دستورالعمل‌های بدون اجرا

‌‌معاون بهداشت وزارت بهداشت و درمان در گفت‌وگو با جام‌جم از علت روند افزایشی بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی می‌گوید

دستورالعمل‌های بدون اجرا

کمتر از نیمی از شهروندان کشور این روزها‌ پروتکل‎های بهداشتی را جدی می‌گیرند.این درحالی است که وزارت بهداشت از اعمال محدودیت‎های هوشمند کرونا می‌گوید و وعده می‌دهد فازهای نهایی محدودیت‌های هوشمند تا پایان ماه ‌به صورت کامل در کشور اجرا‌می‌شود اما به نظر می‌رسد اجرای سه فاز نخستین این طرح نیز تاکنون راه به جایی نبرده و شهروندان آن را جدی نگرفته‌اند. بی‌توجهی به این محدودیت‌ها در ادارات، مترو و اصناف از این واقعیت تلخ حکایت دارد. این بی‌توجهی حتی در مدارس نیز رواج یافته و این روزها کلاس‌ها و امتحانات حضوری بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود. این در حالی است که امیکرون نیز یک به یک شهرهای کشور را درگیر می‌کند‌. در چنین شرایطی بی‎توجهی به رعایت پروتکل‎های بهداشتی می‌تواند زمینه را برای بروز یک فاجعه دیگر مانند آنچه در پیک پنجم کرونا اتفاق افتاد، فراهم کند. نگران کننده‌تر این‌که وزارتخانه‌هایی مانند آموزش و پرورش نیز برای اجرای پروتکل‌های بهداشتی سنگ تمام نمی‌گذارند مثلا برخلاف این‌که وزارت بهداشت و درمان و ستاد ملی مقابله با کرونا تأکید می‌کنند دانش‌آموزان باید برای شرکت در امتحانات کارت واکسیناسیون ارائه کنند،‌ وزیر آموزش و پرورش عنوان کرده به همراه داشتن کارت واکسیناسیون برای دانش‎آموزان الزامی نیست. در ادامه درباره این بی‌توجهی‌ها و نقش وزارت بهداشت در این بین با کمال حیدری، معاون بهداشت وزارت بهداشت و درمان صحبت می‌ کنیم. او در پاسخ به نبود نظارت بر اجرای پروتکل‌ها می‏گوید وزارت بهداشت فقط دستورالعمل‎ها را ارائه می‏کند و اجرای‌ این دستورالعمل‎ها به‌عهده دیگر ارگان‎ها و سازمان‎هاست. ‌

 بالاخره دانش‌‎آموزان برای حضور در جلسه امتحانات باید کارت واکسیناسیون به همراه داشته باشند یا خیر؟
ما دستورالعمل حضور دانش‌آموزان را در مدارس در قالب یک نسخه پیش‎نویس به وزارت آموزش و پرورش ارائه کردیم. در این دستورالعمل آمده است دانش‏آموزانی که واکسن زده‏اند، می‏توانند در مدارس حاضر شوند اما دانش‌آموزانی که واکسن تزریق نکرده‌‎اند، باید هر دو هفته یک‌بار جواب آزمایش پی‎سی‌آر منفی خود را به مدرسه ارائه کنند.
 اما مدیران وزارت آموزش و پرورش رویکرد دیگری را دنبال می‌کنند.
نظر همکاران ما در وزارت آموزش و پرورش خلاف دستورالعمل ماست. آنها‎ اعتقاد دارند عملی کردن این دستورالعمل سخت است، چراکه هر دو هفته یک بار دانش‎آموزان برای انجام آزمایش باید هزینه کنند و این برای دانش‎آموزان پرهزینه است. حرف آنها درست است.  موضوع این است که رئیس‌جمهور در یکی از جلسات ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح کردند برای افرادی که به تزریق واکسن تمایل ندارند، راهکار جایگزینی برای مقابله با کرونا در نظر بگیریم. راهکار علمی از نظر ما این است که هر دو هفته یک بار آزمایش پی‎سی‌آر انجام و مشخص شود فردی که واکسن تزریق نکرده است، مبتلا نیست.
 اما گویا این پیشنهاد شما هم مورد توجه وزارت آموزش و پرورش قرار نگرفت.
بحث این است که اگر سامانه مراقبت در آموزش و پرورش ایجاد شود،‌دیگر حتی لازم نیست دانش‎آموزی آزمایش پی‌سی‌آر دهد. راه‌اندازی این سامانه اما محقق نشد و بعد هم امیکرون وارد کشور شد. ما نگران افزایش بیماری به واسطه حضور در تجمعات هستیم. به این ‌نکته هم توجه داشته باشید که وزیر آموزش و پرورش درباره امتحانات حضوری تأکید کرد همراه داشتن کارت واکسیناسیون اجباری نیست و درباره برگزاری کلاس‎های حضوری چیزی نگفت. با وجود این، ما خواهش کردیم آن دانش‎آموزانی که واکسن تزریق نکرده‎اند در یک محیط دیگر و جدا از دیگر دانش‎آموزان امتحان بدهند.
 این اتفاق سردرگمی والدین و دانش‎آموزان را به همراه دارد. در حال حاضر نظر وزارت بهداشت و درمان حجت است یا نظر آموزش و پرورش؟
وزارت بهداشت و درمان تنها استانداردها را اعلام می‌کند، مانند سازمان آتش‎نشانی که استانداردهای ایمنی را مطرح می‎کند.
 موضوع تنها به کلاس‎های درس خلاصه نمی‏شود، دستورالعمل‎های شما از سوی اصناف دیگر هم رعایت نمی‏شود.
بله. ما دستورالعمل‎هایی به تالارها، سینماها و دیگر اصناف ابلاغ می‏کنیم و می‎‏گوییم که باید چه پروتکل‎هایی را رعایت کنند اما ما نباید ببینیم که آنها به این استانداردها تا چه میزانی عمل می‏کنند. ما فقط دستورالعمل‌هایی را که باعث حفظ سلامت دانش‌آموزان و مردم می‌شود، به ارگان‏های متفاوت تقدیم می‏کنیم.
 تدابیری که منجر به اجرای‌ این دستورالعمل‎ها می‏شود، توسط ارگان‎ها و دستگاه‎ها باید اجرایی شود. آنها تصمیم می‎گیرند با افرادی که واکسن تزریق نکرده‎اند، چه کار کنند؟ دستگاه‎ها و ارگان‎ها حتما تدابیری اندیشیده‎اند. 
ما آنچه را که باید اجرا‌ شود، اعلام کرده‌ایم و حتی راهکارهای جایگزین را هم ارائه داده‌ایم. اما این‌که دستورالعمل‎ها چطور اجرا‌ می‌شود، مهم است. ما فقط دستورالعمل تهیه می‌کنیم، چراکه بخش اجرایی‌نیستیم.
 اما دستورالعمل‏های شما باید ضمانت اجرا داشته باشد.
اگر سامانه امید به طور کامل اجرا شود و کارت واکسیناسیون همه شهروندان در این سامانه بارگذاری شود، ما دیگر نیازی به انجام آزمایش پی‏سی‎آر افرادی که واکسن تزریق نکرده‎اند، نداریم. به این ترتیب مسوول اجرای طرح‎ها تعیین می‏شود. مثلا در مدارس مسوول اجرای طرح، مدیر مدرسه می‏شود و ناظر او هم وزارت آموزش و پرورش است. درباره اصناف و حوزه‎های دیگر هم به این شکل است. نظارت بر عملکرد تالارها و رستوران‎ها نیز با اصناف است. بر باشگاه‎ها نیز باید توسط معاونت تربیت‏ بدنی نظارت شود. در ناوگان حمل و نقل عمومی نیز این مهم باید از سوی شهرداری صورت بگیرد.
 اما شما ناظر عالی هستید و باید به چگونگی اجرای پروتکل‌ها نظارت کنید.
بله ما ناظر عالی هستیم و نظارت هم می‏کنیم. زمانی که نیاز باشد، برخورد هم انجام می‏دهیم. اما این‌که چرا دستورالعمل ما اجرا نمی‏شود را ما نباید جواب بدهیم.
 بنابراین در چنین شرایطی باید منتظر طغیان پیک ششم باشیم.
متاسفانه همین‌طور است. ما دستورالعمل‎ها را برای پیشگیری از چنین شرایطی تهیه می‌کنیم.‌‌ اما زمانی این پروتکل‌ها تاثیرگذار خواهد بود که به آنها توجه شود. به عبارت دیگر ما مداخلات پیش از وقوع واقعه را باید انجام دهیم. لازم به یادآوری است که اجرای پروتکل‌ها سخت نیست. 
مثلا در‌‌ مدرسه ‌دست‌کم 70 درصد دانش‎آموزان ‌واکسینه شده‎اند. درواقع به شکلی برای اندک افراد باقیمانده که واکسن تزریق نکرده‌اند‌، می‎توان برنامه‏ریزی کرد. به بیان دیگر ما پروتکل‎ها را سختگیرانه تدوین نکرده‌ایم و دستورالعمل‌ها به شکلی بوده که ‌ضمانت اجرا‌ داشته باشند. اما توجه لازم برای اجرای این پروتکل‌ها وجود ندارد.
 با درنظر گرفتن این بی‌توجهی‌ها، چقدر به پیک ششم کرونا نزدیک هستیم؟
اگر به پروتکل‌ها بی‌توجهی شود، پیک بعدی کرونا شکل می‌گیرد. فراموش نکنیم که در بیش از 120 کشور جهان، سویه جدید شناسایی شده است‌.‌ دستورالعمل‎های وزارت بهداشت با هدف پیشگیری از طغیان کرونا تهیه می‌شود‌. رعایت ‌این دستورالعمل‎ها دغدغه ما نیز هست اما راهکاری برای اجرا‌ی دستورالعمل‎ها در همه حوزه‎ها نداریم. 
اگر همه ارگان‏ها و سازمان‌ها دست به دست هم دهند و دستورالعمل‏های وزارت بهداشت را رعایت کنند، مشکل حل می‎شود. دغدغه ستاد ملی مقابله با کرونا سلامت مردم است. به همین دلیل است که در شرایط سخت اقتصادی امروز دولت هزینه واکسن را تهیه می‏کند.
 این روزها همه می‏دانند که اثر تزریق دوز سوم و رعایت پروتکل‌ها برای ایمنی جمعی و جلوگیری از بروز پیک ششم در کشور زیاد است.‌


طرح محدودیت‌های هوشمند تکمیل می‌شود

​​​​​​​ تا آخر ماه قرار است محدودیت‌های هوشمند کرونا سفت و سخت اجرا شود، تاکنون سه فاز از طرح محدودیت‎ هوشمند کرونا در کشور اجرا ‌شده است. این طرح در ادارات، حمل‏ونقل عمومی و نیز اصناف اجرا می‏شود. اما انتقادهای زیادی به اجرای این طرح وارد است.   به نظر حیدری اما اجرای‌ طرح محدودیت‏ هوشمند کرونا کار بزرگ و ارزشمندی است. او تاکید می‏کند که دبیر اجرای طرح وزارت کشور است و به‌زودی هم سامانه امید راه‏اندازی و فازهای دیگر طرح نیز به مرحله اجرا می‌رسد. معاون بهداشت وزارت بهداشت و درمان توضیح می‏دهد: «برای اجرای‌ طرح محدودیت‌های هوشمند تلاش‎های زیادی انجام گرفته و زیرساخت‎های اجرای آن نیز فراهم شده است.» حیدری معتقد است اجرای‌ این طرح ارزش زیادی دارد و زمانبر است، چراکه ‌وارد کردن اطلاعات همه بخش‏ها ازجمله شهروندان، اصناف، ادارات، حمل‌ونقل و موارد دیگر مدت‌زمان زیادی را می‏طلبد. موضوع اما این است که مدیریت این سامانه برعهده وزارت کشور است و درحال‌حاضر وزارت بهداشت‌ودرمان در آن نقشی ندارد. هرچند که حیدری تاکید می‏کند به‌زودی امکان رصد در سامانه هم به وزارت بهداشت‌ودرمان داده می‏شود تا این وزارتخانه به‌عنوان ناظر کل شاهد اجرای درست‌ طرح محدودیت‌های هوشمند باشد‌. معاون بهداشت وزارت بهداشت‌ودرمان دراین‌باره می‌گوید: «وزارت کشور درگیر اجرای فازهای 4 و 5 محدودیت‎های هوشمند کرونا در کشور است و هنوز امکان دسترسی وزارت بهداشت و درمان را به سامانه اجرای این طرح مهیا نکرده است اما‌‌ به‌زودی این مهم اتفاق می‎افتد.»