پیام دیپلماسی اقتصادی از نیکاراگوئه

پیام دیپلماسی اقتصادی از نیکاراگوئه

محمد عکاف عضو شورای سردبیری

از ظرفیت‌های مهم نظام ضد استکباری، بهره‌گیری حداکثری از همه توان موجود در منطقه آمریکای لاتین برای مقابله با سیاست‌های تحریمی آمریکاست. سیاست‌هایی که توسط ایالات‌متحده برای هر کشوری که رفتار آمریکا در جهان را به رسمیت نشناسد وضع می‌شود. تاریخ 100ساله اخیر نشان داده که در هر نقطه از جهان صدای مخالفت با سیاست‌های آمریکا بلند شود بلافاصله دستگاه تبلیغاتی غرب شروع به فعالیت کرده و جریان سرکوب و تخریب فرهنگی، اجتماعی و سیاسی برای آن کشور آغاز می‌شود. به همین دلیل از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون ایجاد بلوک ضد تحریم با همکاری ایران و دیگر متحدان بین‌المللی همواره مورد توجه جمهوری اسلامی بوده است. هرچند این رویه در دولت‌های مختلف متفاوت بوده است اما با توجه به سیاست‌های کلان نظام برای خنثی‌سازی تحریم‌ها و همچنین حضور مؤثر و سازنده در حیاط خلوت آمریکا، این نقش‌آفرینی در شرایط فعلی و در دولت سیزدهم اهمیت بسیار مهمی دارد. از این رو سفر معاون اقتصادی رئیس‌جمهور به نیکاراگوئه به‌عنوان یکی از کشورهای استکبارستیز در آمریکای لاتین مهم و قابل‌توجه است. نقش ایران در ارتباط با نیکاراگوئه در بهبود قدرت خنثی‌سازی و بی‌اثرکردن تحریم‌ها بسیار مهم است. ضمن این‌که ظرفیت‌های اقتصادی دو کشور به خودی خود قابل‌توجه است. این سفر از جهات مهمی قابل‌توجه و تأمل است.
1-  این سفر در حالی محقق می‌شود که رژیم صهیونیستی و محور عبری-عربی- غربی در تلاش برای تخریب روابط ایران و سایر کشورهاست. اسم رمز این رژیم و رسانه‌های متحدش معیشت و سفره مردم است که نمونه آن را در بلوای محصولات کشاورزی ایران به روسیه مشاهده کردیم. قطعا دستاوردهای این سفر و سفر آتی ریاست جمهوری به روسیه به کاهش خباثت‌های رژیم صهیونیستی در منطقه کمک خواهد کرد.
2- تحرک گسترده دولت در به‌کارگیری دیپلماسی فعال اقتصادی با توجه به گذشت زمانی کوتاه از عمر دولت سیزدهم بارقه‌های امید را در بهبود یکی از بخش‌های مغفول در دیپلماسی خارجی زنده کرده است که می‌تواند اثرات کوتاه‌مدت و بلندمدتی در سفره و معیشت مردم داشته باشد.
3- توسعه روابط اقتصادی با نیکاراگوئه به معنای توسعه اقتصادی جمهوری اسلامی با سایر کشورهای آمریکای لاتین خواهد بود و این به معنای ایجاد یک درگاه مهم اقتصادی در کنار درگاه توسعه اقتصادی شرق است.
4- حضور مؤثر ایران در منطقه آمریکای لاتین به معنای حضور ایران در حیاط خلوت آمریکاست و پیام این حضور منفعل‌ترشدن آمریکا در سیاست‌های ضد ایرانی و پاسخی به اقدامات خصمانه آمریکا علیه ایران خواهد بود.
5- حضور قدرتمند ایران در آمریکای لاتین نشانه مهمی بر افول قدرت آمریکا در تحریم و محاصره اقتصادی ملت ایران است. خصوصا که تشکیل اضلاع دیپلماتیک ایران در وین، نیکاراگوئه و روسیه به معنای کامل‌شدن اضلاع حضور جهانی ایران با هدف گسترش نقش‌آفرینی ایران در نظام بین‌الملل است.