چه کسی امیر را کشت؟

یک جوان سیاهپوست دیگر در شهر مینیاپولیس به‌دست پلیس آمریکا به قتل رسید

چه کسی امیر را کشت؟

در حالی که هنوز آثار و تبعات قتل جورج فلوید، جوان سیاهپوست آمریکایی در سال 2020‌میلادی در معادلات اجتماعی و حقوقی این کشور خود را نشان می‌دهد، شاهد وقوع حوادث دیگری هستیم که جملگی بیانگر نژادپرستی سیستماتیک پلیس و نهادهای امنیتی و قضایی در ایالات متحده است. این بار، شاهد وقوع جنایتی دیگر از سوی پلیس آمریکا و در همان شهر مینیاپولیس هستیم. شهری در ایالت مینه‌سوتا که به مصداق تبعیض‌نژادی در جهان تبدیل شده‌است.

یک جوان سیاهپوست ۲۲‌ساله در جریان یورش به آپارتمانش توسط پلیس شهر مینیاپولیس مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد. اداره پلیس مینیاپولیس روز پنجشنبه ویدئویی منتشر کرد که نشان می‌دهد این مرد با نام «امیر لاک» پس از بیدار شدن توسط پلیس زیر پتو چرخ می‌خورد و چند مامور مسلح نزدیک مبلی که روی آن دراز کشیده، ایستاده‌اند. ابتدای این ویدئو دیده می‌شود که پلیس قفل آپارتمان وی را با کلید باز می‌کند و ماموران در حالی که وارد می‌شوند، فریاد می‌زنند: پلیس، حکم بازرسی، برو روی زمین، روی زمین لعنتی. سپس یک افسر به کاناپه‌ای که وی روی آن دراز کشیده بود لگد می‌زند و وقتی این مرد جوان سیاهپوست برمی‌گردد، دستی که تفنگی در آن است، از پتو بیرون می‌افتد. بلافاصله بعد از آن سه گلوله به سمت وی شلیک می‌شود.
جورج فلوید ضرب در 1000
آمار و ارقام مربوط به حوادثی که در آنها افراد به ضرب گلوله پلیس کشته شده‌اند نشان می‌دهد احتمال تیراندازی به سیاهپوستان آمریکایی نسبت به مجموع جمعیت‌شان در آمریکا، بسیار بالاست.
طبق اطلاعات پایگاه داده‌های واشنگتن پست در ارتباط با تیراندازی‌های پلیس، با این که آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار تنها ۱۴‌درصد از جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهند از سال ۲۰۱۵، حدود ۲۴‌درصد از بیش از 6000 مورد تیراندازی مرگبار پلیس در این کشور به این قشر مربوط بوده‌است. تعداد کل تیراندازی‌های مرگبار توسط پلیس از سال ۲۰۱۵ به این طرف نسبتا ثابت بوده و سالانه حدود 1000 مورد ثبت شده است.
این آمار به وضوح نشان می‌دهد نژادپرستی سیستماتیک در آمریکا مربوط به دوران ریاست جمهوری بایدن یا ترامپ نمی‌شود! این رویکرد در لایه‌های بنیادین و عمیق امنیتی و سیاسی آمریکا نهادینه شده‌است.
از سوی دیگر به گزارش بی‌بی‌سی و طبق تازه‌ترین آمار، آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار پنج‌برابر بیشتر از سفید‌پوستان و دو برابر بیشتر از لاتین‌‌تبارها در این کشور به زندان می‌افتند. در ۲۰۱۹ سیاهپوستان تنها نزدیک به ۱۳‌درصد جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دادند اما حدود یک‌سوم زندانیان کشور به این نژاد تعلق داشتند. در همان سال حدود ۳۰‌درصد از زندانیان آمریکایی سفید‌پوست بودند حال آن‌که آنها بیش از ۶۰‌درصد از جمعیت کل این کشور را تشکیل می‌دادند. این یعنی از هر ۱۰۰ هزار سیاهپوست آمریکایی، بیش از 1000 نفر در زندان‌ها هستند و این آمار برای سفید‌پوستان تنها ۲۰۰در برابر ۱۰۰هزار نفر است.
 جملاتی که زود
فراموش می‌شود

هر بار جنایتی علیه سیاهپوستان در آمریکا رخ می‌دهد، بسیاری از سیاستمداران آمریکایی نسبت به وجود تبعیض‌نژادی در کشورشان ابراز تاسف می‌کنند اما در عمل، هیچ‌گونه اقدامی در مهار اقدامات نژادپرستانه پلیس و نهادهای امنیتی ایالات متحده در این خصوص صورت نمی‌دهند.
سال 1395، در واکنش به روند ادامه‌دار کشتار شهروندان سیاهپوست آمریکایی به‌دست پلیس سفید‌پوست، واقعه‌ای در یک پایگاه نظامی رخ داد که به حادثه قتل‌عام نیروهای پلیس در شهر دالاس آمریکا توسط یک جوان دوره‌دیده نظامی سیاهپوست آمریکایی منجر شد. این جوان سیاهپوست، در اعتراض به قتل بی‌وقفه سیاهپوستان توسط پلیس دست به چنین اقدامی زد و خود نیز کشته شد. هیلاری کلینتون که در آن زمان نامزد حزب دموکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری۲۰۱۶ میلادی بود در واکنش به حادثه تیراندازی دالاس به‌صراحت در ویژه‌برنامه ولف بلیتزر شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت: «بسیاری از شهروندان آفریقایی ــ آمریکایی، در مواجه با پلیس به دلایلی کشته شدند که نمی‌بایست به این صورت ختم می‌شد.‌ قطع ارتباط وحشتناکی  بین پلیس آمریکا با مردمی که قرار است از آنها محافظت کنند، وجود دارد؛ شهروندان آفریقایی‌ ــ آمریکایی در نتیجه یک تعصب تلویحی و نظام‌مند به دست نیروهای پلیس آمریکا کشته می‌شوند.» سؤال اصلی اینجاست که سیاستمداران آمریکایی در راستای مهار روند نظام‌مند تبعیض علیه سیاهپوستان و دیگر رنگین‌پوستان در این کشور چه اقدام عملیاتی و مهمی صورت داده‌اند؟!




ادعایی که ابطال شد
مقامات پلیس آمریکا مدعی شدند جوان 22ساله سیاهپوست، اسلحه را به سوی آنها گرفته بود اما تصاویر ویدئویی نشان می‌دهد که وی سلاح را سمت پلیس نگرفته و از این‌رو، پلیس به‌راحتی می‌توانست وی را زخمی یا حتی خلع‌سلاح کند. آملیا هافمن، رئیس موقت پلیس مینیاپولیس روز پنجشنبه طی یک کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به سؤالی اشاره کرد به نظر می‌رسد این ویدئو نشان می‌دهد سلاح این فرد به سمت زمین نشانه رفته است. این مرد پس از تیراندازی، به مرکز پزشکی شهرستان هنپین منتقل شد و همان روز آنجا جان باخت.
وکلای خانواده لاک در این پرونده، قتل او را با برونا تیلور و جورج فلوید مقایسه کردند و گفتند اطلاعات موجود نشان می‌دهد موکل آنها اصلا موضوع حکم بازرسی پلیس نبوده است. هافمن تایید کرد نام وی در حکم بازرسی صادر شده در ارتباط با تحقیقات پلیس درباره یک قتل ذکر نشده بود. به گفته وکلا، وی هیچ سابقه جنایی نداشته و به‌طور قانونی در زمان مرگ سلاح گرم داشته است. تیلور، زن سیاهپوست هنگام یورش پلیس مسلح به آپارتمان او در کنتاکی در مارس ۲۰۲۰ مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد. به عبارت بهتر، استفاده مقتول از سلاح، از دید قوانین مربوط به حمل سلاح در ایالات متحده، اقدامی غیر‌قانونی تلقی نمی‌شده است. ضمن آن‌که وی اساسا سلاح خود را نیز به سمت پلیس نشانه نرفته بود و لذا امکان زنده ماندن وی وجود داشته است. فراتر از آن، اکنون مقامات پلیس مینیاپولیس به صورت کلی اذعان کرده‌اند که وی (مقتول) موضوع بازرسی و دستگیری نبوده و احتمالا مقامات پلیس وی را با فرد دیگری اشتباه گرفته‌اند.




تظاهرات در اعتراض به قتل جوان سیاهپوست
معترضان به قتل امیر لاک در شهر مینیاپولیس تظاهرات کردند و خواستار عزل شهردار و پلیس قاتل شدند.
به گزارش وبگاه آمریکایی هیل، صدها نفر از مردم آمریکا در این تظاهرات که در نزدیکی یکی از ادارات دولتی در مینیاپولیس برگزار شد، حضور یافتند.
معترضان در این تظاهرات ضمن سر دادن شعارهایی در حمایت از این جوان سیاهپوست، خواستار استعفای جیکوب فری، شهردار دموکرات مینیاپولیس شدند. آنها همچنین خواستار محاکمه و اخراج مارک هانمن، مامور پلیسی شدند که با شلیک گلوله جان امیر لاک را گرفت.