جهش ۱۰ میلیارد دلاری تجارت با روسیه

سفر رئیس‌جمهور به مسکو چه نتایجی در پی داشت؟

جهش ۱۰ میلیارد دلاری تجارت با روسیه

سیدابراهیم رئیسی بعد از سفر دو روزه به مسکو، ‌بامداد جمعه وارد تهران شد، رئیس‌جمهور در جریان سفر به روسیه علاوه‌بر دیدار با پوتین، همتای روس خود با ایرانیان مقیم روسیه، فعالان اقتصادی و تجار روس و رئیس‌شورای مسلمانان این کشور هم دیدار و گفت‌وگو کرد. رئیس‌جمهور همچنین در جمع نمایندگان مجلس دومای روسیه و اعضای شورای علمی، استادان و دانشجویان دانشگاه ملی مسکو حضور یافته و سخنرانی کرد و دکترای افتخاری دانشگاه ملی مسکو نیز به رئیسی اعطا شد. رئیس‌جمهور در پایان برنامه‌های سفر به روسیه در مسجد جامع مسکو حضور یافته و پس از اقامه نماز جماعت در جمع نمازگزاران سخنرانی کرد.

سهم ایران در بازار روسیه می‌تواند ارتقا پیدا کند
سید ابراهیم رئیسی در ادامه برنامه‌های سفر خود به مسکو در دیدار با جمعی از ایرانیان مقیم روسیه با اشاره به دیدار خود با ولادیمیر پوتین خاطر نشان کرد: احساس این بود که اراده جدی برای رفع موانع و مشکلات در مسیر ارتقا و توسعه همکاری‌های مشترک وجود دارد.
وی افزود: بخشی از این دیدار به مسائل مشترک دو کشور در زمینه‌های اقتصادی و توسعه روابط اختصاص داشت اما بخش دیگر به نقش قدرتمند ایران و روسیه در منطقه و مسائل بین‌المللی مرتبط بود.
رئیسی با تاکید بر ضرورت تسهیل صادرات، تصریح کرد: برخی اقدامات برای اصلاح نظام اقتصادی در آغاز راه است که بعضی از آنها خود را در بودجه ۱۴۰۱ نشان خواهد داد.
رئیس‌جمهور با اشاره به امکان ایجاد بستر مناسب برای کالاهای ایرانی در بازارهای روسیه، اظهار کرد: رئیس‌جمهور روسیه هم گفت سهم ایران در بازار این کشور حتما می‌تواند ارتقا پیدا کند.
رئیسی با اشاره به برخی تصمیمات شورای عالی ایرانیان خارج از کشور گفت: رفت و آمد برای ایرانیان خارج از کشور باید تسهیل شود و لازم است مشکلات دانشجویان خارج از کشور نیز کاهش یابد.
 منافع ایران و روسیه مصون از مداخلات عناصر ثالث تنظیم می‌شود
در ادامه برنامه‌های روز دوم سفر، رئیسی در دومای روسیه تصریح کرد: همان‏گونه که در دیدار صمیمی و گفت‌وگوهای سازنده‏ با جناب آقای والودین هنگام شرکت هیات سیاسی روسیه در مراسم تحلیف اینجانب اشاره کردم، جمهوری اسلامی ایران از اراده و آمادگی لازم برای توسعه و گسترش روابط با فدراسیون روسیه برخوردار است.
رئیس‌جمهور افزود: ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری فراوان و مکمل دو کشور در کنار قدرت و اثرگذاری هر یک از دو کشور ما در مناطق جغرافیایی خود، می‌تواند همگرایی بین مناطق را تقویت کند.
رئیس‌جمهور با بیان این‌که سیاست جمهوری‏ اسلامی‏ ایران طبق فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی، آن است که ما به دنبال سلاح اتمی نیستیم و این سلاح در استراتژی دفاعی ما هیچ جایگاهی ندارد، تاکید کرد: آمریکا به دنبال مقابله با حقوق ملت ماست. فلسفه ما نیز روشن است: از حقوق ملت خود کوتاه نمی‏‌آییم. آنها‏یی که شعار می‌دهند آمریکا برگشته‌است، هنوز به تعهدات خود در توافق هسته‌ای برنگشته‏‌اند.
 مقدمات نهایی شدن سند جامع همکاری‌های ایران و روسیه فراهم شد
در ادامه برنامه‌های سفر دو روزه به روسیه، رئیس‌جمهور با حضور در جمع فعالان اقتصادی و تجار این کشور، همسایگی، منافع و دشمنان مشترک را از دلایل ضرورت افزایش همکاری میان ایران و روسیه برشمرد و گفت: علاوه‌بر منافع مشترک، دشمنان مشترکی هم داریم که رشد و پیشرفت در منطقه را نمی‌خواهند ولی ما باید رشد و توسعه را به حدی برسانیم که دیگران نتوانند برای تحقق اهداف سیاسی و فرهنگی خود در این منطقه نفوذ کنند. رئیس‌جمهور با تأکید بر ضرورت آسیب‌شناسی علل پایین بودن حجم تجارت دو کشور گفت: باید با نگاه آسیب‌شناسانه، مشکلات و موانع را شناسایی و برطرف کنیم. رئیس‌جمهور با اشاره به دیدار با همتای روس خود، اظهار کرد: در این دیدار به مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی پرداختیم و بنده و آقای پوتین هم‌نظر بودیم که باید از ظرفیت‌های همکاری ایران و روسیه بهتر استفاده کرد، کریدور شمال به جنوب فعال و مشکلات پیش پای فعالان اقتصادی رفع شود.
 نخبگان ایران و روسیه الگویی از هویت‌گرایی تعاملی و سازنده ارائه دهند
برنامه بعدی رئیس‌جمهو، سخنرانی در جمع دانشگاهیان دانشگاه ملی مسکو بود. رئیسی با بیان این‌که اکنون در نطقه عطفی از تاریخ روابط دو کشور قرار داریم، گفت: پایدارسازی و سودمندکردن روابط دو دولت ایران و روسیه، نیازمند اراده جمعی است و دولت‌ها با کمک تبادلات مردمی و به‌خصوص جامعه دانشگاهی، می‌توانند در ایجاد شبکه‌ای مستحکم از همکاری‌ها و تأمین منافع دو یا چند جانبه، موفق عمل کنند. جامعه دانشگاهی روسیه با وجود مراکز معتبر علمی با گستره وسیعی از رشته‌ها و بهره‌مندی از زیرساخت‌های فناوری، می‌تواند نقش بسیار مهمی در گسترش دیپلماسی علمی و توسعه تعاملات در موضوعات نوآوری و تجاری‌سازی علوم ایفا کند.
   جلوگیری از رشد حرکت‌های تکفیری از کارکردهای مهم مساجد جهان اسلام است
برنامه غروب رئیس‌جمهور در روز پایانی سفر، حضور در جمع نمازگزاران مسجد جامع مسکو بود. سید ابراهیم رئیسی در این نشست که به دعوت راویل عین‌الدین، رئیس شورای مفتیان روسیه برگزار شد، گفت: آنچه امروز از فساد و بداخلاقی‌ها در جهان وجود دارد گواه این است که انسان امروز خدا را فراموش کرده‌است. 70 سال ظلم و جنایت علیه مردم فلسطین و بیش از ۲۰ سال کشتار مردم افغانستان نتیجه سیاست بدون معنویت و اخلاق است. وی با اشاره به اهمیت معنویت برای مسلمانان تصریح کرد: جنایات تکفیری‌ها در سوریه، عراق، افغانستان و یمن با پرچم اسلام انجام می‌شود در حالی که این کار با نقشه و پشتیبانی آمریکا و صهیونیست‌ها صورت می‌گیرد.
 پیگیری سیل‌زدگان از مسکو
رئیس‌جمهور حتی در سفر مسکو هم وضعیت بغرنج سیل‌زدگان در ایران را نادیده نگرفت،. او از مسکو رئیس دفتر خود را موظف کرد آخرین وضعیت سیل در جنوب استان کرمان و خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان را پیگیری کند.
 رفاه دو ملت با توسعه روابط ایران و روسیه
رئیس‌جمهور که از روز چهارشنبه 29 دی ماه، به روسیه سفر کرده‌بود، بامداد جمعه وارد تهران شد و در بدو ورود دستاوردهای این سفر را تشریح کرد و گفت: در این سفر جلسات و دیدارهای مختلفی داشتیم و بحث‌هایی که بین ما و مسؤولان عالی‌رتبه کشور دوست ما روسیه انجام شد، در جهت اهداف کلان جمهوری اسلامی بود. هدف مهم در سیاست خارجی جمهوری تعامل حداکثری با کشورهای جهان به خصوص کشورهای همسایه، هم پیمان و همسو با ماست.
رئیسی گفت: مناسباتی تاکنون بین ما و روسیه بوده ولی در این سفر توافقات اساسی برای گسترش همه‌جانبه پایدار و سودمند برای دو کشور صورت گرفت و بدون تردید توسعه روابط با روسیه به امنیت و رفاه دو ملت کمک خواهدکرد. حتما این همکاری‌های امنیت‌ساز برای منطقه خواهدبود.
رئیسی تاکید کرد: صحبت‌هایی شد که ما می‌توانیم گام‌هایی در جهت شکستن سلطه دلار و با پول ملی تبادلات را ادامه دهیم؛ وزیر نفت ما توافقات خوبی با مسؤولان انرژی روسیه داشت که آثار آن بعد از این مشخص خواهدشد.
وی افزود: در این سفر نسبت به رفع موانع تجاری و جهش روابط‌تجاری توافقات خوبی حاصل شد. روابط تجاری بین دو کشور قابل قبول نیست و ما هدف‌گیری کردیم در گام اول 10 میلیارد دلار سطح تجارت دو کشور ارتقا پیدا کند.
رئیسی تاکید کرد: در حوزه کشاورزی هم بحث‌های خوبی صورت گرفت که به مبادلات واقعی محصولات کشاورزی منجر می‌شود. در حوزه حمل و نقل هم بحث‌هایی انجام شد و قرار شد حوزه ترانزیتی دنبال شود به نحوی که بتوانیم کار کریدور شمال و جنوب را با همکاری دو کشور دنبال کنیم. این مسیر ترانزیتی حمل و نقل را آسان و زمان حمل و نقل را بسیار کم خواهد کرد. رئیس‌جمهور ادامه داد: در بحث حوزه‌های صنایع، همکاری‌های دفاعی، هوا فضا و همکاری‌های فضایی هم قرار شد توسعه‌های لازم صورت گیرد و قرار شد وزارت خارجه و رئیس کمیسیون اقتصادی ما توافقات صورت گرفته را تا حصول نتیجه پیگیری کنند. رئیسی گفت: در حوزه سیاست خارجی اولین موضوعی که بین ما مطرح شد بحث یک ادراک مشترک در باره تحولات خارجی است که این ادراک مشترک موجب همکاری‌های طرفین خواهدشد. بدون تردید همکاری‌های ما و روسیه می‌تواند در حوزه سیاست خارجی نسبت به بحران‌های منطقه‌ای و مسائل بین‌المللی و امنیت و ثبات کمک می‌کند. وی افزود: در این سفر همچنین دیدار سه ساعته خوبی با آقای پوتین داشتیم و درباره مسائل مختلف صحبت کردیم و توافقات خوبی حاصل شد. وزرا نیز دیدارها و گفت‌وگوهای مشترک خوبی داشتند و توافقات خوبی حاصل شد. امیدواریم این سفر نقطه‌عطفی باشد و این روابط به امنیت منطقه کمک کند.