از بی عدالتی تا کشته شدن تماشاگران

فاجعه در جام ملت‌های آفریقا ادامه دارد

از بی عدالتی تا کشته شدن تماشاگران

 جام ملت‌های آفریقا گرچه به مراحل حساس و پایانی خود رسیده است، اما اتفاقات و حوادثی در این بازی‌ها می‌افتد که نمونه‌اش را در هیچ جای دیگر دنیای فوتبال نمی‌توان به راحتی پیدا کرد. اتفاقی که دوشنبه شب در بازی بین تیم‌ملی کومور و کامرون در مرحله یک هشتم نهایی افتاد، یک رسوایی بزرگ بود. تیم کومور که برای اولین‌بار به این مرحله رسیده بود و مقابل کامرون میزبان قرار گرفت، طی چند روز گذشته اسیر تعداد بالای بازیکنان کرونایی‌اش بود که سه دروازه‌بان این تیم هم در این لیست حضور داشتند.  
فاجعه زمانی رقم خورد که تست علی احمد، یکی از دروازه‌بان‌های این تیم روز دوشنبه منفی شد اما به او اجازه داده نشد درون دروازه تیمش قرار بگیرد.  کمیته پزشکی در دفاع از این حرکت مدعی شد که از روز یکشنبه تغییراتی در پروتکل اعلام شده صورت گرفته و بر این اساس هر بازیکنی که تستش مثبت شود باید حداقل پنج روز پیش از حضور در یک دیدار در قرنطینه بماند.  علاوه بر احمد، تست ساسین بورهانه و یکی از اعضای کادر فنی نیز منفی شده بود اما اجازه بازی به این دو‌نفر داده نشد تا آنها شرایطی باورنکردنی و تصمیمی عجیب کل دنیای فوتبال را شگفت‌زده کند.  این در حالی است که یک روز قبل و چند ساعت پیش از اعلام این پروتکل، تیم تونس توانست با تکیه بر همان شرایط قبلی از بازیکنان تیمش استفاده کند. رومین مولینا، خبرنگاری که در این زمینه تحقیق کرده، می‌گوید:« در آغاز جام ملت‌های آفریقا، بازیکنی که تستش مثبت شده بود باید در قرنطینه می‌ماند و هر 48ساعت یک بار تست می‌داد. اگر تست او منفی می‌شد می‌توانست از قرنطینه خارج شده و فقط پیش از بازی باید یک تست انجام می‌شد.»
کومور در حالی با این شرایط و بدون داشتن دروازه‌بان حرفه‌ای و در غیاب مربیان روی نیمکت، ترکیبش را برای حضور در زمین اعلام کرد که یکی از بازیکنان از پست دفاع چپ به نام چاکر الحدور درون دروازه قرار گرفته بود. نکته جالب این بود که او در چند صحنه نمایشی باورنکردنی و مهارهایی فوق‌العاده داشت. البته کار کومور از همان ابتدای بازی سخت‌تر هم شد زیرا دقیقه 7 کاپیتان این تیم به دلیل خطای خشنی که انجام داد از زمین بازی اخراج شد. با این حال، کومور تا دقیقه 81 با دو گل از حریفش عقب بود و گل زیبای این تیم از روی ضربه آزاد نتوانست زمینه‌ساز معجزه برای این تیم باشد.
اما فاجعه تلخ‌تر قبل از شروع این بازی و بیرون ورزشگاه رخ داد. به گزارش رسانه‌های محلی، هواداران کامرون تلاش کردند که از درهای جنوبی ورزشگاه خود را به داخل برسانند که ازدحام جمعیت باعث شد عده زیادی زیر دست و پا بمانند. بنا به گزارش مسؤولان بیمارستانی، 8نفر بر اثر این حادثه کشته شده و نزدیک به 50 نفر هم زخمی شده‌اند.  بنا به گفته مقامات کامرونی، حدود 50 هزار نفر سعی کردند  برای تماشای این بازی در ورزشگاه حاضر شوند. ظرفیت ورزشگاه محل برگزاری این بازی 60 هزار نفر است اما قرار بود به دلیل محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا تنها از 80 درصد ظرفیت کامل این ورزشگاه استفاده شود.