پیشگیری  در اولویت است

پیشگیری  در اولویت است

همیشه موضوع پیشگیری بر درمان مقدم است اما به نظر می‌رسد این مهم در وزارت بهداشت و درمان خیلی جدی گرفته نمی‌شود، چراکه بودجه درمان بیشتر از پیشگیری است. گواه این ادعا را می‎توان در طرح‏هایی که با محور درمان افتتاح می‌شود جست. این در حالی است که در بسیاری از شهرهای محروم کشور آب‌شرب مناسب در دسترس نیست و کم نیستند افرادی که از سوء‌تغذیه رنج می‌برند. 
آماری که اخیرا وزارت بهداشت‌ودرمان منتشر کرده است حائز اهمیت است: «سوءتغذیه کودکان در سیستان‌وبلوچستان دوبرابر شده است.» 
معاون بهداشت وزارت بهداشت‌ودرمان اما متهم اصلی آمارهایی از این دست را نه تخصیص بودجه که شیوع ویروس کرونا در کشور می‏داند. 
او تاکید می‏کند در دو سال گذشته که ویروس کرونا در کشور شایع شده است سهم زیادی از بودجه وزارت بهداشت‌ودرمان به مدیریت بیماری کرونا اختصاص یافته است‌ و همین باعث شده که مشکلات زیادی در حوزه‏های دیگر مانند آلودگی‌هوا، آب‌شرب، تغذیه و بسیاری از موارد دیگر
 به‌وجود بیاید. 
او اما تاکید می‏کند که به‌زودی برنامه‎های متنوع پیشگیری در وزارتخانه اجرا می‏شود و سال آینده هم نتایج اجرای این برنامه‌ها مشخص خواهد شد. حیدری به‌طور خاص درباره سوءتغذیه کودکان در استان‎های محروم مثال می‏زند و تاکید می‏کند که مکمل‏های غذایی خریداری شده است و طرح استفاده از مکمل‏ها هم به‌صورت آزمایشی در یکی از استان‏های محروم اجرا می‏شود و بعد از آن دیگر استان‌های محروم نیز شامل اجرای این طرح خواهند شد.  معاون بهداشت وزارت بهداشت‌ودرمان ادامه می‏دهد: «ما مشکلی برای تامین اعتبارات در زمینه برنامه‏های پیشگیری نداریم و اتفاقا بودجه پیشگیری و تخصیص آن حداقل در خصوص کرونا به‌خوبی انجام می‎شود.»  او به موضوع واکسیناسیون اشاره می‏کند و می‏گوید تنها مشکلی که در حوزه واکسیناسیون وجود دارد پرداخت حق‏الزحمه برخی افرادی است که در مراکز واکسیناسیون واکسن تزریق کرده‎اند. البته حق‏الزحمه افراد را وزارتخانه به دانشگاه‎های علوم‌پزشکی پرداخت کرده اما دانشگاه‏ها هنوز به کارمندان بدهکارند.  حیدری توضیح می‏دهد که مشکلی برای تامین اعتبارات پیشگیری ندارند. او به سخنان رئیس‌جمهوری اشاره می‌کند که بارها گفته است در شرایط بد اقتصادی امروز اگر قرار است هزینه‎ای شود بهتر است در حوزه سلامت مردم 
هزینه شود. ‌