوند. هرکدام از این تیم‌ها فقط موفق به ثبت یک سیارک شده‌اند. به گفته مسؤول برگزاری این پویش در ایران این آمار رشد قابل توجهی نسبت به سال‌های پیش داشته است. در سال ۱۳۹۸ تعداد تیم‌های ایرانی حاضر در این مرحله سه تیم و در سال ۱۳۹۹ چهار تیم بوده‌ است. در تمام طول فعالیت این پویش در ایران و با احتساب پویش‌های سال ۱۴۰۰، تیم‌های ایرانی در مجموع موفق شده‌اند ۱۱۲ سیارک احتمالی را در مرحله مشروط ثبت کنند. هرچند هنوز هیچ‌کدام از این سیارک‌ها به‌صورت نهایی تایید و نام‌گذاری نشده‌اند.پویش جست‌وجوی سیارک برنامه‌ای بر پایه علوم شهروندی است که در آن علاقه‌مندان از سراسر جهان، بدون در نظر گرفتن تحصیلات و حرفه می‌توانند در آن مشارکت کنند و با تحلیل داده‌های علمی به دنبال سیارک‌های جدید منظومه‌شمسی بگردند. نزدیک به یک دهه است این پویش به‌طور سالانه در ایران نیز برگزار می‌شود و تیم‌های ایرانی همواره حضور پر رنگی در این فعالیت علمی داشته‌اند.وقتی سیارک گزارش شده وارد مرحله مشروط می‌شود، به مدت شش تا ده سال رصد می‌شود و مورد بررسی قرار می‌گیرد. در صورت تایید نهایی کشف سیارک، تیم کاشف می‌تواند نام دلخواهی را برای آن انتخاب کند. کشف سیارک‌های منظومه شمسی کمک شایانی به ایجاد نقشه‌ای دقیق از آنها و بررسی احتمال برخوردشان به سیاره زمین می‌کند. برخورد‌هایی که گاهی ممکن است حیات زمین را تهدید کنند.
پویش جست‌وجوی سیارک در ایران هرسال به‌صورت دو برنامه متوالی برگزار می‌شود. پویش بین‌المللی این برنامه علوم شهروندی نیز ماهیانه برگزار می‌شود که در جریان آن تیم‌های دانش‌آموزی یا دانشجویی علاقه‌مند به جست‌وجو و کشف سیارک‌ها با استفاده از تصاویر تلسکوپ‌های بزرگ جهان، صرف نظر از ملیت‌شان می‌توانند در آن شرکت کنند.
کیوان سلیمانی‌فر، مسؤول برگزاری این پویش در ایران، درباره نحوه شرکت علاقه‌مندان در این پویش‌ به جام‌جم گفت: «پویش‌های بعدی ایران قطعا در نیم‌سال اول سال آینده برگزار خواهند شد. علاقه‌مندان برای نام‌نویسی و دریافت آموزش‌های مورد نیاز برای کار کردن با نرم افزار این پویش می‌توانند به نشانی All.Iran.Asc@gmail.com ایمیل ارسال کنند.» سلیمانی‌فر همچنین در رابطه با علاقه‌مندان به شرکت در پویش بین‌المللی جست‌وجوی سیارک می‌افزاید: «در قسمت پویش‌های بین‌المللی نیز اگر تیم‌ها نیاز به کمک داشتند می‌توانند از طریق ایمیل با ما در ارتباط باشند».او همچنین تاکید می‌کند تمام فرآیند‌های شرکت در این پویش اعم از ثبت‌نام، آموزش و کمک در رفع اشکالات نرم‌افزار کاملا رایگان است. شرکت در چنین پویش‌های مردمی کمک فراوانی به تسریع روند فعالیت‌های علمی می‌کند و شور و شوق مشارکت در یک فعالیت مهم علمی را در شرکت کنندگان بوجود می‌آورد؛ شرکت‌کنندگانی که عمدتا دانش‌آموز یا دانشجو از رشته‌های مختلف هستند و وجه مشترک آنها علاقه‌مندی به مشارکت در یک پروژه جهانی فعال در حوزه علوم شهروندی است.