خبر

خبر

بررسی ابعاد تجاوز به یمن
در همایش بین‌المللی

همایش بین‌المللی «بررسی ابعاد تجاوز به یمن» که شنبه 16 بهمن به صورت مجازی برگزار شد به بررسی ابعاد مختلف این تجاوز از بعُد حقوق جنگ، حقوق مخاصمات مسلحانه و چگونگی استفاده از زور و جنگ توسط دولت‌های ائتلاف تحت رهبری دولت سعودی علیه مردم یمن پرداخت.
به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در این همایش فهیم‌دانش، مدیر کل امور بین‌الملل گفت: از سال 2015 تاکنون کشور یمن در محاصره زمینی، دریایی و هوایی بوده است. چندصد هزار حمله هوایی علیه مردم بی‌دفاع یمن صورت گرفته و بسیاری از قربانیان این حملات کور زنان، کودکان و سالمندان بوده‌اند. حملات دولت‌های ائتلافی تحت رهبری دولت سعودی تعمدا زیرساخت‌های اقتصادی، کارخانه‌های مواد غذایی، راه و ترابری، شبکه‌های بهداشت و درمان، شبکه‌های آبیاری و زیرساخت‌های کشاورزی، محیط زیست و سیستم آموزش و پرورش دولت یمن را نشانه گرفته و با تخریب کامل یا واردکردن خسارات عمده و میلیاردی باعث مرگ و میر، آوارگی، مهاجرت مردم یمن به کشورهای دیگر و ایجاد یکی از بزرگترین بحرانهای انسانی در طول تاریخ در شبه‌جزیره عربستان شده است.
وی با اشاره به این‌که در حال حاضر 80 درصد مردم یمن به کمک‌های فوری نیازمند هستند، گفت: 22 میلیون نفر امنیت غذایی ندارند. مراکز درمانی متعددی به‌طور کامل تخریب شده است. شیوع بیماری‌های واگیردار، نابودی محیط زیست کشور یمن در اثر بمباران‌های شیمیایی، نبود آب آشامیدنی، اختلالات روانی و صدمات جبران‌ناپذیر در80 درصد کودکان بابت موج‌های انفجار، تخریب دانشگاه‌ها، پژوهشکده‌ها و تعطیلی مدارس، سوء‌تغذیه، ربودن، اسیرکردن، زندانی و شکنجه‌کردن افراد، اعتراف اجباری و اجرای احکام قضایی بدون رعایت قواعد دادرسی عادلانه برای اسرا و زندانیان و بسیاری دیگر از عواقب معتنابهی که حاصل این تجاوز است، که مصداق نقض بین و فاحش حقوق بین‌الملل توسط دولت‌های درگیر در ائتلاف سعودی است. مدیر کل امور بین‌الملل رسانه ملی اظهار کرد: استفاده از سلاح‌های ممنوعه و همه حملاتی که به تأسیسات غیرنظامی خسارت وارد می‌کند همه در تناقض با اصل تناسب و اصل عدم تفکیک است و می‌توان آن را در زمره نقض اساسنامه رم 1998 قرار داد و در اطلاق جنایات جنگی به  آن توجه کرد. فهیم‌دانش افزود: حتی اگر ائتلاف به تجاوز خویش پایان دهد، آثار این تجاوز برای سال‌ها بر مردم یمن، زمین‌ها و محیط‌زیست یمن باقی خواهد ماند. در بخشی از این سخنرانی، مدیرکل امور بین‌الملل به استخراج منابع طبیعی و فروش آنها توسط دولت‌های ائتلاف و نیز تخریب کامل آثار باستانی که نقض کنوانسیون‌های ناظر بر حمایت از آثار باستانی و تأیید شده توسط یونسکو است اشاره کرد. فهیم‌دانش در پایان گفت: دولت‌های ائتلاف باید به سرعت به تجاوز و نقض حقوق بشر در همه زمینه‌ها پایان دهند. ائتلاف سعودی باید بپذیرد که به دلیل نقض حقوق بشر، نقض حقوق بشردوستانه، نقض قواعد کنوانسیون‌های لاهه، چهارگانه ژنو و دو پروتکل الحاقی و حقوق جنگ در قطعنامه‌های ملل متحد به دلیل استفاده از سلاح‌های ممنوعه مسوول است و باید غرامت بپردازد. متجاوزان نه از باب لطف، بلکه از باب پرداختن غرامت به دلیل پذیرفتن مسوولیت جنایات‌شان به مردم یمن بدهکارند و باید برای برقراری صلحی پایدار در یمن اقدام کنند. صلح باید عادلانه و پایدار باشد و صلح بدون قبول مسوولیت از طرف متجاوزان،
بی‌معنی است.
«بی‌دربار» در قاب یک
مستند «بی‌دربار» تازه‌ترین مستند تحقیقی‌
-پژوهشی مهدی نقویان روی آنتن شبکه‌یک می‌رود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سیما، مستند تحقیقی‌-پژوهشی بی‌دربار به کارگردانی مهدی نقویان در دهه‌فجر هرشب ساعت20و20دقیقه از شبکه‌یک پخش می‌شود. این مستند تاریخی‌-پژوهشی براساس مصاحبه‌های صوتی سران رژیم پهلوی در مصاحبه با دانشگاه هاروارد استخراج شده و فساد و آشفتگی دربار پهلوی در ایام منتهی به انقلاب اسلامی را روایت می‌کند.