سلام تهران و درس‌هایی از زیارت جامعه کبیره

سلام تهران و درس‌هایی از زیارت جامعه کبیره

استاد حوزه و دانشگاه در برنامه صبحگاهی شبکه‌پنج سیما از ویژگی‌های ماه‌رجب و درس‌هایی از زیارت جامعه‌کبیره گفت.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سیما، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی سرلک در «سلام تهران» در پاسخ به چیستی سازمان وکالت در زمان ائمه(ع)‌ گفت: بعد از امام‌رضا(ع) که شیعه جایگاه اجتماعی ویژه‌ای پیدا کرد و سازمانی منسجم و درعین‌حال غیررسمی و بدون تابلو ایجاد شد‌، سازمانی تحت‌عنوان سازمان وکالت در آن روزگار در سراسر جهان اسلام که بسیار گسترده بود، شکل گرفت و با روش‌های ناآشکار و پیچیده پیام‌هایی از جانب ائمه(علیهم‌السلام) مانند امام‌جواد(ع)، امام‌هادی(ع) و درنهایت امام حسن‌عسگری(ع) منتشر می‌شد. این سازمان آ‌نقدر قدرتمند بود که حکومت آن روزگار این ائمه(ع) را در جوانی به شهادت رساند چراکه حاکمیت خطر احساس می‌کرد.
وی با اشاره به تعریف سازمان وکالت، اظهار کرد: سازمان وکالت عبارت بود از افراد مطمئن و دارای بینش‌های دقیق در سراسر بلاد اسلامی که با ارتباطات نامرئی، پنهان و بسیار حساب‌شده شبکه‌ای را به‌وجود آورده بودند که شبکه‌های قدرتمند و پویایی بود که به‌سرعت در حال جذب جوان‌ها و کسانی بود که دل آماده‌تری داشتند. اسنادی تاریخی وجود دارد که مثلا در روایت هست بعضی از این پیام‌ها را در چوب‌های مخصوصی که در آن زمان بوده و داخل آن را خالی می‌کردند، گذاشته و به کسانی که در جریان نبودند، ‌داده و می‌گفتند که این چوب را به فلانی بده. در زمانی چوب از دست شخصی افتاده و مشخص می‌شود داخل آن پر از نوشته است و شخص نزد امام(ع) بازمی‌گردد و درباره نوشته‌ها سؤال می‌کند و امام(ع) می‌پرسند که چرا از آن نگهداری نکرده است. همچنین از طریق این سازمان، پول‌هایی که مردم و متدینین برای مبارزه تقدیم می‌کردند جمع‌شده و هزینه فضای مبارزه با سازمان‌دهی و با حساب می‌شده است. سرلک درباره شرایط سیاسی آن زمان بیان کرد: اختناق شدید، سیاهچاله‌های مخوف و هزینه‌های گزاف برای کسانی که در این میدان مبارزه می‌کردند، وجود داشته است. در برخی از نقل‌هاست که افراد نزد امام معصوم(ع) رفته و درخواست می‌کردند که امام(ع) دستخطی داده تا از آن به بعد لازم نباشد پایین نامه‌ها امضا شود چراکه اختناق آنقدر زیاد بوده که اگر نامه‌ای با امضا به دست حکومت می‌رسید برای گیرنده پیام هزینه‌های گزافی در پی داشته است. کوچکترین حرکات زیرنظر بوده و هزینه زیادی داشته است. یکی از دلایلی که در زمان این معصومین(ع) حکومت‌ها به‌سرعت تعلیق پیدا می‌کردند نبود اقتدار اجتماعی حکومت بوده است؛ عملا بدنه اجتماع با مدیریت شبکه وکالت قدرت داشته است. دلیل این‌که مأمون‌ امام‌رضا(ع) را به‌عنوان ولیعهد انتخاب می‌کند بدنه اجتماعی قوی سازمان وکالت بوده که حتما باید یک امام معصوم(ع) حضور پیدا می‌کردند.
وی در پاسخ به اینکه چه‌کار باید کرد که به‌عنوان رجبیون شناخته شد، گفت: ما در گل‌ولای دنیا بر سر دوراهی‌هایی تصمیماتی گرفتیم که نباید می‌گرفتیم؛ تیرگی‌هایی درون‌مان به‌وجود آمده‌، زنگارهایی قلب ما را تیره کرده‌ و به همین دلیل گاهی عواطف ما نابالغ است، گاهی اوقات احساسات ما غلط است و گاهی تصمیمات ما متناسب با شأن انسانی نیست. در این دالانی که پشت سر ما و در فرصت‌هایی که خداوند برای ما فراهم کرده، بسیار اشتباه کرده و به در و به دیوار زده‌ایم. مولانا در تمثیلی می‌گوید مانند قطره‌بارانی که زلال و بی‌آلایش می‌افتد اما وقتی روی زمین می‌آید پر از گل‌ولای تیره می‌شود و زلالی‌اش را از دست می‌دهد، هستیم. این قطره باید در معرض تابش خورشید قرار گیرد تا مجددا سبک‌بار و تبخیر شود و سنگینی‌هایش را روی زمین بگذارد تا بتواند به زلالی و روزگار وصل خود بازگردد. گفتنی است برنامه «سلام‌تهران» برنامه صبحگاهی گروه اجتماعی شبکه‌پنج سیماست که از شنبه تا پنجشنبه ساعت6و30دقیقه تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی با اجرای مصطفی امامی و صدیقه مرادی روی آنتن شبکه‌پنج می‌رود.