آیا جنگ داخلی در پیش است؟

تبعات حادثه حمله به کنگره در ژانویه 2021 همچنان ادامه دارد

آیا جنگ داخلی در پیش است؟


یورش به ساختمان کنگره توسط برتری‌خواهان سفیدپوست و دیگر گروه‌های ستیزه‌جو، تغییر خطرناکی را در سیاست و ثبات ملی آمریکا رقم زد.
آمریکایی‌ها همواره در سایه نوعی خودفریبی پذیرفته بودند که ایالات متحده قدیمی‌ترین دموکراسی مستمر جهان است اما این ادعا از زمانی که در ژانویه 2021 به کنگره حمله شد از بین رفت.
در ۶ ژانویه ۲۰۲۱، زمانی که برتری‌طلبان سفیدپوست با الهام از رئیس‌جمهور به ساختمان کنگره هجوم بردند تا نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ را باطل کنند روند دموکراسی در آمریکا متوقف شد. مردم آمریکا اکنون در برزخی هستند که محققان آن را «آنوکراسی» می‌نامند. یعنی برای اولین‌بار در 200 سال گذشته مردم آمریکا بین دموکراسی و خودکامگی معلق هستند و این احساس عدم اطمینان به طور اساسی احتمال جنگ داخلی را افزایش می‌دهد.

این استدلالی است که در کتاب «جنگ‌های داخلی چگونه شروع می‌شود» نوشته باربارا اف. والتر، استاد علوم سیاسی در دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو به خوبی تشریح شده است. والتر در کمیته مشورتی سیا خدمت کرده است. او با استناد به داده‌های گردآوری‌شده توسط مرکز صلح سیستمی که گروه ویژه از آن برای تحلیل پویایی‌های سیاسی در کشورهای خارجی استفاده می‌کند، توضیح می‌دهد که «افتخار» قدیمی‌ترین دموکراسی مستمر اکنون در اختیار سوئیس و پس از آن نیوزلند است.
والتر پیش‌بینی می‌کند، اگر بدترین اتفاق بیفتد، دوره‌ای از خشونت‌های پراکنده و در عین حال مداوم، بمب‌گذاری‌ها، ترورهای سیاسی، اقدامات بی‌ثبات‌کننده جنگ نامتقارن که توسط گروه‌های افراطی که از طریق رسانه‌های اجتماعی متحد شده‌اند، انجام می‌شود.
والتر پیش‌شرط‌های درگیری‌های داخلی را در سراسر جهان مطالعه کرده است و می‌گوید اگر خوش‌بینی و خودستایی را کنار بگذاریم و یک چک‌لیست واقع‌بینانه را مرور کنیم، «با ارزیابی هر یک از شرایطی که جنگ داخلی را محتمل می‌سازد»، باید به این نتیجه برسیم که ایالات متحده وارد قلمروی بسیار خطرناکی شده است.
علاوه بر مطالبی که والتر به آن اشاره کرده است موسسه بین‌المللی دموکراسی در استکهلم نیز اخیرا ایالات متحده را به عنوان یک دموکراسی پس‌رونده معرفی کرده است.
عقب‌گرد آمریکا در دموکراسی هرگز به اندازه هفته‌های پس از 6 ژانویه مشهود نبود؛ زمانی که میچ مک‌کانل، پس از انتقاد اولیه از نقش دونالد ترامپ در شورش، گفت با وجود تمام انتقاداتی که نسبت به عملکرد ترامپ وجود دارد اگر او نامزد جمهوریخواهان در سال 2024 باشد، از او حمایت خواهد کرد.
در سال 2018، استیون لویتسکی و دانیل زیبلات، مقاله ای را با عنوان چگونه دموکراسی‌ها می‌میرند منتشر کردند. این مقاله یکی از مطالب متعددی بود که می‌خواست خوانندگان آمریکایی را به این واقعیت آگاه کند که حاکمیت قانون در آمریکا مورد حمله قرار گرفته است. اما جهان در آن مقطع هرگز تصور نمی‌کرد که در یکی دو سال بعد شاهد حادثه 6 ژانویه باشد.
لویتسکی معتقد است آمریکا به سمت فاشیسم نمی‌رود اما بحران‌های مختلفی در این کشور قابل پیش‌بینی است که از جمله آنها می‌توان به بحران‌های مکرر قانون اساسی، دوره‌های حاکمیت رقابتی استبدادی و دوره‌هایی از خشونت شدید که می‌تواند شامل بمب‌گذاری و ترور باشد
اشاره کرد.
منبع: نیویورکر