شمارش معکوس تا حذف سرخابی‌ها

شمارش معکوس تا حذف سرخابی‌ها

 روز پنجشنبه شانزدهم دی سال 1400، صدها کیلومتر دورتر از ایران، جلسه مهمی در مقر کنفدراسیون فوتبال آسیا برگزار خواهد شد. خروجی این جلسه به احتمال فراوان حذف دو باشگاه مطرح و نامی آسیا از رقابت‌های لیگ قهرمانان خواهد بود؛ یعنی استقلال و پرسپولیس. در جلسه آن روز، فوتبال ایران هیچ نماینده‌ای نخواهد داشت. مسؤولان کمیته حرفه‌ای‌سازی هم نا‌امیدانه از روز شانزدهم دی ماه صحبت می‌کنند و مدام می‌گویند «خدا کند اتفاقی بیفتد که دو باشگاه حذف نشوند.» گویی آنها درباره یک معجزه حرف می‌زنند، معجزه‌ای که هرگز رخ نخواهد داد.
 کار، کار آلمان‌هاست
حدود 10 روز قبل کنفدراسیون فوتبال آسیا در نامه‌ای که بیش از 470 صفحه داشت، از این نوشتند که باشگاه پرسپولیس و بعضی دیگر از باشگاه‌های ایران شرایط احراز مجوز حرفه‌ای را ندارند. در این نامه به مشکلات ساختاری باشگاه‌های ایرانی اشاره و در ادامه روی مدیریت مشترک استقلال و پرسپولیس تاکید شده بود که این یکی از تخلفات بارز و آشکار در فوتبال حرفه‌ای دنیاست. در این نامه به تمام کمی و کاستی‌ها اشاره شده بود، چه وزیر ورزش هم گفت حتی به تیرهای دروازه هم ایراد گرفته‌اند. روال قانونی این بود که دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در مقابل دفاعیه خود را انجام دهند. هر کدام در 500 صفحه توضیحات‌شان را ارائه و از طریق کمیته حرفه‌ای‌سازی به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارسال کردند. در واقع روز 16 دی ماه این دفاعیات در جلسه مورد بررسی قرار می‌گیرد. غلامرضا بهروان عضو کمیته حرفه‌ای‌سازی در این باره می‌گوید: «شرکتی که کار ممیزی‌ها را دارد آلمانی است و خیلی دقیق کار می‌کند. واقعیت این است ما تا نهم شهریور امسال وقت داشتیم مشکلات را رفع کنیم چون سال گذشته وقتی مجوز گرفتیم قول دادیم برای امسال مشکلی نخواهیم داشت. مهلت تمام شده و ما فقط از طریق استیناف زمان گرفتیم که این هم قانونی است. باید منتظر باشیم.»
 خبر بد
بدی ماجرا اینجاست که اگر استقلال و پرسپولیس حذف شوند، فولاد و سپاهان تنها نمایندگان ایران در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا خواهند بود. یعنی هیچ باشگاهی نمی‌تواند جایگزین دو باشگاه بزرگ پایتخت شود. این هم دلیل دارد. تیم‌های لیگ‌برتر(غیر از فولاد و سپاهان که در لیگ قهرمانان حاضر خواهند بود) هیچکدام موفق به کسب مجوز حرفه‌ای نشده‌اند یا اصلا اقدامی نکرده‌اند. بهروان هم این خبر را تائید می‌کند: «بله. باشگاه تراکتور که اصلا نیمی از مدارک خود را بارگزاری نکرد. باشگاه گل‌گهر هم که بارگذاری کرد مشکلاتی داشت و نتوانست مجوز بگیرد. باشگاه پیکان هم اصلا اقدامی در این زمینه نکرد تا در صورت حذف سرخابی‌ها، ایران فقط دو نماینده در لیگ قهرمانان داشته باشد.
 ضرر سنگین
حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان علاوه بر ضرر معنوی، به لحاظ مادی هم برای آنها گران تمام خواهد شد. میانگین درآمد دو باشگاه با توجه به ارزش دلار، می‌تواند بالای 60 میلیارد تومان باشد ولی در صورت حذف، این درآمد به طور کامل از بین می‌رود. داریوش مصطفوی رئیس کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای می‌گوید: «قاعدتا ضرر مالی زیاد است ولی امیدواریم دو تیم در لیگ قهرمانان باقی بمانند. ما از مدت‌ها قبل هشدار دادیم که باید یکسری مشکلات از جمله مدیریت دو باشگاه حل شود. الان بخشی از استقلال را به وزارت صمت داده‌اند بخش دیگری را به وزارت دارایی.  کاش این کار را قبلا انجام می‌دادند.»  علاوه بر این واگذاری، دو باشگاه به کنفدراسیون فوتبال آسیا تضمین داده‌اند تا 22 فروردین ماه سال 1401 در بورس ارائه شوند تا طرفداران بتوانند سهام‌شان را در اختیار بگیرند. البته از نظر کنفدراسیون این نوع واگذاری با واگذاری در بورس در تعارض است و در واقع نشانه همان بلاتکلیفی مدیریتی است.  بهروان هم می‌گوید: «بله طبق نامه واگذاری به دو وزارتخانه صورت گرفته ولی زمان گذشته و ای کاش این کار را قبلا دولت انجام می‌داد. ما هم هشدارهای لازم را داده بودم ولی کسی توجه نکرد. البته این را بگویم فقط ما مشکل نداریم. الان بعضی از باشگاه‌های چینی و ژاپنی هم با مشکلاتی شبیه به ما روبه‌رو هستند. کنفدراسیون فوتبال آسیا در سال‌های گذشته اینقدر سخت نمی‌گرفت ولی حالا شوخی ندارد. به نظرم اگر یک مقدار لابی می‌شد بهتر بود. مسؤولان دو باشگاه استقلال و پرسپولیس هم نهایت تلاش خود را کردند. اگر آنها حذف شوند این ضربه سنگینی برای ما خواهد بود ولی با تلاش‌هایی که صورت گرفته شاید اتفاق دیگری بیفتد. ما امیدوار هستیم.»



علی کریمی: چه سندسازی‌هایی شده!؟
علی کریمی چهره محبوب فوتبال ایران در تحلیل حذف دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان می گوید: «این مشکل هر سال بوده. یک نکته جالب در این ماجرا بگویم. آقای تاج 6 سال رئیس فدراسیون فوتبال بودند و الان هم نایب رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا هستند. در دوره ریاست ایشان چه اتفاقاتی می‌افتاد؟ چه سندساز‌ی‌هایی اتفاق افتاد که منجر به حذف دو باشگاه استقلال و پرسپولیس شده؟»