شامگاه آتش در حسین‌آباد

عروس‌جوان و راننده تریلی بر اثر انفجار تانکر مازوت در 40 کیلومتری سنندج جان باختند

شامگاه آتش در حسین‌آباد

انفجار تانکر حامل مازوت در حسین‌آباد استان‌کردستان‌ به مرگ راننده و تازه‌عروس و مصدومیت پانزده نفر دیگر منجر شد.
به گزارش خبرنگار جام‌جم‌، ساعت ‌19‌و‌45دقیقه 18دی امسال ساکنان شهر حسین‌آباد در 40‌کیلومتری سنندج در استان‌کردستان در بالادست جاده در خانه‌هایشان بودند که صدای مهیبی بلند شد. ابتدا فکر ‌کردند زلزله‌شده و از خانه‌ها بیرون آمدند اما با صحنه هولناکی روبه‌رو شدند؛ یک دستگاه تریلر در سر پیچ جاده منتهی به شهر چپ‌کرده و آتش‌گرفته و بار مازوت آن در جاده سرازیرشده و شعله‌های آتش به خانه‌های اطراف سرایت کرده بود.  دقایقی بعد با حضور نیروهای امدادی، عملیات اطفای‌حریق آغاز شد؛ عملیاتی که تا نیمه‌های شب طول کشید. در این آتش‌سوزی مهیب‌، راننده تریلر و تازه‌عروس 18‌ساله‌ای به نام مژگان جان خود را از دست دادند ‌و تازه‌داماد و چهارده نفر دیگر هم دچار سوختگی‌شده و راهی بیمارستان شدند.
فرهاد یکی از ساکنان محل حادثه به خبرنگار جام‌جم گفت: آن‌شب سفره شام را پهن کرده بودیم که صدای مهیبی آمد و وسایل خانه به ا‌ین سو و آن‌سو پرت شد. انگار زلزله آمده بود. زن و بچه‌ام را برداشته و از خانه بیرون آمدیم. ‌آتش و دود همه‌جا را گرفته بود. به خانه بازگشتم و چند پتو خیس‌کرده و دور خودمان پیچیدیم و به دل آتش‌زده و بیرون رفتیم. بیشتر خانه‌های بالای جاده آتش گرفته بود. خودروها در حال سوختن بود و مردم کمک می‌خواستند. یکی از اقوام زن و بچه‌ام را به خانه‌اش برد و نیروهای امدادی در حال نجات مردم و خاموش‌کردن آتش بودند. به خانه بازگشتم تا وسایل ضروری را بردارم که دیدم نیمی  از ساختمان و وسایل سوخته است.
پیام جلالی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان‌کردستان در تشریح این حادثه و عملیات آتش‌نشانان گفت: پس از اعلام وقوع سانحه در ساعت‌19‌و‌50‌دقیقه‌‌ ۱۸‌دی‌ و درخواست پشتیبانی عملیات از جمعیت هلال‌احمر، بلافاصله ۱۰‌تیم امدادونجات هلال‌احمر همراه با آمبولانس، خودرو کمک‌دار و خودرو مجهز به ست امدادونجات به محل حادثه اعزام شدند و با همکاری دیگر عوامل امدادی، رهاسازی و انتقال مصدومین حادثه را آغاز کردند.
وی افزود: در این حادثه که در ۴۰کیلومتری سنندج شهر حسین‌آباد روستای دول‌حه‌وز به وقوع پیوست‌، بر اثر واژگونی تانکر حامل مازوت و انفجار شبکه گاز شهری، ۳۰‌واحد مسکونی و ۱۵‌دستگاه خودرو دچار حریق شدند.
جلالی با اشاره به وضعیت مصدومان حادثه گفت: در بین مصدومان‌، سه مورد سوختگی، یک مورد تنگی‌نفس، یک مورد فراکچر مچ دست‌راست، یک مورد شوک‌عصبی، یک مورد ترومای پا، یک مورد تنگی‌نفس ناشی از استنشاق دود آتش‌سوزی و یک مورد سوختگی درجه۱ پای‌راست دیده می‌شد.
پلیس‌راه کردستان هم درباره علت حادثه اعلام کرد: بی‌احتیاطی راننده تانکر حامل‌سوخت به علت ناتوانی در کنترل وسیله‌نقلیه ناشی از تخطی از سرعت مطمئنه باعث این حادثه شده است.
محمدمهدی خوش‌قدم‌، معاون جمعیت هلال‌احمر استان‌کردستان که در عملیات امدادرسانی حضور داشته به خبرنگار ما گفت: اگر امدادگران زود نمی‌رسیدند‌ و گاز و برق زودتر قطع نمی‌شد ممکن بود تلفات انسانی بیشتر  شود. ‌در خانه‌اول کنار جاده پیکر یک زن 18ساله و شوهرش را بیرون آوردیم که نوعروس جان‌باخته و شوهرش دچار سوختگی 80درصدی شده بود. چهار نفر دیگر را در خانه‌های بعدی یافته و بیشتر افراد را مردم بیرون آورده بودند. كرامت ویس‌كرمی، مدیرعامل شركت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به خبرگزاری صدا و سیما گفت: «باتوجه این‌كه از مدارك و مستنداتی كه باید همراه راننده باشد، چیزی متوجه نشدیم،  با بررسی‌های سامانه ناوگان حمل و نقل فرآورده‌های نفتی متوجه شدیم این محموله مربوط به شركت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نبوده است. این خودرو هیچ بارنامه‌ای از شركت پخش دریافت نكرده است. این تانكر متعلق به یك شركت حمل و نقل خصوصی بوده و بار را به یك شركت خصوصی دیگر تحویل می‌داده است.  »
احمد فعله‌گری، مدیرعامل شركت گاز كردستان نیز به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: «به محض وقوع این حادثه برای جلوگیری از نشت و انفجار، شبكه‌های گاز طبیعی از مدار مصرف خارج شد و پس از بررسی میزان صدمات وارده به این شبكه‌ها، مشخص شد هیچ آسیبی به تاسیسات زیرزمینی وارد نشده است. اكیپ‌های نشتیاب نیز پس از نشت‌یابی كامل شبكه و انشعابات و اطمینان از ایمن بودن شبكه و تاسیسات، نسبت به گازدار كردن شبكه اقدام كردند و در حال حاضر خدمات شركت گاز استان كردستان در حسین‌آباد جاری‌است. ‌»