نمی‌شود سندسازی کنید و AFC نفهمد

علی کفاشیان در گفت‌وگو با جام‌جم:

نمی‌شود سندسازی کنید و AFC نفهمد




  علی کفاشیان رئیس شوخ‌طبع و سابق فدراسیون، هم جدی حرف می‌زند و هم شوخی می‌کند. او در گفت‌و‌گو با روزنامه جام‌جم منکر سندسازی باشگاه‌ها در گذشته می‌شود. موضوعی که انگار در حذف استقلال و پرسپولیس در فصل تازه لیگ قهرمانان، بی نقش نبوده.

 آقای کفاشیان در دوره شما سر گرفتن مجوز حرفه‌ای سند‌سازی می‌شد؟
مجوز حرفه‌ای که کار بنده نبود. من به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال وظایف دیگری داشتم. مجوز، کار سازمان لیگ بود.
 از همان زمان شایعات زیادی مطرح می‌شد که فدراسیون شما اسناد درستی در اختیار کنفدراسیون قرار نمی‌دهد.
ببینید وظیفه سازمان لیگ بود. از طرفی کنفدراسیون خودش حواسش به همه چیز هست. اینطور نیست که شما سندسازی کنید و آنها نفهمند. کنفدراسیون درخواست مدارک داشت. باشگاه‌ها مدارک را بارگذاری می‌کردند. مثل همین حالا. بررسی نهایی صورت می‌گرفت و مجوز صادر می‌شد.
 نشده بود سر موردی به شما بگویند سندسازی شده؟ به هر حال این چیزها را به رئیس فدراسیون فوتبال می‌گفتند.  
خیر. موردی اتفاق نیفتاده بود. ساز و کار مشخص بود و هست. شما مدارک می‌دادید. آنها هم در نهایت نظر می‌دادند که می‌توانید در رقابت‌های لیگ قهرمانان حاضر باشید یا نه. اگر کم و کاست و مشکلی بود آنها می‌گفتند. شما شک نکنید همین حالا کنفدراسیون راضی به حذف استقلال و پرسپولیس نبود. دو باشگاه بزرگ ایرانی کنار گذاشته شدند. این به ضررشان است. اسپانسرها ضعیف‌تر می‌شوند. درآمد کمتر است. ولی این کار را کردند تا همه چیز درست شود.
 خبرش را شنیدید شوکه نشدید؟
به من یواش یواش گفتند!(خنده) راستش من خبرها را زیاد دنبال نمی‌کنم. بازنشسته هستم. تخمه می‌شکنم. در خدمت خانواده هستم. دلتان خوش است ها!
 خیلی هم بی‌خبر نیستید. مثلا سر اساسنامه که البته به خود شما هم انتقاداتی شده، مشکلاتی به وجود آمده و شما هم اظهاراتی کرده‌اید.
بله چون نگران هستم. دو ماه دیگر زمان فیفا به فدراسیون فوتبال تمام می‌شود. من نمی‌دانم آیا مهلت برای اصلاح اساسنامه تمدید می‌شود یا نه ولی اگر نشود و ما کاری نکرده باشیم، تعلیق خواهیم شد. فیفا شوخی ندارد. مگر با کویت همین کار را نکرد؟
 شما با فیفا هنوز ارتباط دارید؟
نه من فقط با یکسری شهرستان‌های کوچک از جمله نایین و طالقان ارتباط دارم!(خنده)
 ماشاا... حس شوخ طبعی‌تان را حفظ کرده‌اید.
بله خداراشکر. ولی ارتباطی نیست. همین امسال هم فقط به چند نفر کریسمس را تبریک گفتم. ارتباط ما در کنفدراسیون و فیفا بیشتر کاری بود. درباره موردی که گفتم این را اضافه کنم که شک نکنید اگر اساسنامه درست نشود، تیم‌ملی نمی‌تواند به جام‌جهانی برود. این را خود کی‌روش برای من تعریف می‌کرد. آنها هم همین مشکل را داشتند. فیفا سه روز مانده به اتمام مهلت قانونی به فدراسیون فوتبال پرتغال گفت اگر اساسنامه‌تان درست نشود، تیم‌ملی کشورتان حذف است. آنها هم دستپاچه شدند و سریعا اساسنامه را به مجلس بردند و تصویب کردند. من به حساب تجربیات گذشته این حرف را می‌زنم چون مطلع هستم اگر اساسنامه تائید نشود، تیم‌ملی هم نمی‌تواند در مسابقات بین‌المللی شرکت کند.
 حرف از کی‌روش شد. با او ارتباط دارید؟
این دفعه عید را به او تبریک گفتم نمی‌دانم انگار عصبانی است چون جواب نداد.
 یعنی هنوز با شما قهر است؟
نه بابا. کی‌روش بعدی‌ها را دید و فهمید من چه فرشته‌ای هستم!(خنده)