نمی‌توانم رئیس فدراسیون شوم

گفت‌و‌گو با بهداد سلیمی درباره اوضاع این روزهایش

نمی‌توانم رئیس فدراسیون شوم

  بهداد سلیمی یکی از چهره‌های ماندگار ورزش ایران است. او با یک طلای المپیک، دو قهرمانی جهان، سه طلای بازی‌های آسیایی و سه طلای قهرمانی آسیا، یکی از پرافتخارترین چهره‌های تاریخ وزنه‌برداری ایران به حساب می‌آید. خیلی‌ها می‌گویند او با توجه به شخصیت ویژه‌ای که دارد حتی می‌تواند یک روز رئیس فدراسیون وزنه‌برداری شود. با او درباره اتفاقات روز  ورزش و وزنه‌برداری گپ و گفتی داشتیم.
 مشکلات ورزشکاران
من همیشه گفته‌ام باید به تمام ورزش‌ها به یک اندازه بها داده شود. یکی از دلایلی که به هیات اجرایی کمیته‌ملی المپیک رفتم، همین موضوع بود. چون خودم ورزشکار بودم می‌دانم مشکلات ورزشکاران چیست. می‌خواهم یک نماینده خوب برای تمام ورزشکاران در هیات اجرایی باشم. البته برای دوره جدید هستم. اسفندماه انتخابات کمیته‌ملی برگزار و رئیس بعدی مشخص می‌شود و بعد من هم فعالیتم را آغاز می‌کنم.
 پولم را بخشیدم
فوتبال؟ بله به این رشته علاقه دارم. نتایجش را دنبال می‌کنم. طرفدار نساجی هستم. یعنی تیم شهر خودم. بازی‌هایش را دنبال می‌کنم. البته در دوره‌ای به پرسپولیس ملحق شدم. در آن زمان می‌گفتند که من به این دلیل پرسپولیسی هستم ولی ربطی نداشت. آن یک قرارداد حرفه‌ای بود که امضا کردم. البته در نهایت هم تیم وزنه‌برداری پرسپولیس در لیگ‌برتر شرکت نکرد ولی من بخشی از قراردادم را گرفتم. بخش دیگری هم ماند که بخشیدم چون برای‌شان وزنه نزده بودم. در هر صورت با احترام به طرفداران استقلال و پرسپولیس، من نساجی‌چی دو آتشه هستم و این تیم را دوست دارم. تا اینجا هم در رده دهم هستیم ولی وضعیت بهتر خواهد شد.
 اعصابم به‌هم ریخت
چه خوب یادتان هست. اعتراضی که به پاداش تیم‌ملی فوتبال داشتم. سال 97 بود. قبول دارم، شاید رفتارم خوب نبود، به این دلیل که با عصبانیت حرفم را زدم. آن زمان من بارها از مسؤولان وزارت ورزش خواستم تا پاداش بازی‌های آسیایی را بپردازند. منتها هر بار می‌گفتند پول نداریم. یادم هست بعد از آخرین درخواستم و همینطور تاکید مسؤولان وزارتخانه که نمی‌توانیم پاداش بدهیم، در خبرها دیدم معاون وزیر گفته یک میلیون دلار در کیف به اردوی تیم‌ملی بردیم. این خبر را که دیدم اعصابم خیلی بهم ریخت. تبعیضی که صورت گرفت خیلی من را شاکی کرد و باعث شد آن واکنش را نشان بدهم. حرفم با ملی‌پوشان نبود. من همیشه گفته‌ام به ورزشکاران تیم‌های ملی هر چقدر هم بها بدهید کم است. گلایه‌ام از مسؤولان وزارت ورزش بود. به من و دیگر ورزشکارانی که در بازی‌های آسیایی مقام گرفتیم می‌گفتند پول نیست، بعد یک میلیون دلار به تیم‌ملی فوتبال دادند.
 مشکلات عجیب تیم‌ملی
خدا کند برای وزنه‌برداری اتفاقات خوبی بیفتد. الان شایعه و گمانه‌زنی درباره رئیس جدید زیاد است. امیدوارم کسی بیاید که به این رشته کمک کند و یکسری مشکلات حل شود. متاسفانه در 6 سالی که آقای علی مرادی رئیس فدراسیون وزنه‌برداری بودند، مشکلات زیادی به وجود آمد. اغلب چهره‌های وزنه‌برداری از این رشته فاصله گرفتند. مشکلات در تیم‌ملی به اوج رسید. در اردوی تیم‌ملی پیش از بازی‌‌های جهانی تاشکند، حتی ملی‌پوشان آب خوردن نداشتند. وضعیت غذا هم طوری بود که مجبور می‌شدند خودشان غذا بخرند یا خانواده‌شان برایشان خورد و خوراک به اردو ببرند.
این اتفاق برای رشته‌ای چون وزنه‌برداری خوب نیست. مشکلات دیگری هم بود. خیلی نمی‌خواهم این مسائل را باز کنم. آقای مرادی یک اقدام بسیار خوب هم داشتند و آن راه‌اندازی تیم‌ملی وزنه برداری بانوان بود. آدم بد یک نفر را می‌گوید، باید خوبش را هم بگوید.
 نمی‌توانم رئیس شوم
من رئیس فدراسیون شوم؟ نه این مساله ممکن نیست. سن و سال من از نظر قانونی به ریاست نمی‌خورد. طبق اساسنامه فدراسیون شما باید حداقل 35 سال داشته باشید و من 32 ساله هستم. به خاطر همین نمی‌توانم کاندیدا شوم اما دوست دارم هر کمکی از دستم برمی‌آید به وزنه‌برداری کنم. در حال حاضر هم به عنوان مربی در لیگ فعالیت می‌کنم. اتفاقا یکی از مشکلاتی که متاسفانه در این چند سال وجود داشت، همین موضوع عدم پخش بازی‌های لیگ و خداحافظی زودهنگام اسپانسرها بود. در حالی که وزنه‌برداری رشته محبوبی است، فدراسیون با صدا و سیما تعامل نکرد که بازی‌ها پخش شود. اسپانسرها هم وقتی می‌دیدند وضعیت این شکلی است، بیشتر از یکسال همکاری نمی‌کردند و می‌رفتند. باید وزنه‌برداری بیشتر مورد توجه باشد. وقتی رشته محبوبی است و اینقدر طرفدار دارد چرا نباید پخش تلویزیونی داشته باشد؟ امیدوارم رئیس جدید بیاید و با تعامل این مشکلات را حل کند تا وزنه‌برداری هم به روزهای خوب خودش برسد.
 به خاطر اختلاف با فدراسیون
علی داوودی به خاطر اختلاف با فدراسیون وزنه‌برداری به رقابت‌های جهانی ازبکستان نرفت. بعد از المپیک یکسری ناملایمات دید. از بحث حقوقش بگیرید تا پاداشی که باید به او می‌دادند. به همین خاطر به مسابقات جهانی نرفت. البته او به خاطر المپیک هم خیلی تحت فشار بود.
 اعجوبه‌ای به نام تالاخادزه
رکوردشکستن در وزنه‌برداری واقعا سخت است. به همین خاطر باید گفت «لاشا تالاخادزه» فوق‌العاده است و باید به او احترام ویژه‌ای گذاشت. اگر او 8 کیلو به مجموع یک‌ضرب و دوضرب خود اضافه کند، به رکورد نیم تن می‌رسد. من که خودم وزنه سنگین زده‌ام می‌دانم چه فشاری وجود دارد. تالاخادزه یک پکیج فوق‌العاده دارد. علاوه بر این‌که قدرتمند است، وزنه‌بردار با تکنیکی هم به حساب می‌آید. نباید از حمایتی که از این ورزشکار هم می‌شود غافل شد. آسانیدزه سرمربی گرجستان که خود قهرمان المپیک بوده، در کنار تالاخادزه است و به موفقیت‌های او کمک کرده است.