چیزی در حد فاجعه!

آقای گل نیم فصل لیگ، با دو گل زده و 6 پنالتی

چیزی در حد فاجعه!

نیم فصل لیگ‌برتر تمام شد. برای آن‌که پی به فاجعه ببرید، لازم نیست خیلی بررسی کنید، فقط کافی است به جدول آقای‌گل‌های لیگ‌برتر دقت کنید. بهترین گلزن لیگ در 15 هفته تنها 8 گل به ثمر رسانده است. فاجعه اما این نیست، فاجعه به مورد عجیب‌تری بازمی‌گردد؛ آقای گل لیگ‌برتر یعنی گادوین منشا تنها دو گل زده و از 8 گل زده، 6 گل را از روی نقطه پنالتی به ثمر رسانده است. شاید فکر کنید مورد مهاجم مس رفسنجان اتفاقی است. اگر به آمار دو بازیکن تعقیب کننده او نگاه کنید، مطمئن می‌شوید فاجعه واقعی است و اتفاقی نیست. کوین یامگا که با 7 گل در تعقیب منشاست، 4 پنالتی زده. لوسیانو پریرا مهاجم فولاد هم که 7 گل زده، دقیقا آماری شبیه به یامگا دارد.

این مرثیه‌ای است برای یک رویا. ظاهرا فاتحه فوتبال هجومی لیگ‌برتر را همین جا باید خواند. آمار صفر صفر‌های لیگ‌برتر در 15 هفته لیگ به عدد 22 رسیده است. این میزان تساوی بدون گل در 15 هفته لیگ، حتی در سریA هم که به فوتبال دفاعی شهرت دارد، بی‌سابقه است! هفته‌های پنجم ،هفتم، هشتم و پانزدهم با 3 تساوی بدون گل، رکورددار هستند. در هفته‌های دوم و سوم و دهم و... هم خبری از تساوی بدون گل نیست ولی کلا تساوی یک بر یک هم زیاد و به نوعی رکورددار است.
تیم پدیده مشهد با 6 گل زده در 15 مسابقه  رکورد عجیب و غریبی از خود به جای گذاشت. استقلال تهران هم با میانگین کمتر از دو گل در هر مسابقه و با زدن 24 گل، هجومی‌ترین تیم لیگ‌برتر شد.  تا اینجا هفته هفتم لیگ‌برتر یک رکورد خاص دارد؛ 8 بازی برگزار شد و 16 تیم به میدان رفتند و تنها 7 گل به ثمر رسید! رکورددار پرگل‌ترین هفته هم از آن هفته دوم شد که ظاهرا تیم‌ها یادشان رفته بود باید دفاع کنند و در مجموع 20گل به ثمر رساندند.  آمار فاجعه‌بار لیگ‌برتر به لحاظ هجومی با گذشت زمان بدتر و بدتر هم می‌شود. سال گذشته وضعیت بهتر از این نبود ولی همه تصور می‌کردند شاید با ورود مربیان جوان‌تر اوضاع تغییر کند اما ترس از باختن و برکناری، «شجاعت» را از چهره‌‌های جوان نیمکت‌ها گرفته است.  اگر پنالتی‌ها را احتساب نکنیم آقای گل‌های لیگ برتر تا اینجا مهدی عبدی، عیسی آل کثیر، پیمان بابایی، سعید صادقی و کریم اسلامی هستند که هر کدام 4 گل در جریان بازی به ثمر رسانده‌اند.


خلیلی: چشمه گلزنی خشکیده است
محسن خلیلی آقای گل سابق لیگ‌برتر که موفق شد با 18 گل و بدون زدن حتی یک ضربه پنالتی این عنوان را از آن خود کند، در این باره توضیحاتی می‌دهد و می‌گوید: «فوتبال ما شده مثل یک مرداب راکد. به نظرم عامل اصلی این اتفاق بی‌توجهی به فوتبال پایه و سرمایه‌گذاری روی آن است. شاید بپرسید چرا؟ چه ربطی دارد؟ اتفاقا کاملا مربوط است. من دوره خودم را مثال می‌زنم. وقتی در فوتبال پایه نوجوانان، جوانان و امید بازی می‌کردم، برای آقای گلی رقبای زیادی داشتم. مثلا من و جواد کاظمیان زمانی که در یک تیم بودیم، هر کدام در یک فصل 20 گل به ثمر رساندیم. یعنی دو فوروارد 40 گل برای یک تیم زدند. اینقدر مهاجم خوب در فوتبال پایه بود که اگر می‌‌خواستی آقای گل شوی باید تا روز آخر گل می‌زدی. بعدها چه شد؟ همان فورواردهایی که در فوتبال پایه گل می‌زدند، به تیم‌های بزرگسالان رفتند و گلزنی‌شان را تکرار کردند. شما به وضعیت الان فوتبال پایه نگاه کنید. کدام فوروارد به تیم بزرگسالان می‌آید؟ چشمه گلزنی در فوتبال پایه هم خشکیده و ته مانده فورواردهای ایران را داریم. نگران هستم مبادا در آینده دیگر فورواردی برای تیم‌ملی هم نداشته باشیم. باید از همین امروز روی فوتبال پایه سرمایه‌گذاری کنیم. آخر و عاقبت ول کردن فوتبال پایه همین است.»  او در ادامه به حقایقی از فوتبال پایه اشاره می‌کند، همان چیزی که همه از آن مطلع هستند: «متاسفانه تیم‌های پایه چند بازیکن پولی می‌گیرند که هزینه‌هایشان را تامین کنند. این اصلا اتفاق خوبی نیست. از سویی ما در رده بزرگسالان هم تصمیم خوبی نگرفتیم. منع حضور مربیان خارجی، یکی از آن تصمیم‌های بد بود. پس چطور علم روز دنیا وارد فوتبال ما شود؟ قبلا مربیان خارجی می‌آمدند و نکاتی را منتقل می‌کردند. الان ما فضای ورود آنها را بسته‌ایم و این به ضررمان است.»