برای یک بازی شجاعانه  به میدان می‌رویم

گفت‌وگو با سمیه شهبازی مربی تیم ملی فوتبال زنان

برای یک بازی شجاعانه به میدان می‌رویم

سمیه شهبازی، مربی تیم‌ملی فوتبال زنان کشورمان که مریم ایراندوست را در جام‌ملت‌های آسیا همراهی می‌کند، به پرسش‌های جام‌جم درباره‌ این مسابقات، دیدار پایانی ملی‌پوشان کشورمان در مرحله‌ گروهی و شرایط صعود به مرحله یک چهارم نهایی پاسخ داده‌است.
 با خروج هند از گروه A، کار ما رسما سخت‌تر شد.
بله بعد از باخت‌ ما مقابل چین، خبر ابتلای تیم میزبان به کرونا و اخراج آنها توسط AFC هم ناراحت کننده بود. ما  به پشتوانه‌ یک امتیازِ تساوی با هند در تقابل با چین‌تایپه اوضاع بهتری داشتیم اما حالا ایران یک شکست با ٧ گل دارد و چین‌تایپه هم یک شکست با ۴ گل.
 بنابراین دیدار با چین تایپه برای ما حکم فینال دارد.
با امتیازی که دیگر نداریم و باخت مقابل چین، تنها راه ما برای صعود از گروه A، بُرد و کسب سه امتیاز است. ما از چین‌تایپه سه گل بیشتر دريافت کرده‌ایم.
 در رقابت با چین، نقطه ضعف‌های زیادی شناخته شد که بخش مهمی از آن به خط دفاع‌ بر می‌گشت. با این اوصاف کادر فنی تا چهارشنبه چه برنامه‌ای را دنبال می‌کند؟
به هر صورت تا چهارشنبه راهی نیست. ما در دیدار با چین پر اشتباه ظاهر شدیم و اصلا برای خودمان رضایت‌بخش نبود. اما متأسفانه به دلیل بی‌تجربگی در میدان‌های رسمی و محرومیت از بازی‌های تدارکاتی، آنالیز لازم را پیش از رقابت‌ها نداشتیم. در خلال همین دو مسابقه به شناخت جدیدی از بازیکنان رسیده‌ایم. به دلیل کمبود وقت تا دیدار آخر، تنها می‌توانیم نقاط قوت‌ را تقویت کنیم، تا با تمرکز بر داشته‌ها و مرور یک سری تاکتیک‌ها تلاش کنیم نقاط ضعف کمرنگ شوند. ضمن این‌که ریکاوری روحی تیم، مهم‌ترین موضوعی‌ است که دنبال می‌کنیم. بلافاصله بعد از دیدار با چین هم جلسه گذاشتیم و با دخترها صحبت کردیم و از همه خواستیم به بازی بعدی فکر کنند.
 آیا در حال حاضر روان‌شناس همراه تیم داریم؟
بله خانم دکتر درودیان از دور اول مسابقات کسب سهمیه همراه تیم بودند. در طول اردوها و همین رقابت‌ها هم از حضورشان استفاده کرده‌ایم. تقریبا هر شب جلسات گروهی و فردی روان‌شناسی داریم.
 در این دو دیدار، خط حمله ما مزاحمتی برای حریف نداشته، با توجه به بُردی که برای صعود حیاتی‌ است، در دیدار سوم با چه استراتژی به میدان می‌رویم؟
ما روز چهارشنبه، برای یک بازی شجاعانه و منطقی به میدان می‌رویم.
  نظر شما درباره موجی که برای اشتغال بانوان فوتبالیست تیم‌ملی راه افتاده چیست؟
من از فدراسیون و آقای عزیزی‌خادم تشکر می‌کنم. با هماهنگی فدراسیون و وزارت ورزش و جوانان تلاشی برای استخدام بانوان در شهرهای مختلف و به ويژه در صورت امکان در زادگاه بازیکنان صورت گرفته که انتشار اخبار آن باعث دلگرمی تیم ماست.