چهارشنبه موعود فوتبال زنان

تیم ملی بانوان برای صعود از مرحله گروهی به یک مساوی نیاز دارد

چهارشنبه موعود فوتبال زنان

«ما نَه رُزهای فولادی، نَه مولانیم! ما دختران امید، انتظار و آرزوهای بیکرانیم» و با همین تیم ملی، برای اولین‌بار در تاریخ ایران، مجوز رقابت در جام ملت‌های فوتبال زنان آسیا را به دست آوردیم تا بعد از دو سال به رنکینگ فیفا بازگردیم. ما در اولین دیدار و در زمین میزبان، اولین امتیاز تاریخی‌مان را در آسیا ثبت کردیم؛ امتیازی که هيچ‌وقت از یاد نمی‌رود.
 بعدازظهر غم‌انگیزبمبئی
بالاخره تنه‌ دختران ایرانی به رُزهای فولادی خورد و ملی‌پوشان کشورمان در ورزشگاه مومبای بمبئی، با دریافت هفت گل، مغلوب پرافتخارترین تیم فوتبال زنان آسیا شدند.
ساعتی از این اتفاق نگذشته بود که خبر آمد AFC آن اولین یک امتیازِ تاریخی ما را به دلیل اخراج هندی‌های کرونازده، صفر کرد!
ماجرا از این قرار بود که تا ظهر روز یکشنبه سوم بهمن، هنوز حال خوبی در جدول مسابقات داشتیم. هند را در نخستین دیدار مرحله‌ گروهی متوقف کرده بودیم و میزبان با وجود برنامه‌ریزی‌ یک و نیم ساله‌ و تجربه بیشتر، گرچه گلی از ایران دريافت نکرد اما موفق هم نشد دروازه‌ زهره کودایی را باز کند. همچنین در دیگر دیدار این گروه، دروازه چین‌تایپه چهار مرتبه به روی چینی‌ها باز شده بود.
تا این‌جا مشکلی نبود. با این‌که همچنان پخش زنده‌ تلویزیونی نداشتیم ولی دنبال تماشای آنلاین بازی در شبکه‌های اجتماعی و غیره بودیم و ساعت ١٣:٣٠ به دیدار دوم ‌رفتیم. دیداری که تقریبا در زمین ایران به پایان رسید و فشار آن خلاصه شده بود روی دروازه ما. با این‌که می‌دانستیم کار سختی مقابل چین داریم. سابقه حضورشان در جام ملت‌ها و جام‌جهانی به ترتیب ١٣ و ٧ دوره بوده و هشت قهرمانی آسیا دارند یا حضور در المپیک و رنک ١٩ جهان هستند و غیره اما نمی‌خواستیم باور کنیم که از چهار‌گل بیشتر بخوریم. شاید شیرینی آن یک امتیاز، ما را غافل کرده بود. غافل از فاصله‌ ٢۵ ساله ما و چینی‌ها. فوتبال زنان آنها حدود ۴٠ سال پیش راه افتاده و ما از ١٣۵٧ تعطیل بوده‌ایم. زنان ایران حدود ١۵ سال پیش مجوز گرفتند و اینها یعنی، حداقل ٢۵ سال از چین دورتر یا عقب‌تریم. بنابراین دریافت ٧ گل در اولین صف‌آرایی رسمی ایرانی‌ چینی هم اتفاقی طبیعی‌‌ است. حتی اگر همه‌ اینها را اضافه کنیم به بازی‌های نداشته، نه تنها دومین دیدار مرحله گروهی جام ملت‌ها را می‌شود تدارکاتی به حساب آورد بلکه چه بسا سومی را.





۱+۴ تست مثبت کرونا
دکتر فریناز فهیمی‌پور، پزشک تیم‌ملی فوتبال زنان در مورد مثبت شدن تست چند بازیکن ایران در جام ملت‌های آسیا گفت: با توجه به پروتکل‌های کنفدراسیون فوتبال آسیا، ۴۸‌ساعت قبل از هر مسابقه تیم‌ها باید تست PCR بدهند. برهمین اساس دوشنبه، چهارم بهمن ماه از تمام اعضای تیم‌ملی فوتبال تست کرونا گرفته شد و دیروز صبح از سوی مسوولان برگزار کننده مسابقات جام ملت‌های آسیا اعلام شد که تست چهار بازیکن ایران مثبت است.
او در ادامه اضافه کرد: ثنا صادقی، نگین زندی، سمانه چهکندی، مرضیه نیکخواه و فاطمه علیپور (سرپرست تیم) تست‌شان مثبت اعلام شد و در اتاق‌های خود ایزوله شدند. در حال حاضر با توجه به پروتکل‌های موجود به مدت هفت روز این بازیکنان در قرنطینه هستند و از روز چهارم به بعد در صورت نداشتن علائم، روز هفتم از آنها تست مجدد گرفته می‌شود.




معادلات صعود
تکلیف کاملا روشن است. علاوه بر دو تیم برتر گروه‌‌های سه‌گانه، دو تیم برتر سوم هم به مرحله یک چهارم نهایی صعود می‌کنند که از این بین تایلند به عنوان تیم سوم گروه A صعود خود را قطعی کرده و آخرین تیم از بین تیم‌های سوم گروه‌های B و C مشخص می‌شود. این یعنی سرنوشت صعود در دستان ماست. تیم فوتبال بانوان اگر امروز چین تایپه را شکست بدهد، بدون اما و اگر به عنوان تیم دوم گروه A صعود می‌کند اما برای صعود به عنوان تیم سوم، حتما به یک تساوی نیاز دارد. البته چین تایپه به لحاظ رنکینگ در جایگاه 39 رده‌بندی فیفاست و ایران در جایگاه 70. ضمن آن‌که آنها سه قهرمانی پیاپی در آسیا را تجربه کرده‌اند. بی‌شک تیم‌ملی فوتبال بانوان بازی دشواری پیش روی خود دارد.